Gå til innhold

Lagg på nettet i intervaller, kilde ukjent. Altibox


Anbefalte innlegg

Heisann

TLDR; nettverk fra Altibox med ekstern ruter tilkoblet stopper nesten helt opp men ingen belastning på nettet, skjedde etter installasjon av Windows 10 på en Laptop.

 

Har fiber inn i huset levert av Vikenfiber og altibox nettverk hjemme som leverer TV Og nett. I det siste har det kommer helt udsedvanlige store spikes på 2-3 minnutter hvor alle enheter kommer seg så vidt på nett, vi snakker 1min for å laste en halv vg side. Vi har høy kapasitet på linja rundt 40/40. Tenkte det var en god idee å skaffe en slik ekstern ruter for å se hva som brukte opp kapasiteten på bredbåndet, men til stor forbauselse så var det ingen ting som brukte spesielt store mengder.

Nettverket er satt opp slik: inntak til hjemmesentralen til altibox, satt i Bridge modus og en Asus ac 87u kommer etter. Under disse intervallene får jeg heller nesten ikke kommet meg inn på ruteren sin lokale ip 192.168.1.1 (men har sett flere ganger under intervallene at det er mindre enn 2% av kapasitet som blir brukt).

Disse intervallene staret rett etter en installasjon av Windows 10 på en Laptop, og kommer hyppig kun når den laptopen er koblet opp mot nettet. Men sjekket denne for forbruk av nett også og svært lite som blir brukt. Mulig at den ikke har noe med saken og gjøre, men har en anelse. Alle enheter på nettet har trådløs tilkobling, ikke testet med kablet kobling, både 5ghz og 2.4ghz har samme problemet.

Var også i kort samtale med altibox og alt ser fint ut fra demmes side.

Noen som veit hva dette kan handle om?

 

Mvh

Kristoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer at det bare et et uttak. Sa da må du ta ledningen ut av ruteren og inn i en pc/laptop.

 

Hvis spiksa varer i 2-3 minutter som du skriver så har du tid til å teste om det fungerer direkte kablet. Hvis du fortsatt har spikes når du er direkte kablet i hjemmesentralen, så er det en feil på leveransen du må altså snakke med altibox igjen (Test med en annen enhet enn den pcen med win10).

 

Siden feilen du beskriver er veldig rar så må du bare utelukke alle mulige feilkilder. Det første leddet er leveranse av nett/egen ruter.

 

Hvis det er slik at problemene bare oppstår når en enkelt enhet er koblet til i ditt tilfelle en laptop med win10. Så har ikke jeg flere ideer da må du vente til noen andre svarer =/ evt oppdatere nettverksdrivere eller gå tilbake til andre drivere.

 

Du kan begynne med å finne ut hvilket nettverkskort du har og ta noen kjappe google søk for å se om noen har samme problemer

Endret av Thsan
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem. 

Fjern bridge mode fra hjemmesentralen, se om du blir kvitt det (fungerte for meg). 

Deretter fant jeg ut at det var en feature på min router som var enabled som lagte problemene.

 

Intrusion Prevention System (IPS) i Cisco-routeren min lagde mye krøll. Slo av dette og alt fungerte glimrende. Vet ikke om det finnes noe slikt på Asus-routeren din.

Lenke til kommentar

Problemet har oppstått både med Wi-Fi fra hjemmesentralen og Asus ruteren. Og med tanke på at det spiker selv når jeg prøver å laste inn ip fra Asus ruteren(lokalt, før Altibox) sier meg noe om at det er et av de tilkoblede komponentene. Skal se etter IPS i kveld :)

Takker for svar så langt :)

Lenke til kommentar

Har kjørt div tester nå med "normale" forhold og det ser ikke så bra ut. 

Dette har blitt gjort i dag:
Satt ASUS ruter tilbake til fabrikk.

Deaktivert Bridge på hjemmesentralen til Altibox.

Satt på overvåking (ingen funksjon sånn sett).

Deaktivert TCP/IP v6 på laptop med mulig feil.

 

Kjørt /ping tester mot både ruter og andre servere.

 

 

 

post-173689-0-42959200-1440444653_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan høres ut som en god løsning Nikey, skal skaffe meg en switch til tv'ene siden det er brukt 3 utganger på altibox'en til tv'er allerede. Kommer med oppdatering når dette er testet :)  Takk!

 

Jeg har samme problem som deg, men litt ulikt oppsett. Kanskje vi kan se hva vi har felles og finne ut om det er samme årsak?

 

Jeg har også windows 10, men problemet kom før jeg oppgraderte, og oppstår også når pc'en er av.

 

Et par ganger i timen stopper nettet helt opp, internt og ut. Alle enheter slutter å snakke med hverandre og ut mot nettet. Det varer ikke like lenge som hos deg, bare en 5-10 sekunders tid.

 

Reply from 2001:67c:21e0::16: time=17ms
Reply from 2001:67c:21e0::16: time=18ms
Reply from 2001:67c:21e0::16: time=2280ms
Reply from 2001:67c:21e0::16: time=1701ms
Request timed out.
Reply from 2001:67c:21e0::16: time=130ms
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 2001:67c:21e0::16: time=17ms
Reply from 2001:67c:21e0::16: time=17ms
Reply from 2001:67c:21e0::16: time=17ms
Reply from 2001:67c:21e0::16: time=17ms

 

Jeg har Altibox, men hjemmesentralen samler støv i en skuff. I stedet er det koplet via Cisco SG300-28 som har satt opp 3 VLAN på samme måte som Nikey foreslår over. VLAN 101 går til min Asus router RT-AC66U, som sender ut på VLAN 1 til internnettet. Trådløst 2.4 og 5 ghz går via en Netgear router som er konfigurert som AP. Dette har fungert fint i et års tid. Men systemloggen på Asus routeren har av og til en feilmelding som jeg tror betyr at to maskiner oppgir samme MAC-adresse. 

 

Sep  6 10:30:03 kernel: printk: 29 messages suppressed.

Sep  6 10:30:03 kernel: vlan1: received packet with  own address as source address
Sep  6 10:30:03 kernel: vlan1: received packet with  own address as source address
Sep  6 10:30:03 kernel: vlan1: received packet with  own address as source address

 

Jeg tror problemet mitt oppsto når jeg kjøpte et webkamera til garasjen, hvor det trådløse nettet ikke fungerte spesielt godt. Webkamera mistet nett og koplet seg ikke på igjen. Jeg har satt inn en extender på 2.4 ghz. Derfor har jeg lett etter mulig årsaker til at nettverket stopper når webkamera går via extender, ap og router når det kopler seg på min NAS. Men jeg har fjernet alle kildene enkeltvis uten at problemet ble løst.

 

Men den feilmeldingen i routeren fantes også før nettet begynte å "hikke". Den var sjeldnere, men fantes før også.

 

Jeg har også lagt merke til at noen ganger kommer det et mindre hikk på nettet, så lite at jeg kun ser det på en ping som går. Da viser heller ikke routerloggen en "packet with  own address as source address".

 

Reply from 2001:67c:21e0::16: time=17ms
Reply from 2001:67c:21e0::16: time=17ms
Reply from 2001:67c:21e0::16: time=712ms
Reply from 2001:67c:21e0::16: time=17ms
Request timed out.
Reply from 2001:67c:21e0::16: time=17ms
Reply from 2001:67c:21e0::16: time=17ms
 
Jeg har
- søkt mye del på nett og feilsøkt en del timer
- byttet wireless extender fra Netgear til Jensen
- koplet kamera direkte på AP i stedet for extender
- prøvd nyere og eldre firmware på router, ap (nyeste på switch)
- stirret meg blind på MAC-adr til alle enhetene, ingen er like
 
Så Krisi-stoffer, er det routeren som vi har til felles? Er det andre som ser noe her?
Lenke til kommentar

Hadde problemet før jeg fikk tak i den nye ruteren, så tviler på at det er den. Men jeg har nå oppdatert alle nettverks drivere jeg har funnet i huset og ikke hatt problemet på en drøy uke (har ikke rukket mye testing enda, så venter med en endelig konklusjon). Prøv og kjør Windows sin versjon av driver oppdatering på enheten med Windows 10, og ikke hent fra produsenten sine sider. Mulig løsning veit ikke enda.

Lenke til kommentar

Har du samme problem på IPv4 også?

 

Ja. 

 

Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=9ms TTL=249
Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=9ms TTL=249
Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=9ms TTL=248
Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=9ms TTL=249
Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=9ms TTL=249
Request timed out.
Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=367ms TTL=248
Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=9ms TTL=249
Request timed out.
Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=811ms TTL=249
Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=9ms TTL=249
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=9ms TTL=248
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=2069ms TTL=248
Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=9ms TTL=249
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=9ms TTL=249
Request timed out.
Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=9ms TTL=249
Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=9ms TTL=249
Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=9ms TTL=248
Reply from 195.88.55.16: bytes=32 time=9ms TTL=249
Endret av gnorhat
Lenke til kommentar

Evt hvis pakkene du sender er for store (video stream fra kameraet ditt) så kan du vurdere å øke pakke størrelsen, altså MTU verdien. Kanskje opp til 1530-1550 rundt der og se om det gir noen bedring(hvis standard er på 1500)

 

Jeg har løst 99% av problemet. Rotet rundt og plutselig var problemet mye mindre. Til slutt forsvant det helt. Nå får jeg 2 enslige Request timed out hvert 10. minutt eller noe. Det er helt ok.

 

Mange takk for hjelpen!

 

Dersom noen noen sliter med lignende, jeg: 

- porten fra altibox fiber ble satt til 1000M i stedet for auto (noen på freak.no sa det ville minske packet loss)

- skrudde på jumbo frames i router, switch, NAS og på pc'en

- satte statiske IP-adresser i routeren i stedet for statisk på enhetene - nå tar alle ordre fra DHCP

- satte DNS fra router (til den danske, åpne http://blog.censurfridns.dk/en/ip)på både WAN og LAN

Endret av gnorhat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...