Gå til innhold

Er dette et bomkjøp?

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser etter en stasjonær maskin som jeg kan bruke til å spille litt spill på.

Jeg er ikke noen "hardcore gamer", men liker å spille en gang iblant - derav trenger jeg ikke det beste av det beste, men liker uansett å få valuta for pengene mine.

Er fristet av Expert sitt tilbud om inntil 3 års nedbetaling uten renter og gebyrer, så det er for det meste på Expert jeg har sett. Der har jeg funnet frem denne:

http://www.expert.no/stasjonaer-pc/asus-rog-g20aj-nr085s-desktop/p/45027/

Jeg ønsker å kunne spille spill som World of Warcraft, GTA V, og Just Cause 3 når det kommer. Gjerne på et grafikknivå som er litt bedre enn low, men ikke nødvendigvis ultra. 

Hvordan ser denne maskinen ut for dette bruket? Henger absolutt ikke med i komponentverdenen, så kan veldig lite om hva som er det nyeste innen alle de forskjellige delene. 

Så alle svar tas imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En fordel med ferdigbygde PCer er at du slipper å feilsøke dersom du får problemer med hardware. Nå kan jeg ikke huske å ha hatt noe nevneverdigt med problemer på egenbygde, men ville bare nevne det. HUSK 5 års reklamasjonsrett på data! ;)

Edit: Beklager, men JA det er et godt kjøp til ditt formål. Du vil kunne spille på ganske høy grafikk med 1080p eller 1440p :)

Endret av Nado
Lenke til kommentar

Som det har blitt nevnt før er det ikke maks ytelse per kr fra den maskinen der. Men den er meget kompakt og relativt stillegående. Asus sine ROG modeller har i min erfaring meget god kvalitet. På ingen måte et dårlig kjøp, men mindre kompakte maskiner gir ofte mer ytelse per krone. (dyrere å bygge kompakt) Kommer jo an på hva du er ute etter i maskinen.

Vis du vil ha noe som funker rett ut av esken og samtidig benytte to års nedbetaling er det ikke et dårlig valg.

Endret av Eularion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som det har blitt nevnt før er det ikke maks ytelse per kr fra den maskinen der. Men den er meget kompakt og relativt stillegående. Asus sine ROG modeller har i min erfaring meget god kvalitet. På ingen måte et dårlig kjøp, men mindre kompakte maskiner gir ofte mer ytelse per krone. (dyrere å bygge kompakt) Kommer jo an på hva du er ute etter i maskinen.

- du mister mye av muligheten til å viderebygge og endre senere

- kjøling og støy er ofte vanskeligere i kompakte bygg

Asus er flinke, men jeg ser bare ikke noe grunn til å kaste bort 3-4000 uten å få noe særlig tilbake.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det blir vanskelig å komme ut noe særlig billigere ved å bygge en tilsvarende maskin selv. Så jeg mener dette er et ok kjøp for spilling på medium kvalitet, eller bedre med kun en stk 1920x1080 skjerm.

Maskinen inneholder:

Grafikk, ca 3.000-3.500

Prosessor, ca 1.700

Ram, ca 600

Hovedkort, ca 1.000

Strømforsyning, ca 550

Kabinett, ca 800

Os, ca 1.100

DVD, ca 200

Lagring, SSHD, ca 700

Trådløst nettverk, ca 300

Sum, ca 9.950-10.450

• Liker 2
Lenke til kommentar

- du mister mye av muligheten til å viderebygge og endre senere

- kjøling og støy er ofte vanskeligere i kompakte bygg

Asus er flinke, men jeg ser bare ikke noe grunn til å kaste bort 3-4000 uten å få noe særlig tilbake.

Jeg hadde nok også valg å bygge maskinen selv, men noen ønsker det ferdig ut av esken. Får da også fordelen at man kan levere inn maskinen hvis det blir noe feil med den, slipper å feilsøke selv. Asus er for øvrig meget gode på å dimensjonere kjøling på sine kompakte modeller. Angående oppgraderinger er det vell kun hdd som enkelt kan skiftes på disse.

Blir en vurderingssak, alt ettersom hva man er ute etter. 

Lenke til kommentar

Jeg tror det blir vanskelig å komme ut noe særlig billigere ved å bygge en tilsvarende maskin selv. Så jeg mener dette er et ok kjøp for spilling på medium kvalitet, eller bedre med kun en stk 1920x1080 skjerm.

Maskinen inneholder:

Grafikk, ca 3.000-3.500

Prosessor, ca 1.700

Ram, ca 600

Hovedkort, ca 1.000

Strømforsyning, ca 550

Kabinett, ca 800

Os, ca 1.100

DVD, ca 200

Lagring, SSHD, ca 700

Sum, ca 9.950-10.450

Men du må huske på at det er et MYE bedre valg å gå for en 4690k til kun 600kr mer enn en 4460.

Lenke til kommentar

Maskinen inneholder:

Grafikk, ca 3.000-3.500

Prosessor, ca 1.700

Ram, ca 600

Hovedkort, ca 1.000

Strømforsyning, ca 550

Kabinett, ca 800

Os, ca 1.100

DVD, ca 200

Lagring, SSHD, ca 700

Sum, ca 9.950-10.450

Men du må huske på at det er et MYE bedre valg å gå for en 4690k til kun 600kr mer enn en 4460.

Det vil jeg neppe tro vil fungere så bra i en så kompakt løsning. Det ser ut til at de har presset det de kan inn i den og for å kunne holde støynivået nede må du nok holde deg til stock hastigheter. PCen er kun tilgjengelig med låst CPU.

http://www.asus.com/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG_G20AJ/specifications/

QBiIdSq.png

Må også huske at noen som vil ha en ferdig PC mer enn sannsynligvis ikke kommer til å begynne med overklokking uansett.

Edit: De blir neppe misfornøyd, så tror nok det er et ganske trygt kjøpt. Du må heller spør deg selv om de vil ha noe med slikt design (er personlig ikke stor fan av rødfargen på kabinettet), men det er også ofte en tilvenningssak.

Endret av Nado
Lenke til kommentar
Jeg er ikke noen "hardcore gamer", men liker å spille en gang iblant - derav trenger jeg ikke det beste av det beste, men liker uansett å få valuta for pengene mine.

Er fristet av Expert sitt tilbud om inntil 3 års nedbetaling uten renter og gebyrer, så det er for det meste på Expert jeg har sett. Der har jeg funnet frem denne:

Det er jo ikke dine penger, når avbetaling er et viktig kriterie for deg. Det går vel an å spare på forhånd? Det billigste er som regel å kjøpe kontant.

Lenke til kommentar

Her kan du få en liten idè om hvordan den ser ut og størrelsen https://www.youtube.com/watch?v=szkTpcSTh4Q

PCen vil fint klare å spille de nyeste spilla i en god stund fremover. Uten å ha sjekket opp i prisene selv så synes jeg at SteinarN sine prisestimater stemmer ganske greit.

Edit: Brukeranmeldelse https://www.youtube.com/watch?v=Fji4qeMAHMU , men han har et mye svakere skjermkort i sin modell.

Endret av Nado
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg skjønner at den beste løsningen ville vært å kjøpe komponenter og satt sammen en PC selv, og har sett litt på denne tråden - "Black Refinery". For en som aldri har skrudd på en PC, hvor stor vil sjansen være for å få satt sammen den på en OK måte? Vil selvfølgelig sjekke ut hva som finnes av "how to" videoer på YouTube osv. :-P

Jeg må innrømme at størrelsen er ganske passende for det jeg ser for meg, men jeg liker heller ikke at det igjen skal gå utover ytelse og mulighet for videre oppgradering om noen år...

Men generelt ser jeg at mange av dere sier den vil være et greit valg for mitt bruk, så jeg heller veldig mot denne maskinen for øyeblikket.

Det er jo ikke dine penger, når avbetaling er et viktig kriterie for deg. Det går vel an å spare på forhånd? Det billigste er som regel å kjøpe kontant.

Det er bare et "bedre" alternativ for min økonomi for øyeblikket, spesielt med tanke på at totalprisen vil bli den samme uansett med tanke på tilbudet Expert har tilbudt - jeg fant ut at det er over - så mest sannsynlig vil ikke nedbetaling bli et alternativ for meg likevel, da jeg som du påpeker - ikke ønsker å betale mer enn jeg hadde gjort med kontant. 

Lenke til kommentar

Bygg PC'en selv, dette er noe "alle" klarer, og møter du problemer får du hjelp overalt på nettet som du fikk i denne tråden. 

Spesielt hvis 11.000 ikke er småpenger for deg, da har du enda mindre grunn til å "kaste" de bort.

Kan gjerne nevne at det er MYE enklere å bygge PC i dag kontra 16-17 år siden når jeg bygga min første PC med socket-a.   Det kunne vær et helvette å få festet kjøleribben på CPU, pluss det var ikke like vanlig å inkludere vifte med CPU på den tiden.  Det er også MYE enklere å montere komponenter nå som vi har bedre kabinettdesign og modulære strømforsyninger.  :)

Lenke til kommentar

Maskinen inneholder:

Grafikk, ca 3.000-3.500

Prosessor, ca 1.700

Ram, ca 600

Hovedkort, ca 1.000

Strømforsyning, ca 550

Kabinett, ca 800

Os, ca 1.100

DVD, ca 200

Lagring, SSHD, ca 700

Sum, ca 9.950-10.450

Det vil jeg neppe tro vil fungere så bra i en så kompakt løsning. Det ser ut til at de har presset det de kan inn i den og for å kunne holde støynivået nede må du nok holde deg til stock hastigheter. PCen er kun tilgjengelig med låst CPU.

Må også huske at noen som vil ha en ferdig PC mer enn sannsynligvis ikke kommer til å begynne med overklokking uansett.

Jeg tenker på generelt hvor mye delene er verdt, ikke mtp expert PCen.

Edit: Ellers så ser det jo ut som en grei pc i forhold til mye annet ferdibygd

Endret av Zarfax
Lenke til kommentar

Hei igjen folkens - og takk for alle svar!

Jeg endte ikke opp med å kjøpe maskinen i det første innlegget.

Har derimot sett på en del andre maskiner, og jeg tenkte å fortsette å brukke denne tråden for å få litt tilbakemeldinger fra dere som har vært så hyggelige og kommet med tilbakemeldinger tidligere. 

Mitt budsjett er 10k-12k.

Det er disse jeg har sett mest på nå, da disse ligger sånn midt i budsjettet mitt:

Multicom:

http://www.multicom.no/multicom-tycho-i528s-gaming-pc/cat-p/c100583/p10631754

Edit: Ser forresten at det ikke følger med operativsystem eller trådløst nettverkskort på denne...

En ekstra utgift jeg ikke helt så for meg. Hmm... 

Prøver også å se litt på priser om man bestiller utenom, vil denne listen tilsvare så og si det samme?

http://www.prisjakt.no/list.php?l=203216&view=m

Komplett:

https://www.komplett.no/komplett-gamer-i30-crazy-edition/10954

Når jeg ser på disse to, så mener jeg Multicom sin virker best - eller tar jeg helt feil der? Og hvordan er det i forhold til prisen, tilbake til emnet på tråden: er disse to bomkjøp? Hehe, takk for svar igjen! (Om dere vet om noen andre som vil passe bedre, skrik ut! Er takknemlig for all hjelp)

Edit:

Kan forresten si litt om hvorfor jeg ikke valgte maskinen i det første innlegget.

Jeg likte godt den kompakte designløsningen, men jeg kom frem til at det ikke spilte så stor rolle for min del, da jeg har plass til en litt større maskin uansett - og da ønsker jeg ikke å bruke penger på kompaktheten, i motsetning til å bruke penger på komponenter. Det var også snakk om at det muligens kunne være vanskelig å oppgradere noen av delene - noe jeg ønsker å ihvertfall ha mulighet til. Jeg gikk også glipp av tilbudet til Expert, som kun varte den søndagen, noe som er ekstra kjipt. Haha!

Edit 2:

Scratch that! Lagde heller en helt ny tråd her.

Endret av Helvetica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...