Gå til innhold

Kristendommen og Kristenheten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke det lett imot Kristendommen at du ser på seg selv som hvete og andre som ugress? Mener Jesus nevnte noe om ikke å dømme andre gjorde han ikke?

På engelsk så kalles dette for "cherry picking". Morellplukking blir får ikke samme betydning da. Det nærmeste norske språket jeg kom (unnskyld mine språkkunnskaper) blir da på nederlandsk, siden det mangler mange norske Wikipedia-sider:

Cherry picking (kersenplukken) is een uitdrukking in Engelse taal voor een discussie-tactiek, waarbij bewijzen, uitspraken of feiten selectief genoemd wordt om een standpunt te verdedigen. Data en gegevens die dit standpunt mogelijk ontkrachten of nuanceren worden daarbij verzwegen.

Fult klar over hva cherry-picking er, spørsmålet mitt var lett sarkastisk og rettet mot trådstarter, og eventuelt andre kristne med samme tanker.

Lenke til kommentar

Er Jehovas vitner en sekt ?

Noen definerer en sekt som en religiøs grupper som har brutt ut av et etablert religionssamfunn. Andre anvender ordet som en gruppe som følger en bestemt menneskelig leder eller lærer.

Jehovas vitner er ikke noen utløper av noe kirkesamfunn men omfatter mennesker fra alle samfunnslag og med bakgrunn i mange religiomssamfunn. De ser ikke hen til noe menneske som sin leder, men til Jesus kristus.

Lenke til kommentar

Ja, skal du ikke fryse ut de som melder seg ut?

Jehovas vitner, som så mange andre sekter, stammer fra den amerikanske østkysten på 1800-tallet.

Ikke bare er jeohvas vitner en sekt, det er en dommedagssekt som tar ibruk sin hjemmelagde versjon av bibelen som er skrevet av en lukket sirkel av eldre menn i New York.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

<snip>

Fult klar over hva cherry-picking er, spørsmålet mitt var lett sarkastisk og rettet mot trådstarter, og eventuelt andre kristne med samme tanker.

Jeg regner altså meg selv ikke for å være kristen. Det er ærlig det.

Ateist kanskje.. Men, jeg ble heldigvis forskånt for for mye kristenopplæring som barn. Vi hadde likevel en splitter pine gal kristendomslærer som var sektsmedlem i et eller annet. Også har jeg frivillig latt litt søndagsskoleopplæring gli inn senere i livet som voksen. Men, den perioden er over nå. Også har jeg noen få kristne venner, som kommer fra helt andre kristenbåser, enn den jeg fikk opplæring fra. Så jeg kan fint være med et stykke på veien i kristentankegang, den er altså ikke helt fremmed.

Også skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg gidder å prate med JV'ere når de går rundt.

Jeg synes dette eksistensielle spørsmålet er viktig nok, men gud trenger ikke være en del av "likningen". Spesiellt ikke den forferdelige Yahwe. Og det er han som de trekker paralleller i mot jesusen, som visst nok skal "ha vært født", "ha vært oppvokst", "ha vandret rundt og gjort og sagt det ene med det andre" og "ha blitt drept". De påstår til og med at han overvant døden, men det er vel barneskoleopplæring som "alle" her i landet kan noe om..

Endret av G
Lenke til kommentar

Er Jehovas vitner en amerikansk religion ?

De forkynner om Guds rike, ikke om det politiske, økonomiske eller sosiale system i noen nasjon i denne gamle verden. det er riktig at Jehovas vitner fikk en start i nyere tid i De forente stater. Den beliggenheten som deres hovedsete har der, har gjort det mulig å trykke og sende bibelsk litteratur til de fleste steder i verden. Men Jehovas vitner foretrekker ikke ett land framfor et annet.

Jesus var jøde og ble født i Palestina men kristendommen er ikke en palestinsk religion. Hvor Jesus ble født som menneske, er ikke den viktigste faktoren. Det Jesus forkynte skrev seg fra hans Far, Jehova Gud som handler med mennesker av alle folkeslag og ikke gjør forskjell på noen.

Lenke til kommentar

Er Jehovas vitner en sekt ?

Noen definerer en sekt som en religiøs grupper som har brutt ut av et etablert religionssamfunn. Andre anvender ordet som en gruppe som følger en bestemt menneskelig leder eller lærer.

Jehovas vitner er ikke noen utløper av noe kirkesamfunn men omfatter mennesker fra alle samfunnslag og med bakgrunn i mange religiomssamfunn. De ser ikke hen til noe menneske som sin leder, men til Jesus kristus.

Er oppriktig glad for at du spurte.

Ja i mange sekulære folks oppfatning så er de en sekt. I mange kristnes mening så er de definitivt en sekt. Det kan skyldes så mangt.

Digresjon:

"Over there" så kaller de slike som Jehovas vitner for "two-by-twos". Altså de går aldri alene for å besøke en dør. Det er flere religiøse varianter som også går rundt i det offentlige, og de er heller aldri alene. Det er nok flere grunner til den praksisen. Man får lært opp andre til å tørre å snakke med folk. Man har noen å snu seg i mot og spørre om det stemmer "med det vi tror på", også videre.

Og der var det verdt å ettersjekke. Jeg har hørt at det er en spesiell sekt før, og da stemmer det visst kun om en sær gruppering religiøse.

JV'ere er per definisjon ikke "two by twos". Men, de kunne like gjerne ha vært det, dersom man kun tolker ordene i kallenavnet to-og-to.

Jehovas vitner har en hel rekke sære ting som praktiseres, og det får dere nok spørsmål om nesten daglig. Så det behøves ikke å ramses opp. En JV'ere må kunne det å forsvare disse spørsmål. Blodoverføring, utstøtelse av sine egne med mere.

Tenk deg hvordan et sekulært individ oppfatter dette med at noen andre i familien nekter dem å få blodoverføring, som er kun et av mange saker.

Wikipedia sin definisjon av sekt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sect

Jeg tror vanlige folk legger andre betydninger i begrepet enn kun hva den offisielle forklaringen forteller.

Dere skiller dere veldig ut i fra institusjonelle religioner. Ved at dere aktivt engasjerer dere selv. JV'ere er ikke alene om å opptre med eget engasjement. Dere gjør og tenker mye rart. Bursdager er noe dere avstår fra, for man skal ikke ta glansen fra "Herren", og en rekke andre sider med dere.

Religiøst sett så går dere kun delvis tilbake til eldre kildemateriale for bibelen. Jeg har i andre tråder stillet spørsmål ved dette. For JV'ere har trykket Det nye testamentet til sitt bryst nesten like fullt som mange andre.

Det blir derfor fornuftig å spørre seg om dere er særlig bedre enn katolikker, protestanter og alskens retninger.

Endret av G
Lenke til kommentar

Er Jehovas vitner en amerikansk religion ?

De forkynner om Guds rike, ikke om det politiske, økonomiske eller sosiale system i noen nasjon i denne gamle verden. det er riktig at Jehovas vitner fikk en start i nyere tid i De forente stater. Den beliggenheten som deres hovedsete har der, har gjort det mulig å trykke og sende bibelsk litteratur til de fleste steder i verden. Men Jehovas vitner foretrekker ikke ett land framfor et annet.

Jesus var jøde og ble født i Palestina men kristendommen er ikke en palestinsk religion. Hvor Jesus ble født som menneske, er ikke den viktigste faktoren. Det Jesus forkynte skrev seg fra hans Far, Jehova Gud som handler med mennesker av alle folkeslag og ikke gjør forskjell på noen.

Det vet du like mye om som oss andre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jehovah%27s_Witnesses#Background_.281870.E2.80.931916.29

Ja, dere har utspring fra USA. Dere styres nok mest sannsynlig fra hovedkvarteret som nevnes å være i NY. Så selv om dere ønsker å nå ut til hele verden med JV-budskapet, så ja man må vel kunne definere det som en amerikanske religion i praksis.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jehova Gud har hatt sine vitner på jorden i nesten seks tusen år, men det er bare nå i vår tid at de har sluttet seg sammen for å utføre et organisert verdensomfattende arbeid. I Alegheny i nærheten av Pittsburg i Pennsylvannia, USA begynte Charles Taze Russell i 1872 en studiegruppe som møttes regelmessig for å studere bibelen. I løpet av få år ble det rundt om i De forente stater dannet lignende grupper av bibelstudenter, som hadde den samme interessen.

Etter hvert ble det organisert slike bibelstudiegrupper i andre land også. Ved å følge en studieplan som utarbeidet av hovedkontoret i USA, ble disse gruppene knyttet sammen og medlemmene rundt om hele verden fikk den samme forståelsen av hva Gud den allmektige lærer i sitt ord.

Lenke til kommentar

Samtidig sprer jehovas vitner propaganda om at man ikke må lære for mye og man bør ikke gå på skolen.

Hvis man vet, så er det vanskeligere å bli lurt. For eksempel de latterlige løgnene sony77 har presentert de siste dagene:

-flaggermus er fugl

-hare er drøvtygger

-fugler flagger

-det var ikke krig før 1914

Lenke til kommentar

Struts kan ikke fly, er den pattedyr eller fugl ?

Alle vet at flaggermus ikke er fugl. Når du sier at flaggermus er fugl, så skjønner alle umiddelbart at du lyver. Om du oppriktig mener at flaggermus er fugl, så er du enten tilbakestående eller et lite barn.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...