Gå til innhold

Bruke all egenkapitalen på lån, selv om jeg trenger den senere?

8086

Anbefalte innlegg

Jeg må ta over en gård om kort tid, og må da ta opp et lån med ganske høy rente. Siden en gård ikke er en vanlig bolig, får jeg rente som på næringseiendom (fort over 4%). Sammenlignet med vanlig boligrente (kan få 2,2%) er jo dette veldig ugunstig, så jeg lurer litt på om jeg skal forsøke å minske lånet så mye jeg kan for å minimere rentekostnadene.

Men så var det dette med at jeg trenger egenkapital senere ...

Det kan godt være jeg og kona skal leie ut gårdsboligen, og så kjøpe oss en byleilighet om et par år, og da trenger vi egenkapital på minimum 15%. Om vi bruker alt nå må vi fort spare 4-5 år, men er det andre veier til målet?

Det jeg tenkte var om det var mulig å øke lånegraden på gården for å frigjøre kapital som kunne brukes som egenkapital (så lenge vi holder oss under 85% av boligens verdi). Er dette noe som er problemfritt å få til, og er det noen fallgruver jeg bør være klar over her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener å bruke egenkapitalen i gården som pant for banken for å øke belåningsgrad på en senere bolig over 85 %?

Kommer an på. Det vil være mulig, men det kommer an på om inntekten din kan betjene lånet du pådrar deg på den senere boligen sammen med det lånet som er på gården. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...