sinnaelgen Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Under avstemmingen kan man føre personer fra en liste over til en annen. Man kan føre en person fra f.eks H til AP . med tanke på at de fleste ( om ikke alle ) som står på de forskjellige listene har valgt å stå der for politikken stemmer best med de personlige meningene Da vil de være totalt krasj å måtte fronte AP politikk hvis man egentlig vil heller være medlem av H hva er da poenget med den muligheten ? 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Visste ikke at det var mulig, har du kilde på det? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. august 2015 Forfatter Del Skrevet 23. august 2015 værsågod : http://www.tv2.no/2015/08/23/nyheter/stemme/valg/7277627 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Slik at jeg forsto det så fungerer det slik: Jeg stemmer på MDG, og naboen min Arne står på Senterpartiets liste. I MDG-lista så skriver jeg Arne sitt navn, slik at Arne klatrer opp på senterpartietsliste. Han blir ikke med i MDG sin liste. Derfor mener jeg at tittelen på tråden din er litt misvisende. Du gir personlig stemme på en kandidat fra ett annet parti, selvom kandidaten ikke tilhører partiet du stemte på. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. august 2015 Forfatter Del Skrevet 23. august 2015 personlig stemme , det vet jeg men hva er poenget med å dra en person fra et parti til et annet Det du gjør er at du flytter SP sine holdninger over til miljøpartiet. jeg vet at det kan være kaos når personer fra forskjellige parti krangler om saker og ting . å flytte personer mellom partiene vil jo flytte denne "krangelen" eller uenighetene internt inn i partiet jeg spør altså hva er poenget med det ? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Du drar ikke personen over til et annet parti. Du fordeler stemmen din. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. august 2015 Forfatter Del Skrevet 23. august 2015 Du drar ikke personen over til et annet parti. Du fordeler stemmen din. hvordan kan man fordele stemmen når man vil at en person skal stå på et annet parti sin liste jeg forstår ikke helt sammenhengen, logikken og poenget bak det får når en person står oppført/ ønsket på 2 forskjellige parti sin stemmeseddel etter valget så må jo den personen velge hvilket parti hun / han ønsker å vær medlem av hvi det kommer nokk stemner Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Du vil ikke at personen skal stå på en annen liste. Du gir en del av stemmen din til en person som tilhører et annet parti enn det du stemmer på. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Interessant tråd, jeg lurer på hvordan det fungerer rent matematisk. La oss si vi har en kommune med 10 partier som stiller til valg, 10 lister med 10 kandidater hver. Hvis jeg velger partiliste 1 og krysser av to personer på den lista, samt fører opp 3 personer fra partiliste B. Hva blir da min totale stemmekraft på de respektive partiene og personene? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. august 2015 Forfatter Del Skrevet 23. august 2015 (endret) er ikke poenget at man enten stemmer på et parti eller på en person å måtte stemme på et parti for å stemme på en person fra en annen liste skjønner ikke poenget med da kunne man like gjerne brukt en blank stemmeseddel og så ført opp et navn på den nå vet jeg jo ikke helt hva som skjer med de personen som er ført opp på andre stemmesedler men man regner jo med at de kommer inn i styret hvis de står på mange nok sedler da får plutselig et parti som ikke har nok stemmer til å komme inn likevel en person inn i styret1 denne personen vil naturligvis fronte det han står for og da kan man få sneket inn en representant fra et parti som likke har nokk stemmer ? det er nå slik jeg tolker det Endret 23. august 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Interessant tråd, jeg lurer på hvordan det fungerer rent matematisk. La oss si vi har en kommune med 10 partier som stiller til valg, 10 lister med 10 kandidater hver. Hvis jeg velger partiliste 1 og krysser av to personer på den lista, samt fører opp 3 personer fra partiliste B. Hva blir da min totale stemmekraft på de respektive partiene og personene? "Vær oppmerksom på at når du gir en personstemme til kandidater fra andre partier/grupper, vil en en såkalt listestemme bli overført til det andre partiet/gruppen." https://www.regjeringen.no/no/portal/valg/kommunestyrevalg/endre-pa-stemmeseddelen/id458274/#Kandidater_uthevet_skrift 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 (endret) Tusen takk ^fmj. Der fikk jeg oversikt over hvordan den valgpolitiske matematikken fungerer. Blank stemmeseddel betyr at du møter opp og avlegger en stemme med null verdi. Det tilsvarer å ikke stemme i det hele tatt, men du møter altså opp. Det kan man gjøre for eksempel hvis kona, naboen, kollegaene mener du absolutt MÅ stemme og følger med deg i valglokalet, men du ikke har lyst. Eller for eksempel for å vise en slags protest mot samtlige valgmuligheter eller stemmesystemet. Om du skriver noe på en blank stemmeseddel så er det totalt verdiløst. Du får ikke avlagt noen reell stemme på den måten. Endret 23. august 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 1. Valg av partiliste bestemmer hvilket parti, grunnpolitikk, du stemmer på. Hvor mange personer fra lista som kommer inn i kommunestyret avhenger av hvor stor oppslutning partiet får. Når det er avgjort antall personer fra hvert parti som kommer inn i kommunestyret er det på tide å gå til neste steg: 2. Kryssing og slenging er ditt bidrag til å endre listerekkefølgen. La oss si et parti med 20 kandidater får inn 3 representanter i kommunestyret. Du ønsker for eksempel at kandidat nr 6 skal være med. Da krysser du kandidat nr 6 og håper flere gjør det samme som deg slik at listerekkefølgen endres så nr 6 blir en av de 3 første, altså de som får bli representanter. Slenging fungerer på samme måte. Setter du opp en kandidat fra et annet parti så stiger denne kandidaten på det partiet sine lister. Merk at når man slenger så mister partiet du stemte på en brøkdel av din stemme, som da overføres til det andre partiet. Størrelsen på brøkdelen avhenger av antall representanter som skal velges inn i kommunestyret samt og antall slengere. For eksempel hvis det skal stemmes inn 20 stk og du gir tre slengere så mister ditt parti (lista) 3/20 av din stemme. Disse fordeles til partiene til de tre slengerne. Men tilbake til listerekkefølge. Hele hensikten med å skille på personstemmer og partistemmer er at personene ikke er roboter som handler helt likt og ut fra en oppskrift fra partiet. De er menneskelige personer med et utall meninger og holdninger om så mangt. Liker du en persons holdninger og meninger, altså hvordan personligheten preger partiets politikk, så bør du krysse/slenge frem vedkommende. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. august 2015 Forfatter Del Skrevet 23. august 2015 Det fungerer jo bare hvis meningen er noenlunde like. hvis man fører opp en fra SV over på FRP sin stemmeseddel så vil det nok skape en god del konflikter mest sannsynlig vil nok ikke den personen få noen gehør for særlig mange av meningen sine Man kan si hva man vil om egne meninger og slik men de personene som er medlemmer i et parti er preget av det partiet . det var jo også en grunn til at de ble medlem Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Du misforstår. Slengere skal ikke jobbe for et annet parti enn sitt eget. Skal det stemmes inn 20 kommunestyrerepresentanter og du fører på 1 slenger så gir du 95% av stemmen din til partilisten du bruker og 5% av din stemme til partiet til slengeren. I tillegg, eller hovedhensikten, er at slengeren skal komme høyere opp på sin partiliste. Velger du for eksempel Frp sin valgliste og 1 slenger fra Sv så får altså FRP 0,95 stemme fra deg og Sv 0,05 stemme fra deg. La oss si at både Frp og Sv får inn 3 representanter i ditt kommunestyre, av sine lister på for eksempel 30 personer. Da vil din slenger (SV-eren) få litt høyere sjanse til å danke ut Sv-representantene lengre opp på Svs valgliste. Tenk deg gjerne at du har venner du er veldig politisk enig med og at noen av disse er på henholdsvis Frp og Svs lister. Du kan altså stemme de inn i kommunestyret på noen andre Frp-ere og Sv-ere sin bekostning. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. august 2015 Forfatter Del Skrevet 24. august 2015 du påstår altså at hensikten er kun for at noe skal kunne komme høyre opp på listen men det var ikke det jeg snakket om det jeg snakket om er hvorfor man kan f.eks føre noen fra SV sin liste over på FRP sin liste Du sa at min stemme kunne f,eks utgjør 0,5% men hvis 200 personer har før den personen på frp sin liste så har denne personen fått 1 stemme hvis mange tusen gjør det samme så fil jeg tro at den personen kommer inn da har man en persok fra SV som skal være der , denne porsene vil jo høyst sannsynlig jobbe for SV ikke FRP selv om du da ville at han skulle jobbe sammen med de andre Da må det bli en del konflikter jeg er heller ikke sikker på om det er helt i tråd med det folk forventer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Nei, du roter sammen personstemmer med partistemmer. Hold de adskilt, det er to forskjellige ting. Jeg sa ikke 0,5%. Jeg sa 5% av din stemme overføres fra Frp til Sv i det tilfellet. Partistemmer altså. Kandidatene skal ikke flytte til et annet partis liste, de skal jobbe for sitt eget parti og sine saker. Personstemmen du gir til Sv-eren i eksemplet bidrar til å flytte vedkommende oppover på Sv-lista slik at hun for eksempel kan få 3.plassen på lista i stedet for 4.plassen. Hvis Sv får inn 3 personer i kommunestyret og din personstemme får henne oppover på Sv-lista vil hun i dette eksemplet få en plass i kommunestyret på bekostning av en Sv-er som sto høyere på Sv-lista i utgangspunktet. Kommunestyret vil mest sannsynlig bestå av representanter for de fleste partilistene, slik for eksempel stortinget har representanter fra de fleste partiene. Det er ikke sånn at ett parti regjerer kommunepolitikken alene. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. august 2015 Forfatter Del Skrevet 24. august 2015 jeg tror ikke helt har forstått hvor jeg vil hen for jeg spurte hva hensikten med å føre et nytt navn på en partilist var, ikke krysse av de navne som står der fra før man kan føre kristen halvrosen på listen til FRP hvis mange nokk gjør det så har jo hun fått nokk stemmer til kunne komme inn , hvis SV ellers får for få stemmer så vil jo den personen med så mange person stemmer komme inn men hvilke parti skal han/hun da representere , eller er det bare han/hun personlig som teller ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Nei, du misforstår atter en gang. Prøv å les det jeg skriver, eller regjeringen i linkene lengre opp her. Det hjelper ikke å kumulere Kristin Halvorsen (hvis hun stiller til kommunevalg) hvis Sv ikke får nok stemmer i den kommunen. Får de null representanter i kommunestyret hjelper det fint lite om Kristen Halvorsen ble kumulert fram til førstekandidat. Det TV2 kaller en slenger er når man fysisk skriver navnet til en person fra en annen partiliste opp på arket. Det betyr ikke at f.eks en fra Sv havner på Frp sin partiliste. Partilista er ikke det samme som arket. Arket inneholder partilista (øverste del) samt et felt for slengere (nederste del). Slengere vil fortsatt representere sin egen partiliste. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. august 2015 Forfatter Del Skrevet 24. august 2015 Nei, du misforstår atter en gang. Prøv å les det jeg skriver, eller regjeringen i linkene lengre opp her. Det hjelper ikke å kumulere Kristin Halvorsen (hvis hun stiller til kommunevalg) hvis Sv ikke får nok stemmer i den kommunen. Får de null representanter i kommunestyret hjelper det fint lite om Kristen Halvorsen ble kumulert fram til førstekandidat. Det TV2 kaller en slenger er når man fysisk skriver navnet til en person fra en annen partiliste opp på arket. Det betyr ikke at f.eks en fra Sv havner på Frp sin partiliste. Partilista er ikke det samme som arket. Arket inneholder partilista (øverste del) samt et felt for slengere (nederste del). Slengere vil fortsatt representere sin egen partiliste. da har du misforstått . for jeg skrev ikke at hun havnet på FRP sin liste , men at hun ble stemt inn utenfor partiet sitt Hvis hun får 5% per person som skriver hun inn på en annen liste så trenger man jo ikke mere en 20 personer før hun få 100% Hva skjer da med de som har fått navnet sitt på mange nok stemmesedler utenom eget parti ? ( det er en grunn til at jeg holder meg unna den muligheten når jeg går til valg ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå