Gemball Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Hei alle sammen. Jeg lurer på en ting. Jeg ble stoppa i går og mista lappen, pga jeg kjørte i 110 i 70 sone. Det var liksom ingen biler der, rett vei, og var heller ikke meningen å kjøre videre med den hastigheten der, for jeg bare gassa på slapp gassen med engang i den momenten der så satt de med en laser i buskene. Jeg blei selvfølgelig stoppa, og de tok førerkortet med engang, var ikke snakk om å gi noen prikker eller bot. Så lurer jeg på, kunne de gjort det litt annerledes? for jeg har ingen bøtter fra før av, jeg har aldri blitt stoppa for noe sånt, det var liksom første gangen. Kunne ikke de gitt meg en varsel eller eventuelt bot isteden for å ta fra meg lappen? Det er liksom snakk om 4 km over før du kan miste førerkortet, hadde jeg kjørt 105 km har de ikke lov å ta fra meg lappen. Lenke til kommentar
Populært innlegg Zash Skrevet 23. august 2015 Populært innlegg Del Skrevet 23. august 2015 Og hvorfor skal det være en egen fartsgrense for deg da? 12 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Hvor gammel er du? Hvis du er innenfor prøveperioden er saken veldig klar. Synes uansett det ikke er noe synd på deg når du kjører 40km/t over så har du ingen andre å skylde på, synd, trist, leit. 5 Lenke til kommentar
H80 Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Du kjørte i 110, det er bare ca 60% over fartsgrensen. Jeg synes det burde være litt slingringsmonn. Hva mener du selv slingringsmonnet bør være før det kommer en alvorlig reaksjon? 7 Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 (endret) Wow... Det var enda godt du mistet lappen for du virker helt ute, "Det var liksom ingen biler der, rett vei"... Selv om det ikke er noen biler / rett vei så får man ingen rett til å øke fartsgrensen. Bare tenker på hvis det skulle kommet ut et barn fra skogen/sletten på den strekningen, ved 70 hadde du ihvertfall hatt en mulighet for å stoppe Beklager hvis jeg virker slem men er man glad i akselerasjonen så velger man heller å legge seg lavere for deretter å gasse på til fartsgrensen eddit: Ja de hadde all rett til å ta førerkortet ditt LINK til Lovdata ang tap av førererett 3-6mnd ved hastigheter 106-110 i 70 sone Endret 23. august 2015 av Woltox 3 Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Så lurer jeg på, kunne de jeg gjort det litt annerledes? Jeg fikset det litt for deg. Du tok en kalkulert risiko og du tapte. 3 Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 (endret) Helt riktig reaksjon, spør du meg. Bremselengden er betydelig lengre i 110 enn i 70, og det er ofte en grunn til at det er 70-sone. Høres ut som om du er såpass umoden at du har godt av noen måneder uten lappen. Du har ingenting på veien å gjøre når du driver på slik.... Endret 23. august 2015 av Shirmah 1 Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Du viste at du var over fartsgrensa og tok sjangsen på å kjøre på. Og når du i tillegg virker såpass umoden at du ikke ser at risikoen ved en såpass betydelig fartsoverskridelse er det vel fortjent. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 (endret) Det er ikke bare veien som avgjør fartsgrensen, men også hva som er ved siden av. Samme hvor rett vei er det forskjell på å kjøre ut på et jorde og inn i ei steinur. Det er også derfor (noe mopedfjortiser i alle aldre sliter med å forstå) fartsgrensen ofte er kraftig satt ned rundt veiarbeidsområder selv om selve veien er den samme som alltid. Forøvrig slutter jeg meg til hylekoret, du fremstår ikke som en jeg vil dele vei med. Endret 23. august 2015 av Isbilen 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 (endret) Det er ingen ting du kan gjøre med det, annet enn å vente og kjøre litt roligere når du får det tilbake. Hvor lang tid det tar før du får det tilbake avhenger av om du har prøveperiode eller ikke, men regn 3-6mnd uten førekort.Edit: Er du under prøveperiode må du ta oppkjøring på nytt. Endret 23. august 2015 av Slettet+130498 Lenke til kommentar
m20k Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 (endret) Hvorfor skal folk (spesielt ungdommer) på død og liv kjøre så fort de kan? I går ble 5 ungdommer tatt etter å ha kjørt 102 km/t i 60-sona her hvor jeg bor. Hva får folk til å kjøre så fort, egentlig? Skjønner dere ikke konsekvensene av en slik kjøring? Du har nok godt av noen måneder uten lappen. Hilsen en som har hatt lappen i 2 uker, og som holder seg til fartsgrensa så lenge forholdet tillater det. Endret 23. august 2015 av m20k 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 (endret) Tja, årsakene kan være så mange, jeg selv er ingen engel på det området til tross for at jeg har forandret meg kraftig det siste året. Årsaken er vel mer den at man tror ikke det kan skje deg selv noe, og at man uansett hastighet har kontroll om det faktisk skjer deg noe. Endret 23. august 2015 av Slettet+130498 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Bremselengden er betydelig lengre i 110 enn i 70, Stopplengden er ennå lengre Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Bremselengden er betydelig lengre i 110 enn i 70, Stopplengden er ennå lengre Kommer an på hva man treffer. 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Kommer an på hva man treffer. Treffer man en fjellvegg, eller en betongvegg stopper man momentant. Nei, TS, at du mistet lappen, og har de holdninene du har, betyr at veiene blir litt tryggere. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Hei alle sammen. Jeg lurer på en ting. Jeg ble stoppa i går og mista lappen, pga jeg kjørte i 110 i 70 sone. Det var liksom ingen biler der, rett vei, og var heller ikke meningen å kjøre videre med den hastigheten der, for jeg bare gassa på slapp gassen med engang i den momenten der så satt de med en laser i buskene. Jeg blei selvfølgelig stoppa, og de tok førerkortet med engang, var ikke snakk om å gi noen prikker eller bot. Så lurer jeg på, kunne de gjort det litt annerledes? for jeg har ingen bøtter fra før av, jeg har aldri blitt stoppa for noe sånt, det var liksom første gangen. Kunne ikke de gitt meg en varsel eller eventuelt bot isteden for å ta fra meg lappen? Det er liksom snakk om 4 km over før du kan miste førerkortet, hadde jeg kjørt 105 km har de ikke lov å ta fra meg lappen. Når du kjøyrer så mykje over fartsgrensa så får du ikkje prikkar. Hadde du kjøyrt litt saktare som f.eks maks 105 km/t så hadde du vært like under lappegrensa for ei 70 sone og du hadde då fått bot pluss tre prikkar (seks prikkar dersom du er i prøvetid). Når du snakker om at du berre var 4 km/t over grensa, så snakker du om lappegrensa der all margin for å gjere opp med ei enkel bot er brukt opp. I realiteten var du 40 km/t over grensa. Så hadde du kjøyrt litt roligare så hadde du fått tilbud om forenkla forelegg utan å miste lappen. Ein anna ting, når du seier at dette var fyrste gongen, meiner du då fyrste gongen du kjøyrte fortare enn fartsgrensa? Eller meinte du at det er fyrste gongen du blei tatt på fersken etter ei fartsoverskridelse? Ein av grunnane til at ein blir straffa forholdsvis hardt for brudd på vegtrafikklova er at risikoen for å bli tatt er forholdsvis lav, derfor må bøtene være ekstra høge for at risikoen for bot skal ha ein prevantiv effekt. For kvar gong du blir bøtlagt så har du sikkert hatt minst 100 situasjonar der du kjøyrte litt for fort utan å bli tatt. Eg vil også kommentere den siste settninga. Hadde du kjøyrt i 105 km/t så er det ikkje som at politiet ikkje har lov til å ta frå deg førarkortet. Dette er ei enorm missforståelse frå din side. Hadde du kjøyrt i 105 km/t eller lavare så hadde du ikkje mista lappen direkte etter hjemmel i tapsforskrifta. Men du kunne forstatt mista lappen etter anna hjemmelgrunnlag, mest aktuelt § 3 i vegtrafikklova (aktsomheitsparagrafen) for hensynslaus kjøyring. Husk også at tapsforskrifta legger til grunn at fartsoverskridelsen skjedde under idieélle kjøyreforhold med tørr asfalt, gode siktforhold og ingen fotgjengerovergangar eller kryss, alternativt andre skjerapande forhold. Så politiet har lov til å ta førarkortet ditt også i andre situasjonar, einaste forskjellen er at politiet då må bruke ein litt anna hjemmel for å begrunne førarkortbeslaget. 2 Lenke til kommentar
Gemball Skrevet 26. august 2015 Forfatter Del Skrevet 26. august 2015 (endret) Takk for et begrunnende svar. Det var første teorien, her er det andre teori: Det var de to politi damene som mente at jeg kjørte så mye. Med engang jeg kommer ut av bilen, så sier hun, jeg ikke fikk med farta di, men du kjørte så mye at jeg tar førerkortet ditt (hun tipper) så står jeg der ca.5 minutter kjører forbi mange biler, så kommer hun andre som sto med laser også sier hun at jeg kjørte i 110. Jeg blei overraska, for den bilen jeg kjørte klarer så vidt å nå 120. Det var en 383 strekning de har målt meg på, først var det en sving derreetter rett vei, jeg vet at jeg gassa på og at jeg lo over 70km, men så mye som 110 har den ikke klart å nå før de stoppa meg, og i svingen lo jeg ca.60km Det var 4 stk i bilen, de også blei overraska, han andre som satt bak meg sa at jeg lo mellom 90km før de stoppa meg. Spørsmålet er; Er det noe vits å gå på rettsak, prøve på det? Og hvor og hvem skal jeg skrive til en sånn søknad om det? Endret 26. august 2015 av Gemball Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Altså, så lenge utstyret (laseren) er kalibrert i henhold til reglene er det lite du kan gjøre. Holder ikke å si "min bil kan ikke gå i 110". Selvfølgelig går den i 110, du er blitt målt i det. Nytter heller ikke å si at "han som satt på sa jeg lå i 90". 1 Lenke til kommentar
Gemball Skrevet 26. august 2015 Forfatter Del Skrevet 26. august 2015 Har sett mange tilfeller der hvor laseren har vist feil. Greit for meg å miste lappen. Prøver ikke å lure noen. Jeg vil bare få rettferdighet på saken. Det er en grunn til at jeg skreiv her. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Det er derfor de har en sikkerhetsmargin som de trekker ifra når du får dommen, så i realiteten hadde du nok en høyere hastighet enn 110, ikke at det spiller noen rolle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå