zh44 Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 (endret) Til informatikkstudier trenger jeg en bærbar-pc som jeg får med meg i sekken, da min Asus 17" blir litt i største laget. Krav: God prosessor (i5, i7) God byggekvalitet Batteri som varer minst 4 timer+ Godt tastatur Størrelse: helst 14", men kan godta en kompakt 15,6" pga labert utvalg av 14" Pris: høyest 11 000,- Noen forslag? Tar gjerne i mot innspill fra noen med programmeringserfaring og. Endret 23. august 2015 av zh44 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Hva skal du programmere? Standard Java-applikasjoner krever ikke så grusom sterk prosessor, så da kan du heller prioritere byggekvalitet over maskinvare. Jeg vil anbefale Lenovo Thinkpad T- eller X-serien. Jeg vil også anbefale å installere SSD selv, istedet for å betale for en SSD ved kjøp. 2 Lenke til kommentar
Nado Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 (endret) Hva skal du programmere? Standard Java-applikasjoner krever ikke så grusom sterk prosessor, så da kan du heller prioritere byggekvalitet over maskinvare. Jeg vil anbefale Lenovo Thinkpad T- eller X-serien. Jeg vil også anbefale å installere SSD selv, istedet for å betale for en SSD ved kjøp. Helt enig med Gavekort. Lenovo lager muligens de beste tastaturene - de er av ypperst kvalitet når det gjelder Thinkpad-seriene. Er ikke så godt kjent med Apple sine Macbook PCer, men vil tro de også har gode tastatur. Endret 23. august 2015 av Nado Lenke til kommentar
zh44 Skrevet 23. august 2015 Forfatter Del Skrevet 23. august 2015 Takk for svar. Starter med helt basic programmering i C, men vil bli mer krevende etterhvert. Ble anbefalt å gå for en i7-prosessor av universitet. Pluss at jeg gjerne vil spille noen enkle spill som Football Manager og Civilization, men som ikke krever et dedikert grafikkort. SSD kan jeg selvfølgelig sette inn selv ja. Utdanningen varer i fem år så det vil være kjekt om den hadde holdt ut hele studietiden, så godt poeng med god byggekvalitet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Det er ikke lett å forutse hvor mye datakraft du trenger. Men jeg ser på det som urimelig å måtte trenge en i7 prosessor, med mindre du skal drive med tunge kalkuleringer i sanntid. Jeg har gått gjennom mitt studie med en laptop fra 2008, og mitt studie har ofte dreiet seg om svært tunge problemer, slik som man ofte finner innenfor AI f.eks. Etter min vurderingen så er det typ i5 du har lyst på. Gå for all del for en i7 om du har plass i budsjettet, men om primærbruket ditt er lette spill, diverse programmering av lett og tung kalkulering og en del kompilering så klarer du deg fint med en i5. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 (endret) Jeg anbefaler 15 tommer skjerm, skjermplass er viktig for produktiviteten Endret 23. august 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
zh44 Skrevet 23. august 2015 Forfatter Del Skrevet 23. august 2015 Det er ikke lett å forutse hvor mye datakraft du trenger. Men jeg ser på det som urimelig å måtte trenge en i7 prosessor, med mindre du skal drive med tunge kalkuleringer i sanntid. Jeg har gått gjennom mitt studie med en laptop fra 2008, og mitt studie har ofte dreiet seg om svært tunge problemer, slik som man ofte finner innenfor AI f.eks. Etter min vurderingen så er det typ i5 du har lyst på. Gå for all del for en i7 om du har plass i budsjettet, men om primærbruket ditt er lette spill, diverse programmering av lett og tung kalkulering og en del kompilering så klarer du deg fint med en i5. Ok, da skal jeg vurdere i5. Blir en totalvurdering som avgjør til slutt. Tastatur, byggekvalitet og batteri virker som det jeg setter høyest akkurat nå. Lenke til kommentar
zh44 Skrevet 23. august 2015 Forfatter Del Skrevet 23. august 2015 Jeg anbefaler 15 tommer skjerm, skjermplass er viktig for produktiviteten Ja jeg ser den. Derfor har jeg en 17" hjemme dessverre synes jeg en 15,6" ble litt i største laget å dra med meg, men er likevel under vurdering. Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 En raskere PC kan være ganske fordelaktig ved programmering. Jeg har en Dell Latitude 3330 som takler alt av programvare veldig godt, men når det kommer til programvare som Visual Studio så merker jeg at den henger en god del etter min stasjonære. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 (endret) Alle bruker ikke Visual Studio. Men enig i at det er sabla treigt, så hvis man skal bruke det må man kjøpe noe raskt. Bra poeng. Endret 23. august 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 (endret) Pass på å få god oppløsning på skjermen, du skal ha mye tekst der. Det er ikke dumt å vurdere en mindre maskin og en ekstern skjerm i tillegg. Der jeg jobber sitter 75% av programmererne med Macbook Pro, resten med Thinkpads (alle får velge maskin selv innenfor rimelighetens grenser). Endret 23. august 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
zh44 Skrevet 23. august 2015 Forfatter Del Skrevet 23. august 2015 Skal se om jeg finner mer ut av programvare i løpet av morgendagen. God skjerm med god oppløsning vil være en fordel ja. Er nok ingen fan av Mac, så Thinkpad virker som et mer sannsynlig valg for meg for øyeblikket.Takk for innspill folkens Lenke til kommentar
zh44 Skrevet 25. august 2015 Forfatter Del Skrevet 25. august 2015 Slik det ligger an for øyeblikket heller valget mot en Lenovo ThinkPad L450 14"Men ser ut som det må investeres i en SSD og mer RAM om den skal duge. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Jeg vil ikke anbefale L-serien over T- eller X-serien. Skal du kjøpe L-serie så kan du like godt gå for Dell eller HP. 1 Lenke til kommentar
zh44 Skrevet 26. august 2015 Forfatter Del Skrevet 26. august 2015 Hm, da er jeg like langt igjen. Hva er forskjellen fra L- til T- og X-seriene? 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 (endret) Jepp. Du slipper også all crapwaren som Lenovo hiver på forbruker-maskinene sine. Hva med denne? Du trenger ikke å kjøpe den på komplett. https://www.komplett.no/product/836840/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-er/lenovo-thinkpad-t450-14-hd#productinfo Minne kan oppgradere for en 500-lapp om du kan installere selv. Endret 26. august 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Skulle jeg hatt en maskin som skal vare i fem år hadde jeg sett mye mer på byggekvalitet enn på specs. Du får kodet helt fint på en fem år gammel treg men solid maskin i dag, mens et billig fartsmonster fra 2010 garantert er avgått ved døden. Lenke til kommentar
zh44 Skrevet 26. august 2015 Forfatter Del Skrevet 26. august 2015 Jepp. Du slipper også all crapwaren som Lenovo hiver på forbruker-maskinene sine. Hva med denne? Du trenger ikke å kjøpe den på komplett. https://www.komplett.no/product/836840/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-er/lenovo-thinkpad-t450-14-hd#productinfo Minne kan oppgradere for en 500-lapp om du kan installere selv. Den ser grei ut ja, litt i smertegrensa på pris, men er litt usikker om TN-skjermen er bra nok. Er forskjellen veldig merkbar mellom ips og TN? Har uansett et par uker på å finne meg en PC så håper det dukker opp et tilbud snart. T450-serien ligger rundt 1500,- høyere i pris enn de gjorde i mai, mulig pga kronekursen. Lenke til kommentar
Jarik Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Multicom har et tilbud på en grei 13.3 tommer. http://www.multicom.no/multicom-talisa-u731-133-full-hd/cat-p/c100559/p10631020 For 15.6 tommere synes jeg denne er et greit forslag. http://www.multicom.no/multicom-xishan-w550a-156-ultraslim/cat-p/c100561/p10630826 Ulempen er at det følger Windows-lisens med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå