Membership Expired Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 (endret) Jeg bruker ikke popcorn time og har aldri prøvd det, grunnen til det er at popcorn time er for allmennheten. Noe som er laget for alle vil alltid dukke opp i medier og i søkelyset til film/musikk bransjen. Jeg håper lover og regler blir gjort om slik at tusenvis av foreldre plutselig får bøter i postkassen pga poden har streamet filmer ulovlig. Det er blir som fortjent siden det er så mange som trur popcorn time er helt lovlig. Dere som mener at dere har rett til å laste ned eller streame ulovlig bare pga at Netflix, HBO, TV2 Sumo og alle de andre streaming tilbyderne ikke klarer å gi det dere ønsker er idioter! Enten så kjøper du innhold/medier lovlig eller så stjeler du. Å skylde på dårlig innhold hjelper ikke, så lenge du ikke betaler så stjeler du. Stjeler jeg? JA! Betaler jeg? Ja.. Jeg har vært medlem av en privat torrent tracker i over ni år, bruker ikke noe annet. I det siste har jeg brukt Kodi og Genesis litt. Betaler for Netflix, eneste grunnen til at jeg betaler for Netflix er for å støtte deres egne produksjoner(Orange is the new black, House of cards, Daredevil etc), bryr meg svært lite om alt annet innhold fra Netflix for det har jeg sett evt. ikke vil se. Er jeg en "pirat"? Absolutt, jeg har laster ned og laster opp over 1TB i året sånn cirka. Er jeg noe bedre eller værre enn alle som bruker popcorn time? Nei, vi stjeler alle sammen. Eneste forskjellen er at jeg stjeler med vilje for at jeg ikke er interesseret i å betale penger til amerikansk TV og film selskaper(bortsett fra Netflix) og dere popcorn time brukere trur det er lovlig eller skylder på dårlig utvalg hos lovlige tilbydere. NB! Jeg betaler for norske filmproduksjoner. Endret 25. august 2015 av Membership Expired 1 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 (endret) Synes det er helt greit att slike tjenester eksisterer, det vil forhåpentligvis få disse gamle gubbene til å tenke att de kanskje må lage et bedre tilbud selv. Og til deg luringen over her. Hvis du selv laster ned så regner jeg med att det er helt greit også for deg om du får bøter, så lenge du ønsker att alle som bruker popcorn time får det? Selv bruker jeg ikke popcorntime pga jeg er kresen på lyd og bilde kvaliteten, så jeg bruker kun private trackere. Men jeg må si Popcorntime er glimrende. Tipset kjæresten om det, så hun har nå begynt å bruke det. Samme med brodern. Genialt program med stort utvalg. Endret 25. august 2015 av Simkin Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 (endret) Bruker faktisk ikke popcorntime, ikke pga noen moralske innsigelser, men fordi jeg har nok å gjøre ellers. MEN, jeg begynte å tenke over hvor mange digitale tjenester jeg faktisk betaler for på en eller annen måte, og kan ikke annet enn å le av at det finnes tilbydere som fortsatt ikke har klart å tilby meg sine produkter. I umiddelbar nærhet her har jeg først og fremst PCen. På oppgavelinjen der er iTunes oppe, med både iTunes Match og Apple Music aktivert, utallige musikkjøp og både kjøp og leie av video. Ved siden av er ikonet for Netflix. Steam er også der, med bibliotek fullt av lovlige spill. Battle.net-launcheren er også til stede, med WoW-abonnement. Tenkte først at Minecraft-lisensen jeg kjøpte lovlig for noen år tilbake var såpass billig at jeg ikke trengte ta den med, men så kom jeg på at jeg jo har en server hos Fragnet. Har også Blu-ray drev som bl.a Star Trek TNG remastered (<3) har vært kjørt gjennom. Lovlig lisens på PowerDVD kan også nevnes i samme åndedrag - det funka bedre enn gratisalternativene for blu-ray-avspilling, så penger fikk de. Windows-versjonen er lovlig, samme med office, PDF-programvare, dropbox, og alskens småprogrammer. iPhone, iPad, og fire Android-enheter av forskjellige generasjoner, alle bidragsytere til at jeg ikke tør oppsummere alle utgifter til app store og google play i nettbanken. PS4 og Vita, begge med lovlige spill, fysiske og digitale. Kindle full av bøker. Bokstavelig talt flere hundre lydbøker på Audible på enhetene nevnt over, samt digitale magasiner via Zinio. Til og med Pondus er nå endelig digitalt tilgjengelig, og ja da, siste nummer er kjøpt på iPaden. Husker ikke om det er historikk på eBillett-appen, men om det er det, er også det vitne til en av hullene lønna havner i. Det er uten tvil et "first world problem" å sitte å klage over manglende tilbud av visse serier og filmer, men herre min jeremias, man må bare beundre den komplette inkompetansen til folk som ikke makter å få solgt meg noe jeg vil ha. Er nummeret unna å finne en tusenlapp på bakken, men gå forbi fordi det er for mye bry å bøye seg. Endret 25. august 2015 av Slettet+89234341 Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Må bare flire av argumentene her. "Jeg vil ha!" er tonen. "Jeg vil se film/serie!" "Og når de dumme filmselskapene ikke klarer å lage/selge meg en streamingtjeneste jeg kan bruke for å se akkurat det jeg vil, når jeg vil, ja da skal jeg se det gratis! For jeg har rett til å se film!" Det er litt trassig barnehage over det. Slik er det med dagens ungdom. "Vil ha! Vil ha!" Rart jeg klarer å se alle serier/filmer jeg vil på lovlig måte når de ikke klarer det Lenke til kommentar
Zicos Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 (endret) Nå har det faktisk blitt tilbudt fri tilgang på "alt" som er tilgjengelig på leiemarkedet til en fast pris tidligere, når jeg bodde i Oslo så betalte jeg ett par hundrelapper i måneden for å kunne leie så mange filmer jeg ville på ShowTime.Når jeg flyttet ut av Oslo igjen så gjorde jeg det samme med Love Film.Eneste begrensningen ved begge to var hvor mange kopier de hadde av hver film, så at dette ikke skal være mulig å få til digitalt for noen hundrelapper har jeg ingen tro på.Dette er i tillegg en bransje som er råtten til beinet hva angår snakk om penger. HP Order of the Phoenix filmen som spilte inn over 1 milliard dollar ble omgjort til ett tapsprosjekt i regnskapsbøkene pga. store utgifter til "reklame og lån", utgifter som gikk til Warner Brothers selv. På den måten kutter de ned på skatten de må betale, samt hvor mye de må betale til personer/firmaer som har rett på en andel av profitten. Dette gjør det relativt vanskelig å ha noen som helst slags medynk med filmselskapene. Endret 26. august 2015 av Zicos 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 (endret) ser ingen grunn til at skuespillere skal tjene en formue på å spille inn en film bare fordi de er kjente, de er ikke 10.000 ganger bedre an de som tjener normalt. Her slår altså janteloven inn. Nei, på ingen måte misunner ingen og ser helt klart mekanismene her. Er også klar over at dette rammer de som er under superstjerne status my hardere en superstjernene selv slik det er innen musikk i dag. Det er enkelt å greit de stedene det er mulig å kutte kostnader, ja dette vil også ha andre effekter, mindre vilje på å prøve en ny film med høyt budsjett men heller satse på en trygg oppfølger er en annen. Man må heller ikke glemme, at jo mere gammelt oppgult de utgir i ny drakt, jo mindre ansett blir filmindustrien i Hollywood. De har det kanskje fint i dag, men de overlever kanskje på at det fremdeles finnes nyskapning igjen der? Hvor mange high school, sports lag helte filmer kan man fortsette med å pøse ut, bare for å ta et par varianter for seg. Det finnes mange flere kategorier. Er jo nesten til å spy av. Det vekker ihvertfall ikke min filmentusiasme. Kan hende det finnes hederlige unntak selv i en hver sjanger en sjelden gang da. Det finnes en ny æra å ta for seg ser det ut til. Vi hadde en film med Sandra Bullock på romstasjonen, og nå får vi The Martian. Hvor grundig kan de utnytte den kategorien før man går lei. Det er spektakulært fint sikkert å betrakte rommet der ute. Men det må vel bli litt ensformig. Alien sjangeren er jo allerede godt brukt så, så om den duger får vi se.. De kan jo ikke spinne på virkelighet i det uendelige før noen begynner å gjespe. Men for all del, det finnes sikkert en del scenario man kan sette pris på å få servert, igjen av disse romeventyrene. Endret 26. august 2015 av G Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 @Snowleopard: Du forenkler altfor mye. For det første er ikke digital distribusjon gratis, marginalkostnaden er dog nær null - men aktører som Netflix har brukt utrolige beløp for å få på plass, utvikle og drifte løsningen. For det andre er distribusjonskostnader en relativt liten andel av totale kostnader ved et produkt uansett. Og for film er det produksjonkostnaden som er mest relevant. Og som nevnt ovenfor - trolig er en sentral grunn til at filmbransjen holder på modellen sin - at de trenger inntektene fort. Når en film lanseres på kino har trolig 95 % av totale kostnader påløpt - gjerne for 1 til 2 år siden. Streamemodeller vi gi en langt flatere kurve - selv om man priset slik at totale inntekter ble de samme. I stedet for at det vil ta mest sannsynlig under et år på å dekke kostnadene - vil de kanskje ta 3 - 5 år. Ingen aktører som investerer i filmproduksjon vil akseptere dette. Når det gjelder TV-serier er de i all hovedsak (internasjonalt) finansiert gjennom reklame på TV-kanalene som sender serien først. Dog er dette teknologisk og modellmessig løsbart, om vi f.eks aksepter en løsning der vi om vi vil se filmen med en gang må betale en leiepris omtrent som på kino (noe billigere - ca 80 %), etter ca 3 - 6 mnd fikk kjøpe filmen og etter 1 år fikk den tilgjengelig gjennom streamingsabbonement. Dette ville trolig gitt en akseptabel profil på inntektene for bransjen. Et annet alternativ er dyre abonnement som gir tilgang på nye filmer + det gamle og rimeligere abonnement som gir tilgang på eldre. Men jeg tro nok vi må regne med månedspriser på 300 - 500 kr - dvs det samme som største pakka hos TV2 Sumo koster. Klart det er en forenkling. Men man må se hele kjeden for DVD/BD-produksjonen opp mot tilsvarende streaming/nedlastningskjeden. Er dog uenig i at det ikke er en vesentlig kostnad. Selv om det i prosenter er relativt lite, så blir det endel likevel. Og der profitt og marginer styrer, så blir elektronisk distribusjon langt billigere. Klart man forventer ikke at de plutselig skal stoppe produksjon og utsending av digitalt media og sånn sett kutte beina på distribusjonskjeden sånn på dagen. Men de kunne tatt jobben med å tilnærme seg og vært med på overgangen, fremfor å sette seg totalt på bakbeina på en slik måte at de jager vekk kundene sine. Så sa jeg heller ikke at de skulle kutte ut kinoer i det hele, men jobbe sterkere for at filmene kommer ut nogenlunde likt på kino rundt om kring i verden, og så tilgjengeliggjøre de i flere/alle land når de skal ut til forbrukerne i siste ledd. Med global distribusjon via nett er totalkostnadene langt lavere enn tradisjonell distribusjon av fysiske medier, det er "umiddelbart" og å sende ut en ekstra elektronisk fil koster ikke ekstra slik fysisk distribusjon av DVD/BD gjør. Som du skriver i siste avsnitt, så blir nok ikke dette gratis, men når en kinotur fort kommer på 500,- totalt, gjerne mer, så blir det straks mer spiselig om man kan bruke samme prisen på en hel måned, med relativt ferske filmer tilgjengelig. Lenke til kommentar
Kevinru Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 "Netflix er heller ikke begeistret for Popcorn Time, her er grafen som skremmer strømmekjempen »" - Og vi brukere er heller ikke begeistret over tilbudet til Netflix!! Gjør PCT til en betalingstjeneste, uten at dette skal gå utover tilbudet, brukere betaler lett like mye for å fortsatt kunne bruke PCT, isteden for shitflix. Helt ærlig, så hadde jeg faktisk betalt mer enn hva jeg betler Netflix, da tilbudet til PCT er så pass bra/genialt Lenke til kommentar
Kevinru Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Og litt til... Hvorfor grine for at salget av DVD/Bluray daler? vi er tross alt i 21th century her, skulle strengt tatt ikke vært noe som heter DVD/Bluray lenger. Disse vil forsvinner med tiden uanz, så hvorfor ikke legge planer for dette allerede nå?? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Må bare flire av argumentene her. "Jeg vil ha!" er tonen. "Jeg vil se film/serie!" "Og når de dumme filmselskapene ikke klarer å lage/selge meg en streamingtjeneste jeg kan bruke for å se akkurat det jeg vil, når jeg vil, ja da skal jeg se det gratis! For jeg har rett til å se film!" Det er litt trassig barnehage over det. Slik er det med dagens ungdom. "Vil ha! Vil ha!" Rart jeg klarer å se alle serier/filmer jeg vil på lovlig måte når de ikke klarer det Slik er det også med film bransjen, vil ha, vil ha alle dine penger Nye filmer burde kommet ut på samme dag til alle. Ikke usa så canada osv. La meg få de via netflix eller andre så ville popcorn time dø ut stille og rolig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Og litt til... Hvorfor grine for at salget av DVD/Bluray daler? vi er tross alt i 21th century her, skulle strengt tatt ikke vært noe som heter DVD/Bluray lenger. Disse vil forsvinner med tiden uanz, så hvorfor ikke legge planer for dette allerede nå?? For oss som faktisk er opptatt av kvalitet, er det dessverre ingen alternativ til å kjøpe det på plate. Lenke til kommentar
ReXzn Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Kan Johansen i Rettighetsalliansen vennligst forklare hvordan han har kommet opp med summen 500 millioner i tapte inntekter? Jeg vil gjerne se det regnestykket. Og det å ta med at DVD og Blu-Ray salget har gått ned i denne sammenhengen er bare tøv. Det er ikke mange i dag utenom spesielt interesserte som kjøper film for å ha den i filmhylla. I dag kan så og si alt av filmer og serier strømmes og kjøpes LOVLIG fra internett på omtrent samme tid som det blir tilgjengelig for kjøp i fysisk form. Og det er også MANGE som velger å kjøpe film i fysisk form fra nettbutikker utenfor Norge, da det er billigere og ligger under tollgrensa. Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Må bare flire av argumentene her. "Jeg vil ha!" er tonen. "Jeg vil se film/serie!" "Og når de dumme filmselskapene ikke klarer å lage/selge meg en streamingtjeneste jeg kan bruke for å se akkurat det jeg vil, når jeg vil, ja da skal jeg se det gratis! For jeg har rett til å se film!" Det er litt trassig barnehage over det. Slik er det med dagens ungdom. "Vil ha! Vil ha!" Rart jeg klarer å se alle serier/filmer jeg vil på lovlig måte når de ikke klarer det Slik er det også med film bransjen, vil ha, vil ha alle dine penger Ja, rart at en bedrift vil tjene penger gitt.... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Må bare flire av argumentene her. "Jeg vil ha!" er tonen. "Jeg vil se film/serie!" "Og når de dumme filmselskapene ikke klarer å lage/selge meg en streamingtjeneste jeg kan bruke for å se akkurat det jeg vil, når jeg vil, ja da skal jeg se det gratis! For jeg har rett til å se film!" Det er litt trassig barnehage over det. Slik er det med dagens ungdom. "Vil ha! Vil ha!" Rart jeg klarer å se alle serier/filmer jeg vil på lovlig måte når de ikke klarer det Slik er det også med film bransjen, vil ha, vil ha alle dine penger Ja, rart at en bedrift vil tjene penger gitt.... Jepp helt ok. Men er forskjell mellom 100K og 1000k i overskudd, så syns ikke synd i dem om de bare har 900k? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Må bare flire av argumentene her. "Jeg vil ha!" er tonen. "Jeg vil se film/serie!" "Og når de dumme filmselskapene ikke klarer å lage/selge meg en streamingtjeneste jeg kan bruke for å se akkurat det jeg vil, når jeg vil, ja da skal jeg se det gratis! For jeg har rett til å se film!" Det er litt trassig barnehage over det. Slik er det med dagens ungdom. "Vil ha! Vil ha!" Rart jeg klarer å se alle serier/filmer jeg vil på lovlig måte når de ikke klarer det Slik er det også med film bransjen, vil ha, vil ha alle dine penger Ja, rart at en bedrift vil tjene penger gitt.... Så alt en bedrift gjør for å tyne deg for penger er greit, siden det er en bedrift. Men er det en privatperson, så er det liksom ikke greit? Desverre så tøyer filmbransjen det alt for langt, og derfor har jeg mer eller mindre sluttet å kjøpe DVD/BD, og går kanskje bare 4 ganger på kino i året. Resten av underholdningen får skje på TV, Youtube og Netflix, som jeg betaler for men nesten ikke ser på. Har den mest for datteren min sin skyld. Så vil de ha meg tilbake som aktiv kunde, så får de komme med et attraktivt tilbud, som ligner PPT, som jeg forøvrig ikke bruker per nå. Så kan en av grunnene til at de ikke kjører søksmål i Norge være at lovens tekst gjør at det ikke er sikkert det er ulovlig å benytte PPT, men selvsagt ulovlig å levere. Dessuten, hvorfor har de ikke gått hardt på PPT, og fått dømt den ned og vekk fra nettet? Finnes advokater og lover i de landene som huser sitene, og også der bakmennene finnes. Hvorfor skal hovedkampen stå mot brukerne, som savner et tilsvarende enkelt, men lovlig produkt? Kan det være fordi de selv tjener på reklame for filmer? Hvordan ellers får de tak i filmene i første omgang, om ikke filmbransjen selv er den største bidragsyteren? Det holder interessen oppe, folk kjøper filmer elektronisk i større grad enn de ville gjort ellers, de tjener mer på alt av produkter som kopper, skjorter osv. Jeg bare lurer. Lenke til kommentar
Thinkers Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Jeg hadde et innlegg her ganske tidlig, og det har skjedd en del utvikling i diskusjonen siden den tid. Se tilbake på det hvis dere ønsker Flere har påpekt at det ikke er en menneskerett å se filmer og serier med en gang de kommer ut. At vi ikke har rett til å se det gratis når tilbudet er for dårlig. Jeg er helt enig. Jeg har ikke rett til det. Problemet for filmbransjen er at jeg har muligheten til det. Filmbransjen ønsker å ta kr 100 eller mer for hver film de selger på DVD/Blue-Ray. De har utnyttet at det er et monopolistisk marked og tatt den prisen de selv ønsker. Nå er det ikke lengre et monopolistisk marked. PT, Netflix og andre strømmetjenester har gjort det slik at flere aktører tilbyr det samme produktet. Studier viser at de som er de ivrigste brukerne av PT er også blant de som bruker mest penger på kino, DVD/Blue-Ray og andre streamingtjenester. Dette betyr at det ikke er betalingsviljen det er noe problem med. Problemet er at behovet hos en av kundegruppene ikke blir dekket. Det er et stor urealisert potensiale i en streamingtjeneste på linje med PT. Flere sider påstår at PT har over 100 000 daglige nedlastinger fra .io. Det begynner å bli en ganske stor kundegruppe. Jeg bruker flere hundre kroner på kino i måneden i tillegg til Netflix, Sumo og PT. Sett bort fra kinoen ville jeg gjerne betalt 3-500 kr pr mnd for en like enkel tjeneste som PT. Brukervennligheten og tilgjengeligheten må settes først. Hele bransjen må endres. Filmstjernene må innse at de ikke kan kreve flere millioner dollar for hver film (ja, dette er mange ganger tilfellet), produsentene må innse at DVD/Blue-Ray er på vei ut i den yngre generasjonen og de bør samarbeide om å gi kundene det beste tilbudet i stedet for å kun maksimere sin egen profitt. Ja, de kan selvfølgelig fortsette å drive slik de gjør nå, men da vil folk fortsette å bruke PT. Enkelt og greit. Hvorfor er det slik at det er lettere for meg å se en film gratis via PT enn å betale for den i en butikk? Det gir overhodet ikke mening at jeg skal betale kr 100 for et underlegent produkt. Jeg brukte lenge Netflix i stedet for PT, men grensen var nådd når de kun hadde de tre første sesongene av Sons of Anarchy. Hvorfor skal det være så vanskelig å la meg se alle sesongene på samme sted? En møbelbutikk sier ikke at "du kan kjøpe halve senga her, men hvis du vil ha med den andre halvdelen må du gå til butikken på andre siden av gata". Hvorfor gjør man det med serier? En klesbutikk ville fort gått konkurs hvis den kun solgte fjorårets moteklær. Skobutikken ville slitt med salgene hvis de kun solgte sko i én størrelse fordi "alle folk har de samme behovene". Hvorfor er da nærmest ingen mulighet for å endre på innstillinger hos Netflix (f.eks. teksting)? PT lar deg gjøre dette gjennom VLC. All logikk tilsier at det ville være fornuftig å ta betalt for en tjeneste som PT. PT drives av frivillige og er helt fri for reklame. Tenk hvor mye de kunne tjent bare på reklame med så mange brukere? Jeg hadde gjerne sett et par minutter med reklame før filmene i PT hvis de ønsket det. Reklamebannere på siden hadde heller ikke vært noe problem. Hadde PT vært lovlig ville de to argentinerne som først skapte PT vært søkkrike. PT hadde vært verdsatt til helt enorme summer. Mediene ville snakket om hvordan de revolusjonerte filmbransjen og om hvordan det var på tide at noen gjorde noe med det gamle systemet. Den dagen filmbransjen faktisk begynner å bry seg om kundene sine vil en side som PT få lov til å eksistere lovlig. Søren heller, jeg hadde betalt for det hvis hvert selskap hadde sin egen strømmetjeneste. Det er i dag seks store filmselskap. Jeg tror faktisk jeg hadde vært villig til å betale opp mot 100 pr mnd for hvert selskap. I tillegg hadde jeg fortsatt med å se enkelte filmer på kino. Jeg er tross alt bare ute etter den beste filmopplevelsen, og det er ingenting som kan måle seg med premieren på en ny storfilm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg