jamez Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Har en liten tanke... Hvis du har et skjermkort som leverer 130fps i t.ex unreal... og et annet kort gir 75fps. Ser man da forskjell om man har en skjerm med 75hz refreshrate? Hvis skjermen ikke oppdaterer bildet mer enn 75ganger i sekundet hjelper det vel ikke at skjermkortet gjør det? Kanskje jeg er helt på vidda, men i teorien høres det jo logisk ut!? Mvh Jamez Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Har du hørt om Vsync? Når Vsync er slått av, bryr ikke skjermkortet seg om antall Hz på skjermen og kjører på så mange frames det klarer. Hvis du derimot slår på Vsync, synkroniseres FPS og Hz. Lenke til kommentar
jsveli Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Hvis jeg ikke tar helt feil har menneskeøyet en oppfatningsevne på ca. 60 oppfriskninger i sekundet, så Man skulle jo tro at man ikke kunne se forskjell på 60 og 120 fps... Men når ditt skjermkort yter 75 fps i spillet du kjører, men skjermen din, som jo er en helt isolert komponent fra ditt skjermkort, bare kan klare 60 hz i VERTICAL refreshment ser du gjerne at det flimrer. Dette ser du spesielt hvis du fyrer av en heftig salve, du ser "hakk" i den ellers så vakre stikkflammen. I DirectX er det et alternativ for å synkronisere dette, slik at flimringen elimineres såkalt VSYNC, dette reduserer din fps ganske mye... Hvis skjermkortet ditt i midten av en heftig firefight gir deg 50 fps, mens motstanderen har 80, "ser" han mer av det som foregår... om man kan se forskjell er jeg ikke sikker på men jeg tror at man merker det. Samma det, når det gjelder fps kan man aldri få nok! :smile: Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Quote: On 2002-02-23 14:29, jsveli skrev:Hvis jeg ikke tar helt feil har menneskeøyet en oppfatningsevne på ca. 60 oppfriskninger i sekundet, så Man skulle jo tro at man ikke kunne se forskjell på 60 og 120 fps... (Feil)Ingen har klart og fine ut hvor mange "fps" et menneskeøye ser, men det er bevist at hjernen ikke klare og oppfatte mere enn 24 bilder i sekundet(fps) Om refreshraten begrenser det man oppfatter av fps'en har jeg ingen svar på... Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Det nytter ikke å sammenligne 24 bilder i sekunder på TV og PC. Bildene på TV`en er "interlaced" og satt sammen slik at alt skal gå flytende hele tiden. På PC vil du oppleve et fall fra f.eks 130 til 30 meget godt. Ihvertfall gjør jeg det. Lenke til kommentar
Prox Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 noen som vet hvordan jeeg skrur av vsync i XP ? Lenke til kommentar
Arpy Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Kjør Vsync på. Får glattest grafikk med hz=fps. Det var min subjektive mening :smile: Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Jeg liker best å kjøre med V-Sync av. Synes grafikken flyter endel bedre. Du får nesten prøve både med V-Sync av og med V-Sync på, så får du gjøre opp din egen mening. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Quote: On 2002-02-23 17:10, Prox skrev:noen som vet hvordan jeeg skrur av vsync i XP ? Ta en titt advanced display properties. Der bør du finner noe om Direct3D og et sted der (gjerne "more features" eller noe) så bør du kunne slå avpå vsync Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Har vaert litt snakk om det - ser vi forskjell paa saa og saa mange FPS? De fleste svarer JAH. Det gj0r jeg. Kjempeforskjell.. Dette tror jeg kan vaere grunnen: Si du ligger paa litt over 30fps. Det gaar saan passe str0kent men du kan se at det hakker litt. Du ligger paa 120fps og det gaar str0kent hele tiden. Det jeg tror i hvert fall at dritten som maaler FPS ikke er sensitiv nok. Tror altsaa at FPS'en kan falle en del veldig FORT. Slik at 0yet registrerer det som at det gaar litt sakte, en liten periode. Mens telleren ikke er sensitiv nok.. for ellers hadde den FLYDD opp og ned hele tida! Skaper i hvert fall litt sense hos meg :smile: 120fps vil da ikke hakke noe ettersom den ligger saa h0yt oppe. Si den synker noen titalls FPS en bitteliten periode, men den gaar jo samme rakkern ikke under det 0yet registerer som flytende... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå