Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til bruktbilsalg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sørg for å ha papirer og slikt i orden( vognkort, dokumentasjon på utført arbeid mm.), bruk en god kontrakt, feks forbrukerrådets.

Sørg for at kjøper har betalt og du mottatt summen før han/hun får noe som helst.

Sørg for at årsavgift og omregistrering går i boks. Du som selger må levere salgsmelding på at bilen selges.

Annet enn det er det egentlig ikke så mye mer som kan gå galt, annet enn at kjøper finner en stor feil dagen etter kjøpet og hever pga. dårlig annonse / manglende info. Så vær ærlig så slipper du problemer, "Selges som den er" hjelper ikke.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om veldig store summer slik at kontanter er upraktisk kan det være greit å opprette konto i samme bank som kjøper, slik at du får pengene i det øyeblikket de er overført. Har gjort dette selv med ettpar av mine salg/kjøp og er en trygghet for begge

parter. Enkelte anbefaler bankremisse, men virker på meg som en tungvindt løsning da du fysisk må inn i en bank for å få løst ut pengene.  

Ellers er det som de over sier, viktig med en god kontrakt. Kjenner du til feil så opplys om dette i kontrakten. Enkelte bruktbilkjøpere trur tydeligvis en bil til 10-15.000,- skal være strøken så det kan være greit å sikre seg mot kjente mangler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sjekk at kjøper har førerkort (og sjekk at navn etc stemmer). Vær med på prøveturen, ikke gi fra deg nøkler og bil før du har penger. Vær nøye med å avtale hvem som skal dekke årsavgift og reg. avgift, og få dette med i kontrakten. Husk å ta ut ev. bombrikke før du overleverer bilen, og kontakt bomselskap for å fjerne bilnummeret fra din avtale.

Sist jeg solgte, hadde jeg prøvekjøring på en lørdag. Skrev kontrakt, avtalte at penger skulle overføres på mandag. Parkerte bilen i min garasje og tok vare på nøklene inntil beløp var på konto. Da kunne kjøper hente bil og nøkler. Leverte salgsmelding, samt laget en til kjøper også (krever original underskrift på begge, ikke kopi!), og fulgte med at bilen ble omregistrert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Salgsmelding kan også foretas på vegvesenet sine sider, krever bank id fra begge parter. Er dog usikker på om du får skrevet ut et midlertidig vognkort der. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Salgsmelding på nett var ikke mulig i mitt tilfelle, da ektefelle stod som medeier i vognkortet. For de som ikke har medeier, er dette en grei løsning.

Midlertidig vognkort på ny eier får man vel ikke før omregistreringsavgiften er betalt.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...