Gå til innhold

Nedbetaling av lån som er en del av et større lån

ltdata

Anbefalte innlegg

Case:

Jeg har overtatt lånet som min mor har hatt og innlemmet det i et større lån som jeg selv har.

Årsaken til dette er at min mor hadde en effektiv rente på 4.2%, men når jeg inlemmer dette lånet med mitt lån så har jeg fått en rente på 2.33%.

Nå kommer spørsmålet om hvordan jeg regner ut hva min mor skal betale til meg hver måned? Slik at hun betaler ned sin del av lånet til rente 2.33%.

Jeg har brukt lånekalkulatoren.no og plottet inn størrelse på lån og renteprosent og svarer virker fornuftig.

Er det slik at hun skal betale med et fast og like stort beløp i et visst antall måneder/år så er lånet nedbetalt?

Hva hvis det skjer en renteendring i løpet av perioden?

post-143291-0-77072200-1440326129_thumb.jpg

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Ja, og kommer det renteendring legger du bare inn nye tall i kalkulatoren (rente og restgjeld).

Det foreligger også ett skattefradrag på 27% av rentene som du drar fordel av på skatteoppgjøret. Dette skulle jo egentlig tilfalt din mor.

Lenke til kommentar

Er det slik at hun skal betale med et fast og like stort beløp i et visst antall måneder/år så er lånet nedbetalt?

Så lenge du har valgt annuitetslån, så blir det likt terminbeløp hele perioden (med mindre det kommer renteendringer opp eller ned), ja.

Det med skattefradraget løses på riktigste måte ved at du (trådstarter) oppgir samme rentebeløp som lånekalkulatoren viser (på årsbasis) i selvangivelsen som renteinntekt, (på pengene som "lånes ut videre" til mor) og mor oppgir samme beløp som renteutgift. Selve lånet skal også oppgis, slik at formue/gjeld blir korrekt for begge parter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...