Gå til innhold

Kristendommen og Kristenheten

Anbefalte innlegg

Da Nazistene var kommet til makten i Tyskland begynte de å sette i verk sine planer om å ensrette befolkningen og som et middel til å nå dette, tvang de alle innbyggerne i landet til å foreta den politiske seremonien å hilse hakekorsflagget og rope Heil Hitler. Med begrunnelse både i Bibelen og loven nektet Jehovas vitner å hilse flagget og rope heil hitler. Følgen var at de ble forfulgt. Barn ble revet bort fra foreldrene. Trofaste menn og kvinner ble kastet i konsentrasjonsleirer. Noen ble drept fordi de viste troskap mot Jehova Gud og nektet å ta del i slike patriotiske seremonier.

I USA ble de som nektet å hilse flagget, overalt og mishandlet av pøbelsvermer som ga sin ondskap og voldsomhet frie tøyler. Barn ble tatt bort fra foreldrene. Tusenvis av barn ble nektet retten til å få undervisning i de offentlige skolene, fordi de ikke ville hilse nasjonens flagg. Denne forfølgelsen nådde et høydepunkt da USA høyesterett 1940 erklærte at det var i samsvar med loven og ikke grunnlovstridig å tvinge folk til å hilse flagget. Tre år senere 1940, omstøtte høyesterett denne dommen til fordel for tilbedelsesfriheten.

Jeg er Herren ( Jehova ) din Gud som førte deg ut av Egypts land, av trellehuset. Du skal ikke ha andre guder foruten meg. Du skal ikke gjøre deg noe utskåret bilde eller noen avbildning av det som er oppe i himmelen eller av det som nede på jorden.......3.Mos

En nasjons flagg er et symbol eller bilde på nasjonens styremakt. Mange lands flagg har bilder av ting i himmelen, som solen, stjerner og lignende, andre har bilder av dyr på jorden eller i vannet, for eksempel ørner, løver, slanger og fisker. Når en tar del i den seremonien å hilse flagget, tilskriver en flagget og den nasjonen det representerer, makt og evne til å frelse.

En som er et trofast sendebud for Kristus Jesus og en forkynner av Jehovas sannhetsord har for all del tid svoret den allmektige Gud Jehova, ubrytelig troskap ved sin innvielse og sin pakt. Han kan ikke tilskrive noen annen hersker eller en jordiske makt frelsen. Han frelse fra alt ondt og alle fiender, synlige og usynlige kommer fra den evige høyeste hersker Jehova og hans sønn Kristus Jesus.

Dette må være noe av det mest åpenbare hjernevasksvadaet jeg har sett på veldig lang tid. Å bare kunne gjøre honnør til / ære på ett eneste flagg er som å si at du må velge hvilket av barna dine du skal elske. Ikke noe mer enn en kontrollmekanisme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er tanken bak at man kan tråkke ned dørene til folk hver søndag og debattere på dørstokken, men ikke på Internett?

Er JV redd for at Internett kan bli et farlig effektivt verktøy til bruk i motargumentasjon?

Den “offisielle” forklaringen husker jeg ikke detaljene på, men det handler gjerne om at nettdebatter skjeldent blir sunne debatter.* Det dukker gjerne opp frafalne som blander seg inn osv. - det har jeg sett konkrete eksempler på - og de blir stadig “smartere” for å skjule sin identitet. Noen tror det er et JV de diskuterer med - som jeg mer enn én gang har betvilt er det. Den off. forkynnelsen er som oftest to og to - ikke for at man skal drive stasi-overvåkning av hverandre, men en kombinasjon av flere ting: En uerfaren vil både føle seg tryggere og en læringsprossess er det jo, ofte av hverandre og så har vi det sikkerhetsmessige aspektet. Har hørt at i visse områder i New York må man t.o.m. gå i grupper.

Jeg kan godt kommentere litt på nettet, men jeg kaster meg aldri ut i lange retorikker med risiko for bare å ende ut med unyttig kverulering.

Vi forsøker heller bevisst å finne en felles plattform i stedet for hardt mot hardt som var mere tendensen hos noen tidligere. Men vi snakker om en balansegang her - og den er ikke alltid like lett å finne. Vi går ikke rundt for bare kosepratens skyld heller. Selv har jeg ikke hatt mulighet for å være aktiv på flere år nå.

*hvor man ofte bare risikerer å "mate trollene"

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Hva er tanken bak at man kan tråkke ned dørene til folk hver søndag og debattere på dørstokken, men ikke på Internett?

Er JV redd for at Internett kan bli et farlig effektivt verktøy til bruk i motargumentasjon?

Den “offisielle” forklaringen husker jeg ikke detaljene på, men det handler gjerne om at nettdebatter skjeldent blir sunne debatter, det dukker gjerne opp frafalne som blander seg inn osv. - det har jeg sett konkrete eksempler på - og de blir stadig “smartere” for å skjule sin identitet. Noen tror det er et JV de diskuterer med - som jeg mer enn én gang har betvilt er det. Den off. forkynnelsen er som oftest to og to - ikke for at man skal drive stasi-overvåkning av hverandre, men en kombinasjon av flere ting: En uerfaren vil både føle seg tryggere og en læringsprossess er det jo, ofte av hverandre og så har vi det sikkerhetsmessige aspektet. Har hørt at i visse områder i New York må man t.o.m. gå i grupper.

Jeg kan godt kommentere litt på nettet, men jeg kaster meg aldri ut i lange retorikker med risiko for bare å ende ut med unyttig kverulering.

Vi forsøker heller bevisst å finne en felles plattform i stedet for hardt mot hardt som var mere tendensen hos noen tidligere. Men vi snakker om en balansegang her - og den er ikke alltid like lett å finne. Vi går ikke rundt for bare kosepratens skyld heller. Selv har jeg ikke hatt mulighet for å være aktiv på flere år nå.

Ikke bare det, men det ligger en feighet bak det også. For når dere JV'ere møter gode motargumenter, så skal det andre støttende medlemmet sannsynligvis passe på en rekke ting. Som å bakke opp når den andre JV'er glipper i bibelsiteringen. Som å sannsynligvis passe på at samtalen holder seg til det bibelske og ikke det talende JV-medlemmets babbel om personlige erfaringer og meninger om ett og annet. Og for å være overtallig det stakkars offeret på den andre siden av dørstokken?

Jeg har en dårlig erfaring fra et møte med JV'ere:

Første punkt er at et JV-medlem benektet at det fantes noen Onan i DGT. Hun blånektet!. Sannsynligvis fordi hun trodde jeg skulle gå inn på det seksuelle aspektet eller noe annet omkring den bibelske "hendelsen". Men, nei jeg hadde ikke til hensikt å gjøre henne forlegen omkring noe som helst seksuellt. Faktisk ved neste besøk kom den andre parten som var med også på det forrige dørstokkmøte meg i en mer møtende prat, når jeg "dasket" (la pent ned) litt skriftlig materiale om Onan "i bordet", og fikk komme til orde med det egentlige poenget jeg hadde til hensikt å dele.

Andre punkt er at samme JV-medlem snakket dårlig om hunders sjel. At de ikke hadde noen som helst etterliv å se fram til.

Veldig hyggelig å høre når de møter meg og hunden min ved dørstokken!

Tredje punkt er at de stadig dytter på meg skriftlig materiale som til syvende og sist ender opp i søppelet før eller siden, mest sannsynligvis ulest. Også har de etter alle dørstokkmøtene greid å lire av seg at de personlig punger ut kostnadene for alle disse bladene. Skal jeg liksom ha dårlig samvittighet da, eller?

For mange "herrens år siden" med helt andre JV'ere som vanket til barndomshjemmet mitt, så husker jeg biter av hjernevasking. Som at heavy metal musikk inneholdt bakvendt maskering. Noen av låtene gjør kanskje det, men de var altså fullt overbevist om at dette var utbredt. Som at om man hadde hatt samleie med noen, så var man i gudens øyne automagisk gift med vedkommende, sånn helt uten kirkevigsel eller noe som helst annet grunnlag. Pluss en utdypende forklaring om blodoverføringer og kunstig blodalternativer. Samt når jeg ble noen år eldre og møtte de samme individene blant fotfolket og hadde lest litt mer om JV'ere, da konfronterte jeg dem med hvor fælt "egenutstøtelse av familiemedlemmer" er. Da kom de faktisk med motargumenter for det også, om at bibelen sier at "du skal heller kutte av deg en arm..", og det der sludderet før man går uklar med bibelens ord og uttrykk.

"Herren er svært liten"

I Norge har man fått tillatelse til å kunne uttrykke seg blasfemisk, etter mange år med en svært så hvilende og uvirksom blasfemiparagraf.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er vel litt for imøtekommende. En svakhet jeg har når jeg ser et annet menneske i øynene.

Det er toveis det å møte et JV-medlem. Jeg tror en del JV'ere glemmer det litt bort. For de skal helst selge bibelbudskapet. Det er enklere å argumentere godt her på forumet synes jeg. Det hadde vært en mer balansert og anonym arena, enn å møte relgiøse ansikt-til-ansikt. Det er også sjelden JV'eren kommer med noe nytt som jeg ikke muligens kan ha hørt om før. Så det blir mye lytting med jaha og mm, og slikt før det kommer noe virkelig fascinerende å ta tak i.

Tipper at jeg ville vært en svært dårlig selger dersom jeg hadde det som yrke. Er nok for ærlig av meg til et slikt yrke. Selv når jeg møter plagsomme folk som er mye værre enn JV'ere, for det skal sies at mange JV'ere er svært hyggelige folk. Så når jeg møter direkte plagsomme folk, kan være alt fra tiggere, selgere med så mye mere, så tillater jeg å startlytte til hva de har å si.

Jeg kjøper av prinsipp omtrent aldri blader fra tidligere rusmisbrukere som arbeider for kirkens bymisjon eller hva det heter. Det synes jeg er offentlig uthengning jeg. Også gir jeg svært sjelden penger til tiggere på norske gater. Har gjort det på utenlandsk gater en sjelden gang. For tiggere er ofte organisert av kriminelle bakmenn, og når det har stått skriverier om at de tjener svært godt noen av disse tause tiggerne, da er nok nok. Det sies jo at om man er vågal nok, så kan det være gode ekstra penger. Menn, de fleste nordmenn vil nok ikke ydmyke seg til gatetigging. Man ser ofte lang vei at de fleste gatetiggere i Norge er rumenere.

Når jeg ser svært tydelige tegn på at noen tilhører i gruppering av type folk jeg ikke liker så godt, så forsøker jeg å gå en annen vei. Og helst unngå å møte blikket deres. Jeg er vel for samvittighetsfullt anlagt. Men, jeg kan være hard også. Det står ikke på det. Men, innerst inne så har jeg gode antenner og intensjoner. Det er like før jeg slutter å gå til Coop for å kjøpe matvarer. For der henger alle slags bymisjonærer (tidligere og muligens også "omvendte" rusmisbrukere?). Coop burde kjeppjage dem bort, for snart ryker matvaresalget. Ikke rart at Coop matvareprisene bærer rett til himmels. Det er så dyrt. Fuckings 45 kr elns for en Freia 200 grams sjokoladeplate, som man ofte får for kr 20,- på ekstremtilbud og kr 25,- på 5-pakketilbud.

Coop Prix er ikke særlig bedre enn Coop-hovedbutikkjeden. Nylig ble jeg sjokkert av at en pakke Freia 100 gram kokesjokolade hadde bikket over 20 kr prisleiet !! WTF.

Men, jeg kjøper og godtar ikke hva som helst. Vi kan alle være naive, og jeg har noen porsjoner uhell med naivitet også i mitt noe lengre liv.

EDIT: har utfyllet med litt mere informasjon

Endret av G
Lenke til kommentar

Ikke en tier, men en tiende.

Ja, som er synonymt med 10 % av det du tjener totalt (årslønn og alle andre inntekter).

I know... Det var bare en dårlig assosiasjon med en analog til hva en tigger kunne finne på å skrive på plakaten sin. Da "selvfølgelig" fordi det er slik jeg anser brorparten av disse religiøse "innsamlingene".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må du skynde deg sony77. For nå kommer "dommedag". Nærmere bestemt 28. september her til lands, og 27. september i USA.

Det er snakk om en blodmåne. Og det er visstnok nevnt litt om i bibelskvalderet. Noen bedre dommedagsprofeti får du ikke sony77. Best å be for slekt og venner altså.  :p

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1681691

Artkkel om fenomentet blodmåne på teknofil.no i dag.

Lenke til kommentar

Ikke bare det, men det ligger en feighet bak det også.

Ja, ikke sant? Det er gjerne sånn at _vil_ man finne noe å vinkle negativt, ja så klarer man det uansett - akkurat som på Jesus’ tid - ref. Matteus 11: 18-19.

Jeg kan være åpen for konstruktiv kritikk, men det må være fra personer med en viss plattform av saklighet. I dette avsnittet faller du igjennom for meg.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

@Fjellvåken:

Jeg synes det er svært saklig å påpeke at 2 individer som bakker hverandre opp kan være sterkere enn et individ alene, selv om det ikke nødvendigvis alltid behøver å bety en imbalanse.

Religiøse vs. offeret innenfor dørstokken - 2 mot 1.

Hva ellers mener du er usaklig fra meg?

Siden jeg omsider fikk svar fra noen i denne tråden, noe som er en begynnelse på noe.

Så må det bety at jeg har truffet en nerve? Jamfør innlegget du siterer meg i fra   :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Religion og politikk går dårlig sammen. Det viser den katolske kirke til det fulle, med sine mangehundreårige undertrykkelse, inkvisisjonen, heksebrenneri og mye annen fordervelse de bedrev i løpet av historien.

Endret av G
Lenke til kommentar

"– Jeg tror at når Gud trekker tilbake sin beskyttelse, så er det fritt frem for terrorister og voldsmenn å kunne angripe oss, legger han til."

Det han egentlig sier er:

– Jeg tror at når Gud trekker tilbake sin beskyttelse, så er det fritt frem for sionister og fanatikere å kunne angripe oss, legger han til.

Han er selv en sionist og fanatiker... så det er jo fritt frem for disse folka å angripe når som helst og hvem som helst, for deretter å unnskylde med at guden deres tillater det.

Og igjen dette med tallmagi som de mest fanatiske og skrullete kristne driver med:

Selbekk skriver at forfatteren er tydelig opptatt av tallmagi.

– Spesielt knyttet til tallene tre og syv. Og fremfor alt 77. Hoff skriver at dette tallet forekommer tre ganger i Bibelen og er i alle tilfellene tett knyttet opp til temaet «hevn». Derfor er det et guddommelig tegn at Breivik uhindret skal ha fått streife om på Utøya i 77 minutter og at terrorangrepene 22. juli kostet 77 menneskeliv, skriver Selbekk.

Vi har jo våre egne talltriksere her på forumet som har oppdaget magiske tall ved å vilkårlig vri og vrenge på ord i bibelen.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må ikke glemme at 22 + 77 = 99, vet du  :closedeyes:  :tease:

Det blir dobbel 9 det, som også er blant det "hellige tallutvalg".

Nei, det er "kun" spillegale mennesker og religiøse som har den svakheten at de begynner å bli mer og mer tilbøyelige til det ligger en mening og mål med tall. Slik at de tror de kan forutse utfallet basert på tallmagi.

Den spillegale kommer i uføre med at lommeboka og bankkonto blir fortapt. Mens den religiøse blir fortapt i skrullete skrøner, og sånn sett "kaster bort" et liv som kunne vært nyttet annerledes. Meningen med livet er nå allikevel svært diffus. Men, om man kjenner etter, så er man gjerne ofte svært glad for at det er pust og hjerteslag i én nå da.

Andre en deg selv finner kanskje at det gir en annerledes mening om de lever livet sitt "sånn1" eller "sånn2" istedetfor å kaste det bort på relgiøst babbel.  :)  Det er selvfølgelig valgfritt hvilken vei man tar. Mens hos den religiøse så har man ikke noe valg, for der står guden i veien for alt.  :wee:

Dersom guden skulle være kompatibel med oss, så ville han sørget for å ikke stå i veien for oss.

Men de religiøse trykker seg til et konsept om kjærlighet som da skal overskygge alle feil med religionen og med guden. De religiøse kan derfor tøye strikken basert på hva som hos dem "kun" blir akseptabelt kan strekkes svært langt.

Kjærlighet er en fin egenskap den, bevares. Men det å plante en imaginær "dukke" usynlig oppe i blant skyene eller hvor man liker å plassere denne skjeggete "dukken" og så overføre det ultimate kjærlighetskonseptet over på ham, og at det ultimate kjærlighetskonseptet så vris til å plutselig komme fra denne imaginære men oppnevnte entiteten, det er jo veldig merkelig.

Det kunne i et tenkt scenario fint da være en gud som har kjærlighetsegenskap, men han kan ikke stå i veien for oss. Noen tenker kanskje at han vil stå i veien for oss om han "materialiserte seg" og plutselig var der. Men, jeg tenker at han står like mye i veien for oss ved å la være å vise seg. For når enkelte kan gå rundt et helt liv i tankefengselet, ja da står han jammen betydelig i veien spør dere meg.

Er det så vanskelig å se at det er vanskelig for å hive seg med og gå rundt og innbille seg at det finnes noe som på overflaten ser ut til å være helt fraværende?

Å gå rundt å tenke at "å i dag gikk det svært bra med meg", fordi en usynlig støttende og hjelpende hånd hevet meg fra et uhell eller hva det måtte være, det er jo en artig ting. Men, mest fordi den viser oss hvor fleksibelt sinnet vårt er.

Du hadde nesten garantert ikke gått rundt og tenkt slik om ikke en religiøs fikk deg inn på de tankesprangene.  :)

Det er dessuten en svært flyktig måte å tenke seg tilværelsen på, for tenk på alle de gangene det faktisk gikk galt, og med noen av disse så gikk det svært galt. Kjæresten gjorde det slutt, du mistet jobben, risikosparingen din gikk til helvete eller hva det måtte være som betyr relativt mye for deg. Det blir litt vanskelig å skylde på en imaginær ting da vel? Det blir også en litt vanskelig ting å skulle skylde på seg selv. Selv om mange ofte faller i det tankesporet, ved å nettopp skylde på seg selv, når det var tilfeldigheter eller tilfeller av en kjedereaksjon som andre stod for bevisst eller ubevisst.

Endret av G
Lenke til kommentar

mye av problemet med kristendommen er ikke tanken om nestekjærlighet,
fordi Jesu karakter viset tydelig hva han forventet av sine mennesker:
nestekjærlighet, tilgivelse, klokskap,ærlig renhet og ikke slikke de slue sin rygg,
men problemet oppstår i det man har troen på at profetier og teologi rettferdiggjør kristendommen,-og dermed skal tvinge andre mennesker til å være mer "lik sin egen rase" for å ikke føle seg truet av hedninger.

jeg liker Jesus: en sann opprører med et kjærlig hjerte,
men hva jeg ikke liker er skriftlærde kristne mennesker som prøver å tvinge deg inn i et bestemt ord forbruk og bestemt sosial samfunn fordi alt annet er "hedensk" og "New age".

det blir for meg meget underlig at man fokuserer så mye på teologisk "bevis" når egentlig kan man ikke bevise noe som helst,
og oftest er det hjernen som liker å finne sammenhenger som passer best der å da,
men så vises det at man forsto ikke hele bildet.

angående det at bibelen forteller om menneskets forfall,
det kunne jeg ha profetert like lett, og du også:
det er bare se på menneskets hovmod og man innser lett at mennesker vil drepe hverandre i "stoltheten sitt navn".
man skal ikke være noe Jesus for å logisk se at mennesket er den mest destruktive rase av dem alle!

en fyr som heter Dybwad Brockmann bruker samme språk som kristendommen men gir et mer sosiologisk og psykologisk rammeverk rundt det å tro på Kristus,
liker bedre en slik forklarings modell som er basert på virkelighet i praksis.
blir litt mindre "fjerne fjerne tider" tro myter over det hele,
og man kan faktisk identifisere seg med bibelen da.

Endret av t_o_m_m_y
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det egentlig så farlig hvordan en person blir helbredet, så lenge han blir frisk ?

2.Tess 2:9-10 : Når den lovløse kommer, har han sin kraft fra satan og han opptrer med stor makt ( alle slags mirakler ) og med under og falske tegn. Med all slags urett forfører han dem som går fortapt fordi de ikke tok imot og elsket sannheten, så de kunne bli frelst.

Luk 9: 24-25 : Den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, han skal berge det. Hva gagner det et menneske om det vinner hele verden men mister seg selv og går til grunne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...