Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Privat kjøp via Finn, selger vil plutselig ha mer

kaaasen

Anbefalte innlegg

Om man er i tvil om en avtale er begått eller ei så er det ikke så farlig å spørre en gang til. Men selv da er det ingen garanti for at folk skjønner at en avtale er en avtale. Jeg la en gang ut et bud på 90 000 kr for en bil og det ble godtatt av selger. Fikk så et par dager senere beskjed om at sorry, men nå er bilen solgt. Jeg gadd ikke å bry meg mer om det, men det er klart at det kan ødelegge for planene til folk på denne måten. Hva om noen tar opp lån etc.? Folk tenker ikke så langt som de burde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig synes jeg Finn.no er et skikkelig møkkasted - ikke pgr.av nettstedet i seg selv men pgr.av slik det fungerer.

Jeg har aldri opplevd å møte så mye mennesker på en gang med null respekt for avtaler og respekt for selger/kjøper. Har inntrykk av at mange blåser i alt som har med respekt for andre mennesker å gjøre siden det ikke er en fysisk butikk. Man har heller ikke fysisk kontakt med motpart - så her er det fritt frem til å ombestemme seg og behandle motpart respektløst.

-Jeg har hatt gode handler på Finn, men det tok jaggu tid å lære seg spillets regler som allerede er listet opp i denne tråden.

Her gjelder det å være klar og tydelig, og man kan ikke regne en handel for avsluttet før penger/vare er mottatt.

- Jeg har ikke Facebook men kan bare tenke meg at her er det ennå værre.

Lenke til kommentar

Anbefaler uansett folk å ta en titt på Avtaleloven.. Veldig mange av problemstillingene relatert til slike ting som er beskrevet i denne tråden reguleres i de lovene. :)

Er helt enig - men problemet her er vel at 80% av planlagte handler på Finn dreier seg om "mindre kjøp".

Det er svært sjelden man "tar sjansen på å vinne en sak", man gidder jo som oftest ikke gjøre det heller og ender da ofte opp med situasjoner som beskrevet i TS. :)

Nei, takke meg til å kjøpe nytt i en fysisk butikk :) ...ikke minst når det kommer til "seng".

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler uansett folk å ta en titt på Avtaleloven.. Veldig mange av problemstillingene relatert til slike ting som er beskrevet i denne tråden reguleres i de lovene. :)

Er helt enig - men problemet her er vel at 80% av planlagte handler på Finn dreier seg om "mindre kjøp".

Det er svært sjelden man "tar sjansen på å vinne en sak", man gidder jo som oftest ikke gjøre det heller og ender da ofte opp med situasjoner som beskrevet i TS. :)

Nei, takke meg til å kjøpe nytt i en fysisk butikk :) ...ikke minst når det kommer til "seng".

Helt riktig.. Er en riktig vurdering i mine øyne og ikke dra det så voldsomt langt, i tilfeller som TS beskriver.. Synd, men sånn er det.

Men, de som spekulerer i å være uklare, og gjør det fordi man kanskje føler at man ikke må være klar, burde få samme medisin tilbake. Er ikke noe moro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men det sentrale spørsmålet her, altså hva som etter sitt innhold utgjør en aksept, reguleres ikke der.
Lenke til kommentar

Bokmålsordboka på nett har følgande definisjon:

Oppslagsord Ordbokartikkel
Letter-K-blue-icon.png
ok a3; el OK a3 (utt o(u)kei´ el. o kå; amerikansk, trolig forkortet av orl korrect, spøkefull form av all correct)
1 alt i orden
her er alt ok
2 vel
ok, så gjør vi det

I begge dei oppførte alternativa for bruken av ordet er betydninga aksepterande.

I ei eventuell tvistesak så vil det nok være vanskelig å vinne fram med at ei betydning som ikkje er oppført i ordboka er den betydninga som må leggast til grunn framfor den meir allminnelig aksepterte betydninga av at OK betyr aksept.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...