Gå til innhold

Å flytte en person fra en liste til en annen , hva er poenget ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Er det ikke 20 navn som stå på disse listene ?

om det sitter 20 i kommunestyret så ja. Men ikke alle kommunestyrer har 20 plasser. I Oslo er det for eksempel 59 i kommunestyret. Det minste et kommunestyre kan være på er 11 personer, som blant annet Utsira kommune har, en kommune med 206 innbyggere :) 5% av innbyggerne sitter i kommunestyret, ikke verst!

Lenke til kommentar

Det minste et kommunestyre kan være på er 11 personer

hvor står det hen ?

jeg var rimelig sikker på at ikke alle partilister stiller med samme antall kandidater på listen i samme kommunene

hvis Utsira har 5 partier som stiller til valg ( det er ca 10 forskjellige parti tilgjengelig i Norge )  så må jo 25 av innbyggertalet stå på en eller annen liste  , hvis jeg har forstått deg riktig

Lenke til kommentar

hvor står det hen ?

https://www.regjeringen.no/no/portal/valg/for-partierlister11/krav-til-og-behandling-av-listeforslag/id458192/

På det andre spørsmålet ditt så antar jeg at partier som ikke kan rekruttere nok folk i en kommune til å fylle listen, ikke kan stille til valg der.

men i hvilken paragraf står det at det ikke kan være mindre en 11 personer ?

( jeg så ingen spesifikke krav til det )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

hvor står det hen ?

https://www.regjeringen.no/no/portal/valg/for-partierlister11/krav-til-og-behandling-av-listeforslag/id458192/

På det andre spørsmålet ditt så antar jeg at partier som ikke kan rekruttere nok folk i en kommune til å fylle listen, ikke kan stille til valg der.

men i hvilken paragraf står det at det ikke kan være mindre en 11 personer ?

( jeg så ingen spesifikke krav til det )

Sto vel indikasjoner på det. f.eks:

Høyeste tillatte antall er: 

11–23 kommunestyremedlemmer: inntil 4 

25–53 kommunestyremedlemmer: inntil 6 

55 kommunestyremedlemmer eller flere: inntil 10.

Men denne linken gjør det kanskje mer klart

https://www.regjeringen.no/contentassets/0984603b7088431f9abf9abe287aea2b/notat-kommunestyrets-storrelse.pdf

Kommunelovens §7 Kommuneloven har ingen øvre grense for antall medlemmer i kommunestyret. Men det settes minstekrav til antall medlemmer ut ifra kommunens innbyggertall. - ikke over 5 000 innbyggere, minst 11 - over 5 000, men ikke over 10 000 innbyggere, minst 19 - over 10 000, men ikke over 50 000 innbyggere, minst 27 - over 50 000, men ikke over 100 000 innbyggere, minst 35 - over 100 000 innbyggere, minst 43. Det er folketallet ved nest siste årsskifte før kommunevalget som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...