Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Privat kjøp via Finn, selger vil plutselig ha mer

kaaasen

Anbefalte innlegg

Hei! Gjorde på torsdag en skriftlig avtale med en selger på Finn på en barnevogn til 1500 kroner. Hun skulle holde den av. Da jeg i dag sendte melding om å få hente den fikk jeg en lang melding tilbake om at den var mye mer populær enn hun hadde trodd, og at det nå var et bud på 2300 kroner.

Jeg ble irritert, og svarte henne at jeg synes det var dårlig, da vi hadde inngått en skriftlig avtale med spesifisert pris, men at jeg kunne inngå et kompromiss og betale henne 2000 kroner. Da ble det stille.

I utgangspunktet er jeg jo ikke interessert i å sette igang et stort baluba her, men jeg synes det er ergerlig og surt.

I utgangspunktet kan jeg kreve henne å dekke et eventuelt mellomlegg hvis jeg kjøper en tilsvarende vogn - ikke sant?

Endret av kaaasen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Dette stemmer overens med hva en advokat som gjesteforeleste for oss i høst fortalte.

Saken løste seg med at jeg tilbød henne 2000 kroner som et slags kompromiss. Fortsatt litt ergerlig, men 2000 er bare en brøkdel av hva vognen koster splitter ny.

Lenke til kommentar

Er jo ergerlig å selge noe til skampris også, selv om kanskje kan skylde på seg selv når man ikke undersøker nok først.

Har ingenting å si! Har selv vært oppi denne situasjonen som selger; har ikke hatt nok is i magen, så har godtatt et bud litt for tidlig også fått høyere bud etterpå.. Men jeg har alltid holdt meg til avtalene jeg lager.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er jo ergerlig å selge noe til skampris også, selv om kanskje kan skylde på seg selv når man ikke undersøker nok først.

Det er dessverre ikke noe godt argument for at du ikke er forpliktet av dine løfter.

Det sagt, så gjorde nok TS det mest fornuftige her. Kostnaden ved å få rett her er såpass stor at du garantert ville endt opp med å gi opp eller betale vesentlig mer enn 2000 kroner totalt sett i inndrivingskostnader mv.

Lenke til kommentar

Etter min mening kan du i utgangspunktet kreve å få kjøpt vogna til 1500, da hun har fremmet et tilbud, du har akseptert det, og det foreligger dermed en bindende avtale..

Men, jeg tror nok du gjorde det riktige uansett. Lønner seg sjeldent å lage masse krøll for et par hundrelapper, men klart det er ergerlig.

Lenke til kommentar

Skulle selge en seng for noen måneder siden. Fikk melding av en type som skrev:

"Jeg tar gjerne den sengen, men jeg er i Thailand nå. Kommer å henter den om en uke".

Meg: "Ok. Vi får snakkes når du kommer hjem."

I mellomtiden ble sengen solgt til noen som kunne ville ha den umiddelbart. For meg var det viktig å kvitte meg med sengen fort fordi jeg ville ha den nye sengen i hus.

Meg: "Beklager, men sengen er nå solgt til noen som kunne hente den raskere enn deg."

I dette tilfellet gikk kjøper helt bananas og truet med alt mulig om kjøpslov og bindende skriftlig avtale osv osv. Jeg ignorerte bare typen og hørte aldri noe mer.

Jeg er enig i at en avtale er en avtale, men problemet med sms og lignende er at det kan menes og oppfattes på helt forskjellig vis. I dette tilfellet var jeg bare ute etter å kvitte meg med en seng så fort som mulig (derfor ble den lagt ut billig). Første mann til mølla fikk sengen og jeg hadde ingen intensjon om å inngå noen skriftlig avtale på salget. Mitt ønske var å utveksle seng mot kontanter.

Lenke til kommentar

Hadde du informert om at det var førstemann til mølla-prinsippet som gjaldt? Om ikke så inngikk du faktisk en avtale om å selge til kjøper. Kjøper aksepterte tilbudet ditt, informerte om at han kom hjem om ei uke og du bekreftet dette med "Ok." og "Vi får snakkes når du kommer hjem." som da høres ut som det er for å avtale betaling/henting.

Ser på disse facebook-gruppene og det er rene ville vesten når det gjelder opplysninger, klare avtaler og oppfølging av disse. Folk tror at fordi det skjer på facebook så gjelder ikke reglene som ellers i samfunnet. Er mitt inntrykk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Ok. Vi får snakkes om en uke" = "Mottatt. Vi får prate videre om dette om en uke"

Jeg mente at vi får snakkes når kjøper kommer hjem fra Thailand.

Kjøper forsto at han skulle få sengen når han kommer hjem fra Thailand.

Det er vel litt av problemet med slike skriftlige og uformelle meldinger. Betydningen kan lett tolket i begge retninger.

Jeg hadde ikke vært redd for å forsvare meg selv i retten dersom dette hadde blitt til en sak.

"Vi snakkes" kan betyr ikke at avtalen er inngått. Det betyr at dette må vi snakke mer om.

Lenke til kommentar

Vel, her har du vært uklar. Når ett ord har så mange betydninger så burde du ha ordlagt deg tydeligere for å unngå misforståelser.

Hva skulle dere prate om videre om ei uke? Du hadde lagt ut en vare for salg, med tilstrekkelig informasjon fra din side - antar eg - og kjøper sa han ville kjøpe varen.

Slik eg ser det er det da kun henting og betaling som er uklart og må prates videre om. Salget er i boks.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var ikke villig til å forhandle med kunden mens han ikke var i landet og ikke kunne hente varen. Derfor sier jeg at vi får snakkes når han kommer hjem og er tilgjengelig. Helt rimelig etter min bok og jeg kommer ikke til å være redd for å gjøre dette igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...