Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ønsker du å ta av noen kilo?

Teza

Anbefalte innlegg

Gått ned ytterligere en halv kilo. Veier nå 76kg :)

Gratulerer med bra framgang! :) Du ser ut til å ha hatt en rolig og stabil nedgang, og om du føler deg fornøyd med livsstilen når du går ned i vekt lover det godt for å holde vekta.

Sjøl har jeg hatt en litt dårlig uke, men forrige innveiing var også veldig tilfredsstillende. Det ble en litt kraftig utskeielse på lørdag og delvis søndag, og det har blitt lite trening og litt mer usunn mat denne uka. En hektisk innspurt i oppgaveskrivinga har gitt meg lite tid og overskudd til å trene, samt gjort at jeg har tatt litt mer lettvinte løsninger med tanke på middagsmaten. Det har absolutt ikke vært katastrofe, bare litt mer av det usunne til middagstider. Kalorimessig har jeg nok ligget omtrent på likevektspunktet, i hvert fall fra mandag til i dag.

Både for mye stress (fører til trøstespising)  og understimulering (fører til kjedespising) er risikofaktorer for min del. Hvis en er lur bearbeider en stresset på en sunn måte, ved å trene (en føler seg som regel så mye bedre etterpå hvis en er litt stresset i utgangspunktet) og finne en bra måte å avspenne seg på. Heldigvis er oppgaven nå levert, så nå bør det gå greiere med både trening og kosthold, selv om dette er nyttige erfaringer å ha til neste gang.

Når jeg er ferdig med siste eksamen 9. desember tenkte jeg å være ekstra disiplinert fram til jul. I denne perioden har jeg kun noen timer jobb per dag å forholde meg til. Jeg tenkte å finne noen måter å brenne av ekstra mye kalorier på, f.eks. ved å veksle mellom noen dager med enda færre kalorier og noen dager med mye trening. Det jeg lurte på å gjøre var kanskje å ta noen veldig lange turer i marka, i tillegg til det vanlige styrke- og løpsprogrammet jeg følger. Erfaringsmessig kan det gi forbrenninga en real dytt i riktig retning: En brenner fort flere tusenvis av kalorier på en slik langtur, og kroppen (min i hvert fall) tåler som regel bedre lange gåturer enn lange løpeturer (som også er mentalt ekstremt krevende).  :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvordan går det med resten av dere? Sjøl hadde jeg gått ned 0,8 kg siden forrige gang da jeg veide meg i helga (på to uker). Det er ganske beskjedent, men likevel fornøyd siden det har blitt en del juks med middagene de siste hektiske ukene. Planen var å kjøre fullt fokus fram til juleferien, men jeg er litt usikker på hvor hardt jeg orker å presse meg. Jeg vurderer å slå meg til ro med et beskjedent kaloriunderskudd og heller prøve å trene litt mer enkelte dager.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle ta i ett tak etter jul. Er 1.86 høy og veier nå 103 kilo. Ser for meg at jeg burde ligge et sted mellom 85-90 kg. 

Har veldig lite kunnskap om trening og kosthold. Har en ganske aktiv jobb på lager, så jeg kan gå ned ganske mange kilo om jeg klarer og spise litt sunnere. Jobber kveldsskift, så det blir mye lettvinn mat etter jobb. Pizza, speilegg etc. 

Noen som har noe tips til hvordan jeg kan komme i gang? 

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg har gått opp eller ned den siste tida. Jeg har hatt mye å gjøre den siste tida i forbindelse med eksamen og flytting, og har har også slitt litt med dårlig form og litt lavere enn normalt energinivå. Det har derfor blitt lite trening og en del lettvinte matløsninger den siste uka. Forhåpentligvis er formen bra igjen i morgen. Jeg tenker å legge en plan for trening og kosthold fram til juleferien og ut året, slik at det ikke blir noen katastrofescenarioer. Nå som alle eksamener er i boks og jeg har mye mer tid til overs tror jeg at jeg kommer til å satse på å bruke mer tid på litt seige utholdenhetsøkter, framfor å være superstreng med kostholdet.

Tenkte jeg skulle ta i ett tak etter jul. Er 1.86 høy og veier nå 103 kilo. Ser for meg at jeg burde ligge et sted mellom 85-90 kg. 

Har veldig lite kunnskap om trening og kosthold. Har en ganske aktiv jobb på lager, så jeg kan gå ned ganske mange kilo om jeg klarer og spise litt sunnere. Jobber kveldsskift, så det blir mye lettvinn mat etter jobb. Pizza, speilegg etc. 

Det du kan begynne med er å legge til mer av det sunne og kalorifattige. Hvis du gjør det til en fast regel å spise en stor porsjon med grønnsaker til middagen, kan du skyve ut en del av de usunne kaloriene. Deretter kan du ta ut noe av den kaloririke maten og erstatte den med mer mager mat. For eksempel steke i mindre fett, velge magrere kjøttstykker og spise fullkorn. Det kan også være lurt å velge hele korn eller stivelsesrike matvarer (som poteter) i stedet for melprodukter, ettersom melprodukter ikke metter like godt.

Lenke til kommentar

74.7 målte vekta i dag.

Hvordan går det med resten av dere? Sjøl hadde jeg gått ned 0,8 kg siden forrige gang da jeg veide meg i helga (på to uker). Det er ganske beskjedent, men likevel fornøyd siden det har blitt en del juks med middagene de siste hektiske ukene. Planen var å kjøre fullt fokus fram til juleferien, men jeg er litt usikker på hvor hardt jeg orker å presse meg. Jeg vurderer å slå meg til ro med et beskjedent kaloriunderskudd og heller prøve å trene litt mer enkelte dager.

Hvor blir det av folk?
Lenke til kommentar

1. Aldri mer enn en porsjon til middag. Lite saus

2. Aldri mer enn to skiver til mat, mye grønnsaker på skiven, spis skinke/hamburgerrygg. Erstatt margarin med ekstra-lettrømme.

3. Drikk et stort glass vann før hvert eneste måltid.

4. Løp 10 km to ganger per uke + 1 omgang harde motbakkeintervaller.

5. Kos deg hver lørdag, men kun beskjedne mengder.

6. Trenger du mellommåltid tar du en gulrot og et glass vann.

Gikk ned 17 kilo slik og det har holdt seg. Det er alfa og omega å trene mens man slanker seg, de nye musklene forbrenner mer og man klarer å holde kiloene av seg. Man må ikke slutte å leve sunt heller, det må bli en livsstilsendring - ikke en slankekur.

Endret av jakja83
Lenke til kommentar

1. Aldri mer enn en porsjon til middag. Lite saus

2. Aldri mer enn to skiver til mat, mye grønnsaker på skiven, spis skinke/hamburgerrygg. Erstatt margarin med ekstra-lettrømme.

3. Drikk et stort glass vann før hvert eneste måltid.

4. Løp 10 km to ganger per uke + 1 omgang harde motbakkeintervaller.

5. Kos deg hver lørdag, men kun beskjedne mengder.

6. Trenger du mellommåltid tar du en gulrot og et glass vann.

Gikk ned 17 kilo slik og det har holdt seg. Det er alfa og omega å trene mens man slanker seg, de nye musklene forbrenner mer og man klarer å holde kiloene av seg. Man må ikke slutte å leve sunt heller, det må bli en livsstilsendring - ikke en slankekur.

Det der er en veldig effektiv kur.

Hva jeg har gått ned nesten 10kg på siden sommer:

1. En porsjon til middag

2. Færre brødskiver om gangen, heller oftere

3. Droppe å spise godteri, brus og all snacks overhodet (men jeg spiser hvis jeg blir tilbydt eller er i bursdag osv. I jula blir det få grenser :) )

4.Gå mer. Skal jeg på butikken tar jeg gjerne omveier så jeg får gått en halvtime ekstra

5. Paprika/agurk på brødskiver (null behov for smør da. Agurk fjerner all tørrhet i maten

6. Ta ekstra mineraler og vitaminer. Sleit med underskudd av vitaminer i flere måneder uten at jeg visste årsaken. Var slapp og ble utslitt av å gå en rolig tur i butikken, samt ekstrem hodepine

7. Gått fra å røyke til å dampe

Og det er egentlig det.

Lenke til kommentar
Hvor blir det av folk?

Beklager lite aktivitet fra min side, jeg har ikke klart å finne motivasjon til å begynne slankingen igjen.

Har dog den siste uken prøvd litt vegan mat, for å se om jeg kan finne et alternativt kosthold, da jeg til stadighet går opp i vekt etter en vektnedgang.

Fra den 13/12 til 20/12 har jeg ved å spise meg dønn mett ved hvert måltid, gått ned 2,6 kg i vekt.

Har i den samme uka spist noe godteri og litt pizza.

Ser ikke helt logikken enda, så kommer til å sette meg ned etter hvert å regne på kcal inntaket i denne maten.

Dersom dette er riktig og fungerer, har jeg funnet en måte jeg kan klare å fortsette å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar

Hvor blir det av folk?

Beklager lite aktivitet fra min side, jeg har ikke klart å finne motivasjon til å begynne slankingen igjen.

Har dog den siste uken prøvd litt vegan mat, for å se om jeg kan finne et alternativt kosthold, da jeg til stadighet går opp i vekt etter en vektnedgang.

Fra den 13/12 til 20/12 har jeg ved å spise meg dønn mett ved hvert måltid, gått ned 2,6 kg i vekt.

Har i den samme uka spist noe godteri og litt pizza.

Ser ikke helt logikken enda, så kommer til å sette meg ned etter hvert å regne på kcal inntaket i denne maten.

Dersom dette er riktig og fungerer, har jeg funnet en måte jeg kan klare å fortsette å gå ned i vekt.

Hva er det som gjør at du går opp igjen?

Vanskelig å finne motivasjon dersom man gjør veldig drastiske endringer i kosthold og livsstil. Ta det heller litt rolig og små ting om gangen. Begynn å gå litt mer eller trene dersom det er ønskelig. Dropp godsaker, i hvert fall utenom lørdager. Brus droppes helt. Jeg forsto ikke hvor avhengig jeg var av godteri o.l. før jeg stoppet å spise/drikke søtsaker. Men når man er over den første kneika, er det mye lettere enn en skulle tro å gå på butikken uten å engang vurdere å ta med noe ekstra. Ikke spis deg stappmett til hver måltid. Spis flere små måltid isteden for et større. Ha 50% grønt til middag. Pass på å få i deg vitaminene og mineralene du trenger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...