Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Instrumentlys slukker ved startforsøk - startkabler hjelper ikke


Anbefalte innlegg

For en dag siden stoppet bilen etter at jeg hadde startet den, har en Touran med diselmotor. Fikk ikke startet den ved å vri om tenningen. Etter mye om og men fikk jeg start på den ved bakkestart, men da var multireima røket.. Dagen etter, etter at bilen hadde stått i ro, fikk jeg startet bilen uten multireim, etter at jeg hadde skiftet denne var det ikke strøm eller noe respons fra motoren.

 

Når jeg forsøker med startkabler, forsvinner alle instrumentlysene når jeg vrir om tenningen og det er ikke antydning til lyd fra motoren, klokken har også en tendens til å nullstille seg...om trent som det er en kortslutning eller lignende. Det samme skjer forsåvidt uten startkabler også..

 

Noen tips ?? 

 

Takker på forhånd :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at startkablene får god kontakt? For dette høres ut som flatt batteri.

 

Hvis ja, så kan batteriet være så flatt og evt. defekt at det drar ned spenningen på batteriet du kobler til med startkabler.

 

Prøv å sette i et batteri du vet virker.

Du kan koble på startkabler uten batteri i bilen din, men da må du ikke ta av kablene mens motoren er gang.

Lenke til kommentar

Takk for tipset, ja det virker som det er bra kontakt, kommer i alle fall gnister når jeg kobler minus til gods på bilen som trenger starthjelp...koble til uten batteri ved å løse begge polene på batteriet da, og koble pluss til pluss-kabelskoen og minus til gods fortsatt...??

Lenke til kommentar

Korrekt!

Husk å legge plussklemmen og batteriskoen din på noe plast...

Kobler du fra mens motoren går så kjører jo dynamo og laderegulator uten et batteri til å sluke strømmen/stabilisere spenningen, så da er det ikke godt å si hva som skjer  :huh:

Lenke til kommentar

For en dag siden stoppet bilen etter at jeg hadde startet den, har en Touran med diselmotor. Fikk ikke startet den ved å vri om tenningen. Etter mye om og men fikk jeg start på den ved bakkestart, men da var multireima røket.. Dagen etter, etter at bilen hadde stått i ro, fikk jeg startet bilen uten multireim, etter at jeg hadde skiftet denne var det ikke strøm eller noe respons fra motoren.

 

Når jeg forsøker med startkabler, forsvinner alle instrumentlysene når jeg vrir om tenningen og det er ikke antydning til lyd fra motoren, klokken har også en tendens til å nullstille seg...om trent som det er en kortslutning eller lignende. Det samme skjer forsåvidt uten startkabler også..

 

Noen tips ?? 

 

Takker på forhånd :-)

Denne feilen er klassisk når releet merket 109 ryker. Lån et rele fra en annen VW og se om du får start. Bør du i Østfold?

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Nå har jeg forsøkt å starte igjen....denne gangen vred jeg og holdt jeg nøkkelen etter at instrumentlysene forsvant...etter en kort stund kommer det da en rask klikkelyd og de fleste instrumentlysene blinker også...dette skjer hver gang jeg vri om tenkningen og fortsetter å holde den i startstilling etter at alle lysene på instrumentpanelet forsvinner....noen som har løsning på problemet....

 

Takker for all hjelp og forslag

Lenke til kommentar

Du har ikke skrevet noe til nå som får meg til å tro at det dreier seg om noe annet enn et strømproblem, det være seg batteri, dynamo eller jording. Jeg har ikke peiling på VW, så om det er rele 109 eller om det er en bakenforliggende årsak til at multireima røyk, vet jeg ikke. Uansett hadde jeg ikke gjort NOE annet, inkludert å poste mer her, før jeg hadde målt spenningen på batteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Få tak i et multimeter/voltmeter og få en person til å starte bilen mens du måler spenningen på startbatteriet. Den bør ikke være særlig under 10V idét du prøver å starte.

 

Edit: Alle symptomene peker mot flatt batteri. Og jo lengre du lar det være flatt jo større er sjansen for at det blir permanent ødelagt. Hvis det ikke allerede er det.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Ok, men dersom det hadde vært flatt batteri, skulle jeg da ikke fått startet bilen ved hjelp av startkabler....?  Multireima røk da jeg gjentatte ganger forsøkte å få start på bilen ved bakkestart...fikk også start på den da til slutt...startet også en gang dagen etter før jeg monterte multireima..

Lenke til kommentar

Ok, men dersom det hadde vært flatt batteri, skulle jeg da ikke fått startet bilen ved hjelp av startkabler....? 

Ikke nødvendigvis. Hvis batteriet er flatt så vil det prøve å lade seg opp fra det andre batteriet. Strømmen vil da gå med til lading i stedet for starting. I tillegg kommer effekttap i kabelen og klemmene. Hvis det i tillegg er en litt stor dieselmotor så tar det masse strøm å dra den rundt.

Lenke til kommentar

For en dag siden stoppet bilen etter at jeg hadde startet den, har en Touran med diselmotor.

Det første jeg tenker er da rele 406. Sitter i motorommet.

 

 

Etter mye om og men fikk jeg start på den ved bakkestart, men da var multireima røket..

Hvorfor har den ryki? er det noe som står fast nedi der? Klarer du å "turne" motoren rundt mens reima står på eller står det bom fast?

Lenke til kommentar

Hei Indian,

 

Nei bor i Bergen... Hvor finner jeg det releet merket 109...?

 

Touran har en releboks i motorrommet og en under dashbordet til venstre for rattet. Alle VW/Audi releer har en kode stemplet på så de er lett å finne.

Endret av Indian
Lenke til kommentar

 

For en dag siden stoppet bilen etter at jeg hadde startet den, har en Touran med diselmotor.

 

Det første jeg tenker er da rele 406. Sitter i motorommet.

 

 

Etter mye om og men fikk jeg start på den ved bakkestart, men da var multireima røket..

 

Hvorfor har den ryki? er det noe som står fast nedi der? Klarer du å "turne" motoren rundt mens reima står på eller står det bom fast?

 

Slet med å starte bilen på bakkestart men lykkes i 2. Gear tror den røk i forbindelse med disse forsøkene...når bilen startet virket motorlyd mm ok... For å turne motoren må vel bilen stå i fri...skal forsøke det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...