Gå til innhold

Å flytte en person fra en liste til en annen , hva er poenget ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får de kandidatene som har fått personstemmer greie på fra hvilket annet parti sin liste de ble oppført, eller bare evt. antall personstemmer totalt?

Regner med de kun får vite antallet personstemmer, kumuleringer. Hvilke stemmesedler de er oppført på er irrelevant for tellekorpset og datasystemet. Det er kun antall personstemmer og partistemmer som teller.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nei, du misforstår atter en gang. Prøv å les det jeg skriver, eller regjeringen i linkene lengre opp her.

Det hjelper ikke å kumulere Kristin Halvorsen (hvis hun stiller til kommunevalg) hvis Sv ikke får nok stemmer i den kommunen. Får de null representanter i kommunestyret hjelper det fint lite om Kristen Halvorsen ble kumulert fram til førstekandidat.

Det TV2 kaller en slenger er når man fysisk skriver navnet til en person fra en annen partiliste opp på arket. Det betyr ikke at f.eks en fra Sv havner på Frp sin partiliste. Partilista er ikke det samme som arket. Arket inneholder partilista (øverste del) samt et felt for slengere (nederste del). Slengere vil fortsatt representere sin egen partiliste.

da har du misforstått .

for jeg skrev ikke at hun havnet på FRP sin liste , men at hun ble stemt inn utenfor partiet sitt

Hvis hun får 5% per person som skriver hun inn på en annen liste så trenger man jo ikke mere en 20 personer før hun få 100%

Hva skjer da med de som har fått navnet sitt på  mange nok stemmesedler  utenom eget parti ?

( det er en grunn til at jeg holder meg unna den muligheten når jeg går til valg )

Nei, du har misforstått igjen. Hun, som person, får ikke 5% av din stemme. Hun får 1 hel personstemme (100%), kumulering, fra deg.

Det er partiet hennes som får 5% av din stemme, mens partiet stemmeseddelen tilhørte får de resterende 95% av din stemme.

Som sagt, du roter sammen personstemmer med partistemmer. Prøv å hold de adskilt. Det er ikke det samme.

(Talleksemplet 5% og 95% er beregnet for kommunestyrer med 20 representanter. Er det bare 10 stk som skal velges vil prosentandelene endres til henholdsvis 10% og 90%)

Lenke til kommentar

Alle partiene har lister med flere kandidater enn det finnes plasser i kommunestyret. Men bare noen av kandidatene får plass. Vanligvis vil store partier som Ap og H få for eksempel 2-6 representanter, mens de små partiene ofte får 0-2 hver. Får et parti inn for eksempel 3 kandidater så ville et system uten personstemmer gjort at de tre første på lista fikk plassen.

Men så enkelt er det ikke når personstemmer finnes. Da kan du påvirke rekkefølgen på lista ved å kumulere (krysse). Du og dine venner kan for eksempel få listeplass nr 8 Smart Smartesen til å havne på førsteplass på lista. Får partiet inn kun en eneste representant så blir det han. For eksempel slik at listeplass nr 1 Dum Dummesen rykker ned til andreplassen og dermed ikke får være med i kommunestyret.

Det morsomme er at du ikke bare kan påvirke rekkefølgen til lista til partiet du stemmer på, men også på rekkefølgen til andre partiers stemmer. Det er det man gjør med "slenging". Vil du for eksempel at et annet parti sin kandidat nr 1 Krangle Kranglesen ikke skal komme inn i kommunestyret kan du for eksempel slenge nr 2. Blid Blidesen slik at han forhåpentligvis tar førsteplassen fra Krangle Kranglesen. Får dette partiet inn bare én kommunestyrerepresentant kan altså din slengestemme bidra til at det blir B.B. fremfor K.K.

Ditt mål er altså å få et kommunestyre bestående av blant annet Smart Smartesen (fra ditt parti) og Blid Blidesen fra et annet parti i stedet for Dum Dummesen og Krangle Kranglesen (som du kanskje får hvis du ikke benytter deg av kryssing og slenging.

Bruk stemmeseddelens "funksjoner" for hva de er verd og få ditt eget skreddersydde kommunestyre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nei, du misforstår atter en gang. Prøv å les det jeg skriver, eller regjeringen i linkene lengre opp her.

Det hjelper ikke å kumulere Kristin Halvorsen (hvis hun stiller til kommunevalg) hvis Sv ikke får nok stemmer i den kommunen. Får de null representanter i kommunestyret hjelper det fint lite om Kristen Halvorsen ble kumulert fram til førstekandidat.

Det TV2 kaller en slenger er når man fysisk skriver navnet til en person fra en annen partiliste opp på arket. Det betyr ikke at f.eks en fra Sv havner på Frp sin partiliste. Partilista er ikke det samme som arket. Arket inneholder partilista (øverste del) samt et felt for slengere (nederste del). Slengere vil fortsatt representere sin egen partiliste.

da har du misforstått .

for jeg skrev ikke at hun havnet på FRP sin liste , men at hun ble stemt inn utenfor partiet sitt

Hvis hun får 5% per person som skriver hun inn på en annen liste så trenger man jo ikke mere en 20 personer før hun få 100%

Hva skjer da med de som har fått navnet sitt på  mange nok stemmesedler  utenom eget parti ?

( det er en grunn til at jeg holder meg unna den muligheten når jeg går til valg )

Nei, du har misforstått igjen. Hun, som person, får ikke 5% av din stemme. Hun får 1 hel personstemme (100%), kumulering, fra deg.

Det er partiet hennes som får 5% av din stemme, mens partiet stemmeseddelen tilhørte får de resterende 95% av din stemme.

Som sagt, du roter sammen personstemmer med partistemmer. Prøv å hold de adskilt. Det er ikke det samme.

(Talleksemplet 5% og 95% er beregnet for kommunestyrer med 20 representanter. Er det bare 10 stk som skal velges vil prosentandelene endres til henholdsvis 10% og 90%)

nå høres det faktisk ut som du vil unngå svar på det jeg spør om , og påstår at jeg tar feil.

da kunne du like gjerne påstå  at jeg stiller feil spørmål

her føler jeg at jeg må frem med teskjeen

det enste jeg lurer på er hva skjer med navnene som havner på "feil" parti liste.

( altså navn fra en annen parti liste på din stemmeseddel )

hva skjer om en person får gehør fra 50% av innbyggerne i en komune selv om navnet er hentet fra et annet parti ?

sagt på en annen måte :

hvis en kommunene der 2 tusen stemmer , og 1 tusen av dem   føre opp kristen på stemmeseddelen selv om partiet hun står for ikke får en enste stemme. hvilken konsekvens gir det for Kristin , og hvilen konsekvens gir det for det partiet hun er medlem av ?

Lenke til kommentar

Ingen konsekvens.

Ikke helt da? Kristin får da vite at hun er utrolig populær (men dessverre ikke vite fra hvilket annet/andre partiers sine velgere det gjelder for)

Men, fleste av oss har "mer enn nok" med å hele tatt levere stemmeseddel, så hvor mye verdi alle disse krumspringene i valgordningen har (kumulering, personstemme, flytte folk opp/ned, etc) kan man lure på. Jeg har iallefall aldri giddet å forandre på noe på seddelen.

Brød & sirkus til folket, mulig de bare har lagt til alt dette for liksom å krydre "spenningen"?

Lenke til kommentar

Jeg forsøker å svare på nytt. Det skjer ikke noe spesielt om hun får 20*5% av én stemme (altså tilsvarende en hel stemme på sitt parti). Det skjer heller ikke noe spesielt om hun får ørten stemmer fra utenfor sitt parti, uten at partiet får noen stemmer. Dvs. partiet får noen små brøkdeler av stemmene og det spørs om det er nok til å få inn henne i kommunestyret hvis partiet ikke får egne stemmer. Vi kan jo sette opp et mer detaljert eksempel på det.

det enste jeg lurer på er hva skjer med navnene som havner på "feil" parti liste.

hva skjer om en person får gehør fra 50% av innbyggerne i en komune selv om navnet er hentet fra et annet parti ?

sagt på en annen måte :

hvis en kommunene der 2 tusen stemmer , og 1 tusen av dem   føre opp kristen på stemmeseddelen selv om partiet hun står for ikke får en enste stemme. hvilken konsekvens gir det for Kristin , og hvilen konsekvens gir det for det partiet hun er medlem av ?

Vi trenger litt flere forutsetninger for å få et komplett eksempel. La oss videre anta at kommunen bare har to partier som stiller til valg, A og B og at det skal velges inn totalt 8 stk i kommunestyret. (Liten kommune, få i kommunestyret). La oss videre se bort fra partienes egne kumuleringer (de uthevede på lista) og anta at Kristin er den eneste av personene til de to partiene som får kumuleringer. Greit, da er vi ferdig med forutsetningene og kan fortsette til resultatet:

Parti A gjør en brakseier med i utgangspunktet 100% av partistemmene (2000 stk). De mister likevel 1/8 av de 1000 stemmene som kumulerer Kristin fra parti B. Med andre ord sitter de igjen med 1875 stemmer av 2000 (=93,75% av stemmene). Nå husker jeg ikke St. Lagües modifiserte metode utenat, men regner med det resulterer i at parti A får 7 av 8 representanter i kommunestyret mens parti B får 1 av 8.

Siden vi antok at parti A ikke fikk noen kumuleringer så er det de 7 første på parti A sin liste som får kommunestyreplass. Ingen lengre ned på lista får plass.

Parti B er litt mer interessant. Hvis Kristin var kandidat nr 1 så er det jo rett frem forståelig at hun får den siste kommunestyreplassen, men hvis Kristin var kandidat nr 2, 3, eller ennå lengre ned på lista så er det litt mer interessant. Da vil nemlig hennes 1000 personstemmer dytte henne til toppen av lista slik at hun danker ut de partiet selv mente var bedre kandidater.

Lenke til kommentar
Men, fleste av oss har "mer enn nok" med å hele tatt levere stemmeseddel, så hvor mye verdi alle disse krumspringene i valgordningen har (kumulering, personstemme, flytte folk opp/ned, etc) kan man lure på. Jeg har iallefall aldri giddet å forandre på noe på seddelen.

Brød & sirkus til folket, mulig de bare har lagt til alt dette for liksom å krydre "spenningen"?

Sitat fra TV2-linken til elgen:

Stadig flere retter

Retting av valglister er mest utbredt i små kommuner. Valgstatistikken viser at over 60 prosent av velgerne i kommuner med under 2500 innbyggere retter på valglistene.

I store kommuner er listeretting mindre utbredt, men ved kommunevalget i 2011 var det over 40 prosent av velgerne i Oslo som gjorde endringer på stemmeseddelen. Dermed passerte velgerne i hovedstaden før første gang landsgjennomsnittet i listeretting, skriver valgforsker Tor Bjørklund i boka Et robust lokaldemokrati.

Det er mer vanlig enn jeg trodde. Trodde jeg var sær som benytter meg av kumulering.. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er også verdt å merke seg følgende:

"Partiene eller gruppene kan på forhånd fastsette at noen kandidater skal ha et stemmetillegg. Navnene på disse kandidatene står med uthevet skrift øverst på stemmeseddelen. Dette stemmetillegget får de, enten velgerne gir dem personstemmer eller ikke. Stemmetillegget tilsvarer 25 prosent av den samlede mengden av stemmer som kommer listen til gode. Det vil si at dersom listen får 100 stemmer, får kandidater med uthevet skrift 25 personstemmer."

Lenke til kommentar

"Partiene eller gruppene kan på forhånd fastsette at noen kandidater skal ha et stemmetillegg. Navnene på disse kandidatene står med uthevet skrift øverst på stemmeseddelen. Dette stemmetillegget får de, enten velgerne gir dem personstemmer eller ikke. Stemmetillegget tilsvarer 25 prosent av den samlede mengden av stemmer som kommer listen til gode. Det vil si at dersom listen får 100 stemmer, får kandidater med uthevet skrift 25 personstemmer."

Da bortfaller jo hele hensikten med å gi personstemme, når intensjonen for velgerne vel er at de vil fremheve bestemt person X for han/hennes holdninger eller karakter, etc.

Litt merkelig det er lov å "stjele" dedikerte personstemmer på den måten og smøre tynt utover.

Lenke til kommentar

Vet ikke om sitatet muligens er unyansert, men det sies at kandidater med uthevet skrift på lista, automatisk godskrives 25 personstemmer. Altså, enten Fru Hansen fremhevet disse personene eller ei, men hadde ført opp et helt annet navn.

Lenke til kommentar

Jeg forsøker å svare på nytt. Det skjer ikke noe spesielt om hun får 20*5% av én stemme (altså tilsvarende en hel stemme på sitt parti). Det skjer heller ikke noe spesielt om hun får ørten stemmer fra utenfor sitt parti, uten at partiet får noen stemmer. Dvs. partiet får noen små brøkdeler av stemmene og det spørs om det er nok til å få inn henne i kommunestyret hvis partiet ikke får egne stemmer. Vi kan jo sette opp et mer detaljert eksempel på det.

sagt på en annen måte :

Vi trenger litt flere forutsetninger for å få et komplett eksempel. La oss videre anta at kommunen bare har to partier som stiller til valg, A og B og at det skal velges inn totalt 8 stk i kommunestyret. (Liten kommune, få i kommunestyret). La oss videre se bort fra partienes egne kumuleringer (de uthevede på lista) og anta at Kristin er den eneste av personene til de to partiene som får kumuleringer. Greit, da er vi ferdig med forutsetningene og kan fortsette til resultatet:

Parti A gjør en brakseier med i utgangspunktet 100% av partistemmene (2000 stk). De mister likevel 1/8 av de 1000 stemmene som kumulerer Kristin fra parti B. Med andre ord sitter de igjen med 1875 stemmer av 2000 (=93,75% av stemmene). Nå husker jeg ikke St. Lagües modifiserte metode utenat, men regner med det resulterer i at parti A får 7 av 8 representanter i kommunestyret mens parti B får 1 av 8.

Siden vi antok at parti A ikke fikk noen kumuleringer så er det de 7 første på parti A sin liste som får kommunestyreplass. Ingen lengre ned på lista får plass.

Parti B er litt mer interessant. Hvis Kristin var kandidat nr 1 så er det jo rett frem forståelig at hun får den siste kommunestyreplassen, men hvis Kristin var kandidat nr 2, 3, eller ennå lengre ned på lista så er det litt mer interessant. Da vil nemlig hennes 1000 personstemmer dytte henne til toppen av lista slik at hun danker ut de partiet selv mente var bedre kandidater.

greit mok, men jeg sliter virkelig med å forstå hvorfor man har " kumuleringer " utenom eget parti

( det heter vel egentlig sleng )

Lenke til kommentar

Det er vel i så tilfelle en smule anti-demokratisk  :hmm:

Jeg vil kalle det et innslag av representiativt demokrati. Hensikten med at partiet får gi enkelte personer "automatiske" personstemmer er at partiet selv skal få sagt sin mening om hvem de vil ha med. Partiet selv kjenner nok sine kandidater langt bedre enn befolkningen ellers gjør det og har dermed god kunnskap om hvem som vil styrke partiets interesser best.

greit mok, men jeg sliter virkelig med å forstå hvorfor man har " kumuleringer " utenom eget parti

Hensikten er vel at velgerne skal kunne få påvirke kommunepolitikken kraftigere enn hvis de ikke fikk lov. Sånn det er nå kan de påvirke sammensetningen i flere av partiene som stiller, ikke bare det ene de stemmer på.

Lenke til kommentar

den andre elgen, den 25 Aug 2015 - 20:05, sa:snapback.png

Hensikten er vel at velgerne skal kunne få påvirke kommunepolitikken kraftigere enn hvis de ikke fikk lov. Sånn det er nå kan de påvirke sammensetningen i flere av partiene som stiller, ikke bare det ene de stemmer på.

ja , det har jeg fått  med meg

men jeg må beklage at jeg fortsatt sliter med å se sammenhengen i det eller hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Alle partiene har lister med flere kandidater enn det finnes plasser i kommunestyret. 

Nei, ikke flere. Like mange som det finnes plasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...