Gå til innhold

FPS vs Refreshrate på skjerm?

jamez

Anbefalte innlegg

Har en liten tanke...

Hvis du har et skjermkort som leverer 130fps i t.ex unreal... og et annet kort gir 75fps.

Ser man da forskjell om man har en skjerm med 75hz refreshrate?

Hvis skjermen ikke oppdaterer bildet mer enn 75ganger i sekundet hjelper det vel ikke at skjermkortet gjør det?

Kanskje jeg er helt på vidda, men i teorien høres det jo logisk ut!?

Mvh Jamez

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke tar helt feil har menneskeøyet en oppfatningsevne på ca. 60 oppfriskninger i sekundet, så Man skulle jo tro at man ikke kunne se forskjell på 60 og 120 fps...

Men når ditt skjermkort yter 75 fps i spillet du kjører, men skjermen din, som jo er en helt isolert komponent fra ditt skjermkort, bare kan klare 60 hz i VERTICAL refreshment ser du gjerne at det flimrer. Dette ser du spesielt hvis du fyrer av en heftig salve, du ser "hakk" i den ellers så vakre stikkflammen. I DirectX er det et alternativ for å synkronisere dette, slik at flimringen elimineres såkalt VSYNC, dette reduserer din fps ganske mye...

Hvis skjermkortet ditt i midten av en heftig firefight gir deg 50 fps, mens motstanderen har 80, "ser" han mer av det som foregår... om man kan se forskjell er jeg ikke sikker på men jeg tror at man merker det.

Samma det, når det gjelder fps kan man aldri få nok! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-23 14:29, jsveli skrev:

Hvis jeg ikke tar helt feil har menneskeøyet en oppfatningsevne på ca. 60 oppfriskninger i sekundet, så Man skulle jo tro at man ikke kunne se forskjell på 60 og 120 fps...

(Feil)Ingen har klart og fine ut hvor mange "fps" et menneskeøye ser, men det er bevist at hjernen ikke klare og oppfatte mere enn 24 bilder i sekundet(fps)

Om refreshraten begrenser det man oppfatter av fps'en har jeg ingen svar på...

Lenke til kommentar

Det nytter ikke å sammenligne 24 bilder i sekunder på TV og PC. Bildene på TV`en er "interlaced" og satt sammen slik at alt skal gå flytende hele tiden.

På PC vil du oppleve et fall fra f.eks 130 til 30 meget godt. Ihvertfall gjør jeg det.

Lenke til kommentar

Har vaert litt snakk om det - ser vi forskjell paa saa og saa mange FPS? De fleste svarer JAH. Det gj0r jeg. Kjempeforskjell.. Dette tror jeg kan vaere grunnen:

Si du ligger paa litt over 30fps. Det gaar saan passe str0kent men du kan se at det hakker litt. Du ligger paa 120fps og det gaar str0kent hele tiden. Det jeg tror i hvert fall at dritten som maaler FPS ikke er sensitiv nok. Tror altsaa at FPS'en kan falle en del veldig FORT. Slik at 0yet registrerer det som at det gaar litt sakte, en liten periode. Mens telleren ikke er sensitiv nok.. for ellers hadde den FLYDD opp og ned hele tida! Skaper i hvert fall litt sense hos meg :smile: 120fps vil da ikke hakke noe ettersom den ligger saa h0yt oppe. Si den synker noen titalls FPS en bitteliten periode, men den gaar jo samme rakkern ikke under det 0yet registerer som flytende...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...