Gå til innhold

Dataingeriør/Bachelor spillprogrammering til neste år?

Tsukeo

Anbefalte innlegg

Jeg skal til neste år ta et ingeriørforkurs for å så ta bachelor innenfor ingeriør-fag (data) eller bachelor i spillprogrammering. Jeg vil veldig gjerne ta spillprogrammering, da det er det jeg virkelig vil bli senere i livet, men jeg vet at spillmarkedet i Norge er ganske dårlig for tiden, så jeg tenkte at siden jeg likevel vil lære meg programmering, kan jeg sikkert bare ta en utdanning innenfor ingeriør og bli en dataingeriør.

Problemet mitt er at jeg ikke vet hvilken skole jeg skal gå på! Jeg vil helst gå tilsammen fire år (1-årig forkurs + 3-år bachelor) på en og samme skole, slik at jeg slipper å flytte veldig mye på meg. Jeg har for øyeblikket sett på HBV Campus Kongsberg, men jeg vet ikke hvordan tilbudet på den skolen sammenligner seg med tilbudet på de andre skolene rundt om i landet.

Jeg vil også veldig gjerne gå på HiG, da jeg har hørt at noen studenter der skapte Among the Sleep, og fordi det er et litt stort spill samfunn der. Ellers har jeg ikke hørt noe om noen andre skoler, og jeg vil helst kunne bo i en passe stor by innenlands - kan noen med erfaring fra dette faget kanskje gi meg noen tips?

Takk på forhånd!

Endret av Tsukeo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke knuse drømmen din, men spillprogrammering er noe mange vil bli, mange starter på, og mange gir opp på.

Først og fremst så er det ikke et marked for alle utdannende til å finne seg en jobb, så de selskapene som er der ute tar gjerne kremen av kremen.

For det andre så er det et dårlig initiativ for å gå programmering. Du må ikke misforstå meg nå; mange begynner som dataingeniør med en drøm om å lage spill, og blir veldig flinke når de er ferdige. Men spillprogrammering er også de emnene som har veldig stort frafall, fordi mange ikke er interessert i å programmere, og kjeder seg om det ikke er relevant til spill.

Sist men ikke minst så er spillprogrammering veldig vanskelig! Skal du jobbe med grafikk så er det mye tung matte. Det samme gjelder det meste av spill-logikken, slik som AI. Drømmen om å lage spill er fin å ha, men du må også ha lidenskap for tekniske detaljer for å nå resultater som tilfredsstiller ditt engasjement.

Dette er alle kortene mine på bordet. Jeg kjenner mange som har prøvd og feilet i spill-industrien, og jeg kjenner folk som jobber med spill. Om dette fortsatt høres ut som noe du vil gjøre så har jeg stor respekt for ditt valg, synes du er modig, og ønsker deg lykke til!

Gitt at du begynner på med en spesialisering innenfor spill, så har du alltids muligheten til å defaulte deg til en standard retning og/eller jobb, så om spill ikke var noe for deg så har du fortsatt muligheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg er fullstendig klar over at spillprogrammering er veldig vanskelig og at det ikke er mulighet for jobb til det, og derfor tenker jeg å ta vanlig dataingeniør bachelor på HBV som utdanning, da de tilbyr et semester med en introduksjon til spillprogrammering.

Jeg har også veldig lyst til å bli en vanlig software developer/programmør, siden jeg liker å programmere generelt sett - og om jeg da vil, kan jeg prøve å lære meg basic programmering som hobby når jeg får en utdanning innenfor data. :)

Lurte egentlig bare på om noen har erfaring fra de forskjellige skolene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...