grovetussen Skrevet 23. august 2015 Rapporter Del Skrevet 23. august 2015 Hei, lager et rom for tv-titting og hjemmekino. Det er cirka 4x5 meter, og jeg skal ha 7.1 høyttaleroppsett, med opplegg for sannynligvis 12 kanaler eller mer, for å være på den sikre siden. Men så er jeg i tvil om materialvalg, burde jeg ha gips på vegger og tak? Spon? MDF? Gulvteppe, gulvbelegg? Parkett? Har også en del akustikkplater jeg vurderer å bruke i tillegg, men vet ikke helt, da jeg ikke har helt greie på "lydforskningen". Vil gjerne ha best mulig lydopplevelse til film og gjøre det skikkelig når jeg først holder på. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. august 2015 Rapporter Del Skrevet 23. august 2015 Rockwool-isolerte vegger med gips og helst stålstenderverk isolerer i hvert fall godt i forhold til lyd inn/ut av rommet (så lenge det er lufttett, verdt å legge merke til i forhold til ventilasjon/luftkvalitet). Overflatene på innsiden skal vel helst ikke være av en slett karakter, enten bør det være av et absorberende materiale eller ha en ujevn overflate så lydbølgene "ødelegges". Hjørner skal helst unngås (bygge en slags kasse så hjørnene i rommet ikke blir så spisse). Disse tingene er i hvert fall det som gjelder ved innspilling av lyd for å unngå dårlig gjenklang i rommet, og jeg vil tro samme prinsipp vil fungere bra for en film/spillopplevelse. Skal dog sies at jeg ikke er noen ekspert overhode, og at min lærdom bare er lånt fra litt YouTube tutorials da jeg prøvde meg på litt trommeinnspilling en gang i tiden. Men ja, det kommer litt an på hvor mye du vil legge i det. Vil gjerne høre om resultatet for det du velger, da jeg har lignende planer for et rom i huset selv (når jeg kommer så langt en gang i fremtiden..) Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. august 2015 Rapporter Del Skrevet 23. august 2015 12 kanaler i ett så lite rom er unødvendig Har noe tilsvarende med 9.1, høytalerne blir for nærme så en får ikke noen bedre surround følelse enn ved å bruke færre høytalere For all del ikke bruk parkett på gulv og helst ikke glatte vegger da refleksjoner er lydens verste fiende dobbel gips er minstekrav, teppe er anbefalt akustikkplatene kan henges på vegg, innrammet med bilde på sånn stoff greier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå