Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ønsker du å ta av noen kilo?

Teza

Anbefalte innlegg

Bygge muskler på kaloriunderskudd er heller vanskelig desverre...

Vanskeligere, men langt i fra umulig. Man må ha enda mer fokus på å spise sunt og ikke kutte for mye i kaloriene av gnagen. Hvis man allerede har mye muskelmasse er det definitivt vanskelig. Jeg trener en hel del styrke i tillegg til løping og et kaloriunderskudd på anslagsvis 1000 kcal fra TDEE. Jeg blir definitivt sterkere (vet ikke om jeg har økt nevneverdig i muskelmasse) mellom øktene, men progresjonen virker mer langsom enn når jeg har spist i overskudd/balanse. Ideelt sett bør man måle vekt og fettprosent samtidig, så kan man anslå akkurat hvor mye man øker i muskler og går ned i fett.

Vekt burde aldri være fokuset,men gulroten. Lettere å holde seg da. Vil alltid være litt ups and downs, litt som livet i seg selv.

På sett og vis enig. Hvis man starter en sunn livsstil er det fantastisk motiverende å se hvor mye endring som kan skje uten at man blir helt hengt opp i å måle absolutt alt man spiser og forbrenner. Det mest motiverende for meg er når andre ser og kommenterer at jeg har kommet i god form. Det å føle at man blir lettere (buksene sitter løsere) og sprekere er også svært motiverende.

Endret av Dr. Chaos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en god nedgang, håper ikke du sliter like mye som meg :)

Første post og grafikk er oppdatert.

Jeg gjør ikke veldig mye ut av det, bare kutter ut unødvendige kalori/fett/sukkervarer i hverdagen. Trening har jeg ikke tid til. Men motiverer jo litt mer med denne sammenligningen.

Og jeg er ikke lenger overvektig! :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjør ikke veldig mye ut av det, bare kutter ut unødvendige kalori/fett/sukkervarer i hverdagen. Trening har jeg ikke tid til. Men motiverer jo litt mer med denne sammenligningen.

Gratulerer med bra framgang! Det er gjerne sånn at resultatene sakte men sikkert kommer med en gang man gjør slike endringer som du beskriver. Hvis man går og småspiser kaloribomber av fett og sukker mellom måltiden kommer dem ofte i tillegg til det sunne. Det er mange som snakker om at man fint kan "unne seg litt ekstra i hverdagen" selv på "diett" (bør jo være en langsiktig livsstilsendring). Problemet mitt med det er at jeg bare får lyst på mer av det usunne og mindre lyst på det sunne. Usunn mat har vist seg å være avhengighetsskapende, og det er sjelden noen god måte å bryte en avhengighet ved å bare "moderere forbruket". Det mest effektive for meg er å avstå i lengre perioder og gå tilbake til de sunne vanene så fort det lar seg gjøre de anledningene jeg spiser usunt. Usunn mat har blitt så mye mindre fristende.  :)

Lenke til kommentar

Gratulerer med bra framgang! Det er gjerne sånn at resultatene sakte men sikkert kommer med en gang man gjør slike endringer som du beskriver. Hvis man går og småspiser kaloribomber av fett og sukker mellom måltiden kommer dem ofte i tillegg til det sunne. Det er mange som snakker om at man fint kan "unne seg litt ekstra i hverdagen" selv på "diett" (bør jo være en langsiktig livsstilsendring). Problemet mitt med det er at jeg bare får lyst på mer av det usunne og mindre lyst på det sunne. Usunn mat har vist seg å være avhengighetsskapende, og det er sjelden noen god måte å bryte en avhengighet ved å bare "moderere forbruket". Det mest effektive for meg er å avstå i lengre perioder og gå tilbake til de sunne vanene så fort det lar seg gjøre de anledningene jeg spiser usunt. Usunn mat har blitt så mye mindre fristende. :)
Jepp. Har også begynt å gå mett hver gang jeg går innom en butikk. Da frister det ikke i det hele tatt. Så tar jeg med en liste og kjøper bare det som står der :)
Lenke til kommentar

Den siste uken har det vært bursdagselskap med hamburgere, brus, is, kake, kake på jobb og familiemiddager.

Er glad jeg ikke har gått opp, men restultatet på 0,3 kg må forbedres til neste uke.

Ligger fremdeles 1,5 kg forran målsettningen min, så er fornøyd med den samlede nedgangen.

Lenke til kommentar

Den siste uken har det vært bursdagselskap med hamburgere, brus, is, kake, kake på jobb og familiemiddager.

Er glad jeg ikke har gått opp, men restultatet på 0,3 kg må forbedres til neste uke.

Ligger fremdeles 1,5 kg forran målsettningen min, så er fornøyd med den samlede nedgangen.

Jeg synes det er imponerende at du ikke har gått opp med så mange fristelser! Det at mat er en veldig sentral av kulturen er ikke helt uten ulemper. Det er en del studier som viser at det gjerne er i høytidene (og helger) at man har en tendens til å gå opp, for så å stabilisere seg på et høyere nivå enn før. Det vil for de fleste være for drøyt å avstå helt fra kaker og god mat i slike høytidelige lag, men en taktikk som skal begrense omfanget er å fylle opp med grønnsaker på forhånd.

Lenke til kommentar

Har altid vært litt lubben. Meste legger seg på magen. Hadde vært godt å gå ned litt slik at klærne ser litt bedre ut på meg. Liker ikke å vise så mye mage. Lå rundt 77,men gikk opp 3 kilo etter 3 mnd med fløtegratinerte poteter hver dag nesten på sykehus. Satser på å nå målet mitt, om det ikke blir før jul,i alle fall til neste år.

Lenke til kommentar

Har altid vært litt lubben. Meste legger seg på magen. Hadde vært godt å gå ned litt slik at klærne ser litt bedre ut på meg. Liker ikke å vise så mye mage. Lå rundt 77,men gikk opp 3 kilo etter 3 mnd med fløtegratinerte poteter hver dag nesten på sykehus. Satser på å nå målet mitt, om det ikke blir før jul,i alle fall til neste år.

Det hører nesten ikke hjemme at de skal serverere så fetende mat et sted som skal være helsefremmende. Burde i det minste være mulig å velge noe sunnere.

Det viktigste er å legge en plan og bare begynne, ikke hvor fort det går. Hvis du begynner med de store viktige grepene for å bedre kostholdet er du allerede godt på vei. Det er viktig at man ikke gir opp om det bremser opp eller man går på en smell. Lær av det som gikk galt og fortsett.

Lenke til kommentar

Ned 2,0 kg til på to uker. :) Skal på en liten sydenferie i morgen, så får holde meg litt i skinnet. Målet blir å holde vekta ved å bevege seg mye og ikke fråtse.

Gratulerer med god fremgang og beklager sen oppdatering!

1 post og grafikk er oppdatert.

Lenke til kommentar

1 post oppdatert.

Merker godt at jeg sliter med motivasjonen, men skal fremdeles ned.

Blodsukkeret har økt jevnt fra 4 til 5,2 over de siste to ukene, så trenger å ta grep for å snu den trenden.

I tillegg til noen skiver pr. dag på jobb, har 3 liter hvetemel, 2ss sukker, 2 ss salt og en pakke med gjær utgjort flere kcal enn jeg trodde (6479), så ukens mål blir å kutte i inntaket av bakevarer.

Lenke til kommentar

Det nytter ikke å sitte stille når man skal gå ned i vekt. Bare det å gå noen turer utendørs er både gratis og veldig fin trimm.

Har selv ikke det samme problemet som deg. Prøver å spise så mye jeg kan for å gå opp noen kilo, men jeg går bare ned :(

Fysisk aktivitet bidrar til vektnedgang, men er ikke nok alene. Kostholdet er derimot helt nødvendig og vil kunne være tilstrekkelig alene. Selvfølgelig bør en legge de to sammen om en kan; raskere resultater og mer endorfiner gir bare økt motivasjon.

Jeg tror det er vanskelig for alle som tenderer til å legge på seg å ta innover seg hvordan det er å slite med å gå opp i vekt. :p Er du sikker på at du trenger å gå opp noen kilo i fettmasse? Det er selvfølgelig noen som har problemer med for lite fett på kroppen, og det skal tas alvorlig, men dersom du spiser deg mett på et sunt og balansert kosthold er det mye som skal til for at du ikke har tilstrekkelig fett. I stedet for å tvinge deg selv opp i fettprosent kan du jo trene opp litt muskelmasse i stedet.

Nå vet jeg ikke hvordan kostholdet ditt eksakt ser ut, bare at det er vegansk. Dersom du spiser for mye grønnsaker og salater med lav kaloritetthet vil du kunne få i deg for få kalorier til å gå opp i vekt (du blir for fort mett av dem). Har du prøvd å spise mer nøtter, frø, stivelsesrike grønnsaker og fullkornsmelprodukter?

Takk for bra tips!

Ser det ikke som et problem det at jeg er vegetarianer. Det eneste jeg ikke spiser er kjøtt.

Ellers spises det mye av ost, smør, havregryn, nøtter, grønnsaker, potetgull, popcorn, sjokolade og egentlig helt normal mat :)

Prøver å trene litt styrke og sånnt også! Har hørt at sjokomelk (vet ikke hva dere kaller det, sjokolademelk?) er bra etter trening.

Lenke til kommentar

Bah, viljestyrken er for svak, sprukket 2 ganger siden søndag.

Fikk servert kanelboller rett fra ovnen i går, skamgodt, og avsluttningskake på jobben i dag...

Sleit med det samme i USA! Bare at kanelbollene der er helt LATTERLIG gode, og inneholder rundt 1000 kcal! Måtte skippe to måltider for å spise en bolle...

Lenke til kommentar

Bah, viljestyrken er for svak, sprukket 2 ganger siden søndag.

Fikk servert kanelboller rett fra ovnen i går, skamgodt, og avsluttningskake på jobben i dag...

Nystekte kanelboller tror jeg kan ta selvdisiplinen fra alle og enhver.  :hm: Likevel tror jeg du slipper billig unna om du bare kommer tilbake på rett spor. Det er begrenset hvor mye energi som kan konsumeres i to måltider. Det å se andre kose seg med god mat tror jeg for meg er den mest krevende situasjonen av dem alle. Om det er noen man bor sammen med som ønsker å kose seg litt ekstra kan det være en idé å spørre om de kan hjelpe deg med å skjule de forbudte fristelsene (og ikke spise dem foran deg), men det er ikke like lett om det er sosiale sammenhenger. Det beste hadde vært om du kunne rømt fra lukta eller kastet kaka ut til måkene. Ute av syn, ute av sinn.  :green: 

Etter seks dager i syden hvor det har blitt en del alkohol, mektig mat og godteri/snacks er litt bekymret. Jeg er også litt optimist ettersom appetiten min var mye mindre enn før; det ble også en del gåing og utflukter. Ikke hard aktivitet, men alt er bedre enn stillesitting. Jeg venter med å veie meg til etter at jeg har tatt noen uker på normalen igjen. Krysser fingrene.

Lenke til kommentar

Det er viktig å vite forskjellen på hverdag og fest. Har funnet ut at det kreves en viss fanatisme for bare å spise lørdagsgodt tidlig på lørdag kveld. En fanatisme som til tider kan virke skremmende på andre mennesker. Men for de fleste vil det være helt nødvendig for å kunne gå ned i vekt (med mindre man trener som aktiv langrennsløper, eller er tømmerhogger).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...