Gå til innhold

Steder hvor man tar førerkortet på noen uker?


madman88

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg bor på Østlandet, og lurer på om det finnes noen steder som har et ordentlig lynkurs program som varer noen uker?
Kanskje finnes det et sted man kan reise til å bo på hvor man kun fokuserer på å ta lappen de neste ukene, moa ta ferie fra jobb i 2-3 uker f.eks..
 

Eller noen med bedre forslag?

Vil bli raskest mulig ferdig med det så lenge programmet/veiledningen er god.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes "lynkurs" høres ut som en dårlig løsning, men kommer an på bakgrunnen. Umulig å rekke alt på 2 - 3 uker. Må ha trafikalt grunnkurs først, og enten må man ha bestått teoriprøven eller være 110% sikker på å ikke stryke. Blir heller ikke mye tid til mengdetrening.

Lenke til kommentar

Synes "lynkurs" høres ut som en dårlig løsning, men kommer an på bakgrunnen. Umulig å rekke alt på 2 - 3 uker. Må ha trafikalt grunnkurs først, og enten må man ha bestått teoriprøven eller være 110% sikker på å ikke stryke. Blir heller ikke mye tid til mengdetrening.

Intensivkurs har vist seg å ha bedre læringseffekt enn å spre trafikkundervisningen over tid.

Det er normalt med to ukers kjøreopplæring ved kjøreskole.

 

Selv Tok jeg førerkortet på en uke ved en kjøreskole i Brønnøysund. Alle som deltok sto, med meget gode resultater. Selv om to av deltakerne hadde lærevansker.

Lenke til kommentar

 

Synes "lynkurs" høres ut som en dårlig løsning, men kommer an på bakgrunnen. Umulig å rekke alt på 2 - 3 uker. Må ha trafikalt grunnkurs først, og enten må man ha bestått teoriprøven eller være 110% sikker på å ikke stryke. Blir heller ikke mye tid til mengdetrening.

Intensivkurs har vist seg å ha bedre læringseffekt enn å spre trafikkundervisningen over tid.

Det er normalt med to ukers kjøreopplæring ved kjøreskole.

 

Selv Tok jeg førerkortet på en uke ved en kjøreskole i Brønnøysund. Alle som deltok sto, med meget gode resultater. Selv om to av deltakerne hadde lærevansker.

 

Poenget mitt er at det ikke er mulig å ta hele opplæringen på så kort tid. Hva inneholt din uke intensivkurs og hvor mye hadde du kjørt før?

 

Intensivkurs kan aldri erstatte erfaringen man får med mange timer og mil med L på privatbilen.

 

Hvordan kan alle stå med gode resultater? Når man kjører opp er det bare to muligheter; bestått eller stryk. Det gis ikke karakterer...

Lenke til kommentar

 

 

Synes "lynkurs" høres ut som en dårlig løsning, men kommer an på bakgrunnen. Umulig å rekke alt på 2 - 3 uker. Må ha trafikalt grunnkurs først, og enten må man ha bestått teoriprøven eller være 110% sikker på å ikke stryke. Blir heller ikke mye tid til mengdetrening.

Intensivkurs har vist seg å ha bedre læringseffekt enn å spre trafikkundervisningen over tid.

Det er normalt med to ukers kjøreopplæring ved kjøreskole.

 

Selv Tok jeg førerkortet på en uke ved en kjøreskole i Brønnøysund. Alle som deltok sto, med meget gode resultater. Selv om to av deltakerne hadde lærevansker.

 

Poenget mitt er at det ikke er mulig å ta hele opplæringen på så kort tid. Hva inneholt din uke intensivkurs og hvor mye hadde du kjørt før?

 

Intensivkurs kan aldri erstatte erfaringen man får med mange timer og mil med L på privatbilen.

 

Hvordan kan alle stå med gode resultater? Når man kjører opp er det bare to muligheter; bestått eller stryk. Det gis ikke karakterer...

 

Hele opplæringen tar nok ikke på så kort tid nei, det var ganske godt nevnt at man burde ha litt erfaring før man kom til skolen.

 

Nei der er jeg enig, men der er skoler som faktisk klarer å lære elever å kjøre på to uker. Om de er gode og trygge i trafikken direkte etterpå kan dog settes spørsmålstegn ved.

 

Med gode resultater mener jeg lite feil på teoretisk og sensor hadde positive anmerkninger om alle som kjørte opp.

Lenke til kommentar

Alt av trafikkregler og hele pensum ble gjennomgått nøye. Om noen velger å se bort i fra veitrafikkloven i etterkant eller ikke setter seg inn i lokale trafikkforhold etter at de har tatt førerkortet så faller det på dem.

 

Nå diskuterer dere forøvrig ikke hvordan reglene er lengre men hvordan dere vil at reglene skal være...

Lenke til kommentar

Alt av trafikkregler og hele pensum ble gjennomgått nøye.

Hvordan rakk du alt dette på 1 uke? Var det også teorikurs? Trafikalt grunnkurs er ca 10 timer, glattkjøring er 4 timer, landeveiskjøring er 13 timer og mørkekjøring er ca 3 timer i tillegg til obligatoriske timer og nødvenige timer for å (kanskje) bli en god sjåfør.

 

Å sette seg inn i lokale trafikkforhold er ikke det samme som å øvelseskjøre i lokalmiljøet. Eller mener du at hvis man kjører opp på en uke i Brønnøysund og "setter seg inn i lokale trafikkforhold" gir samme kunnskap og erfaring som privat øvelseskjøring og kjøretimer i f.eks. Oslo?

 

Det begynner å bli veldig mange år siden jeg tok lappen og da var krav og regler anderledes. Jeg tok lappen i Kristiansand under førstegangstjenesten med bare 9 kjøretimer og teorikurs uten å ha kjørt 1 meter på forhånd. Da jeg kom hjem til Oslo og kjøpte en gammel bruktbil var det flere kompiser som tvilte på om jeg hadde tatt lappen etter hvordan jeg kjørte. Og i ettertid innrømmer jeg at jeg var en svært dårlig sjåfør til å begynne med. I fjor tok sønnen min lappen. Vi har øvelseskjørt mange mil og timer, og i tillegg kjørte han litt med en onkel for å få litt variasjon. Han trengte ikke flere kjøretimer enn det som er "pålagt" og kjørte som en gud i forhold til meg da han/jeg skulle ut i trafikken på egenhånd! 

Lenke til kommentar

Kurset inkluderte teori, glattkjøring kombinert med landeveiskjøring. Mørkekjøring måtte tas i etterkant siden dette var midt på sommeren. Man mister førerretten om man ikke tar mørkekjøring i etterkant.

Trafikalt grunnkurs var da ikke pålagt. (1999)

 

Jeg bor i Tromsø, om jeg hadde kjørt opp her og kjørt kun her i 10 år hadde jeg ikke klart å følge trafikkbildet i eksempelvis Oslo.

Jeg har dog ikke det, har kjørt bil i flere år i større byer. Folk kan generelt ikke kjøre bil her i byen. Forbikjøringsfelt brukes som avkjøringsfelt osv.

Det blir forøvrig unaynsert av deg å angripe enhver opplysning uten å ta hensyn til geografi i så måte.

Skulle man følge retorikken så må man jo tvinge all kjøreopplæring til Oslo....

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at alle skal kjøre opp i Oslo, men som sagt litt lenger opp så bør man ha opplæring og oppkjøring i samme området som man kommer til å ferdes etter man har fått lappen. Når man er helt fersk bør/må man begynne med et trafikkbilde man kjenner litt. Over tid forventer jeg at folk tilegner seg erfaring og bryr meg ikke noe mer om det. Folk kan være uenig, men jeg uttaler meg på grunnlag av egen erfaring.

 

Han som dro fra Drammen til Brønnøysund for å ta lappen på en uke, tror du han hadde bestått hvis han hadde kjørt opp i Drammen etter opplæringen i Brønnøysund? Eller hvis en person med samme bakgrunn som han men som hadde hatt ordinær opplæring i Drammen, hvem av dem hadde vært tryggest i trafikken første dag med eget førerkort?

Lenke til kommentar

Dei fleste som tilbyr intensivkurs setter som ei forutsettning at eleven må kunne å kjøyre bil på forhånd, og i tillegg ha ein del private kjøyretimar i bakhånd.

Dette fordi ein på intensivkurset ikkje har tid til å lære kvar enkelt elev grunnleggande ting som giring, fartsavpassning, osv.

 

Dersom du ikkje klarer å følge undervisninga så får du ikkje følge kurset vidare, dette av hensyn til dei andre elevane som ikkje skal bli hindra av dei elevane som bruker lengre tid på å lære seg å kjøyre.

 

Så lenge du har papir på gjennomført trafikalt grunnkurs så er det sikkert mulig å komme seg gjennom intensivopplegget likevell, men då gambler du alt på at bilkjøyring og trafikkforståelse kjem heilt naturlig for deg.

 

 

Du må også være oppmerksom på at hos dei fleste trafikkstasjonane i landet så er det ein del ventetid på å få oppkjøyring no på sommarhalvåret. Det vil derfor være lite vits i å ta alt det obligatoriske på 1-2 veker dersom du uansett ikkje får kjøyre opp på ei stund. Du må uansett ha bestått teorien før du i det heile tatt får satt deg opp på venteliste for oppkjøyring, så det er nok noke av det fyrste du bør gjere.

Lenke til kommentar

Dei fleste som tilbyr intensivkurs setter som ei forutsettning at eleven må kunne å kjøyre bil på forhånd, og i tillegg ha ein del private kjøyretimar i bakhånd.

Dette fordi ein på intensivkurset ikkje har tid til å lære kvar enkelt elev grunnleggande ting som giring, fartsavpassning, osv.

 

Dersom du ikkje klarer å følge undervisninga så får du ikkje følge kurset vidare, dette av hensyn til dei andre elevane som ikkje skal bli hindra av dei elevane som bruker lengre tid på å lære seg å kjøyre.

 

Så lenge du har papir på gjennomført trafikalt grunnkurs så er det sikkert mulig å komme seg gjennom intensivopplegget likevell, men då gambler du alt på at bilkjøyring og trafikkforståelse kjem heilt naturlig for deg.

 

 

Du må også være oppmerksom på at hos dei fleste trafikkstasjonane i landet så er det ein del ventetid på å få oppkjøyring no på sommarhalvåret. Det vil derfor være lite vits i å ta alt det obligatoriske på 1-2 veker dersom du uansett ikkje får kjøyre opp på ei stund. Du må uansett ha bestått teorien før du i det heile tatt får satt deg opp på venteliste for oppkjøyring, så det er nok noke av det fyrste du bør gjere.

Hei,

 

Så det du sier er at teoriprøven er noe jeg burde tenke på å ta først før jeg i det hele tatt tar kontakt med noen?

Lenke til kommentar

Ikkje nødvendigvis, men det spørs på tidsplanen din.

Dersom du leverer søknad om førarkort og avlegger teoriprøva no med ein gong så kan den kjøyreskulen du velger melde deg opp til oppkjøyring så fort dei har registrert at du har tatt den obligatoriske opplæringa.

Dersom du ikkje har levert søknad om førarkort og avlagt teoriprøva så må kjøyreskulen vente til dette er i orden før dei kan melde deg opp. Dette gjer at du fort kan bli mange dagar forsinka medan du venter på at papirarbeidet skal gå gjennom før du i det heile tatt får tildelt oppkjøyringsdato.

Lenke til kommentar

Ligg langt unna han cowboyen i Nordfjordeid, hvertfall. Jeg var der, og ja, jeg fikk lappen rimelig kjapt (dog ikke fullt så raskt som han annonserte med), men det er galskap å begynne på noe sånt uten å kunne kjøre ganske greit fra før (det kunne ikke jeg). Du rekker ikke å lære noenting ordentlig, du bare raser igjennom alle delene med en time til hver ting. Selv etter å ha bestått oppkjøring var jeg pissnervøs bak rattet hver gang det ble litt trafikk, og nå har jeg ikke kjørt bil på evigheter. Burde sikkert startet forfra igjen hvis jeg en finner ut at jeg skal ta opp igjen bilkjøringa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...