Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gilera SMT 50 clutch kobler ikke fra gir


Hoppsann

Anbefalte innlegg

Hei,


 


kjøpte nylig en gilera smt 50 2012 mod. den har kun gått 100 km og er så og si ubrukt. Den har nylig tatt olijeskift osv.. 


 


Jeg kjørte med den igår, og stoppet, holdt inne clutchen og ruste den, men plutselig slipper clutchen, mens jeg holder den inne, og den hopper framover. 


Når jeg starter mopeden nå, og prøver å sette den i gir, med clutchen inne, hopper en bare forover og kveler seg selv. Har ikke noe greier på mopedmotorer genrelt, og tør derfor ikke å skru uten å helt vite hva jeg driver med. 


 


noen som har vært borti dette, og eventuelt vet hvordan man løser det? 


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det trolig noe med clutchmekanismen som har hoppet av eller løsnet. Uheldigvis vet jeg ikke hva slags type denne mopeden har.

Om det hjelper, så er den laget av piaggio. Har kikket litt, og ser ut som olije og vannpumpe sitter på en plate som igjen sitter over selve clutchen, så da går det kanskje an å skru opp og kikke på det. 

 

her har du en tenging av hvordan selve clutchen ser ut: https://www.fowlersparts.co.uk/parts/5170736/smt-50-2013-gi00101/clutch

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ser du clutcharmen bevege seg når du trykker inn clutchen? Clutcharmen finner du ved å følge clutchvaieren helt til du ender opp ved motoren. Merker du noe forskjell på clutchen nå kontra da den fungerte?

Lenke til kommentar

Ser du clutcharmen bevege seg når du trykker inn clutchen? Clutcharmen finner du ved å følge clutchvaieren helt til du ender opp ved motoren. Merker du noe forskjell på clutchen nå kontra da den fungerte?

Clutcharmen beveger seg, men det er som noe har kjilt seg fast inne i clutchen.. løftet den opp, for å se om den kunne være knekt, men den er like hel og pen. 

Lenke til kommentar

Hvis du kan løfte clutcharmen ut av motoren så har den delen som presser på clutchmekanismen falt ut av spor, knekt eller lignende.

akuratt.. litt merkelig at noe slikt skal skje på en så ny moped.. 

 

har prøvd å finne bilder,videoer og manualer, men finner ikke noe ut av det. på clutchcoveret sitter det både en vannpumpe og en oljepumpe. Om jeg skulle skrudd opp dette coveret, finnes det noe mer en clutchen bak der? og såvidt jeg har skjønt ligger den i olje, som må fylles på igjen etter man har åpnet (?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...