Ferrariboy Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Hei! Jeg begynte nettopp 2 året på VGS. Jeg har i flere år tenkt på å ta 2 året i USA som utvekslingsstudent siden det er bare dette året som blir godkjent (?) Og som vi kan søke om stipend til. Nå ble det ikke slik. Jeg holdt på å søke ifjor men av diverse årsaker ble det ikke til. Er det i det hele tatt noen muligheter får å ta 3 året i USA? Jeg er villig til å ta om igjen 3 året om det er det som skal til. Jeg vil nesten gjøre ALT får å få det til. Dette har vært noe jeg har tenkt på lenge men også ble det ikke noe av. Hvor mye vil det koste? Og er det i det hele tatt noen som reiser ut 3 året som utvekslingsstudent? Er det helt sikkert at skoleåret ikke blir godkjent? Finnes det noen muligheter? Har sett at EF har mange forskjellige programmer, men greier ikke å sette meg helt inn i hva de forskjellige er. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Jeg vet ikke hvordan utveksling fungerer på videregående, men det er ikke din siste sjanse. Det kan være mer hensiktsmessig å fullføre videregående i Norge og heller studere ett eller flere år i USA etterpå, hvilket er fullstendig gjennomførbart. Lenke til kommentar
nems Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Enig med Zarac, det høres mer fornuftig ut enn å ta grunnleggende utdannelse i utlandet (jeg visste ikke at det var mulig engang). Kjør på med VGS i Norge og når du kommer inn på høyskole så kan du fint ta feks 2. og 3. året i utlandet (men det er sikkert avhengig av studieretning osv. Dette vet skolen) Lenke til kommentar
Ferrariboy Skrevet 22. august 2015 Forfatter Del Skrevet 22. august 2015 Ja, jeg forstår dette, men det er jo ikke helt det samme. Det å oppleve å gå på en High School, og det å bo hos en amerikansk vertsfamilie er liksom noe av opplevelsen i seg selv. Om jeg skal studere der senere blir jo det annerledes Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Du har rett i at det ikke blir den samme opplevelsen. Men det er nok ingen dårligere opplevelse. Jeg kjenner en håndfull mennesker som studerer, eller i perioder har studert i USA. Det høres ut som de storkoser seg. Og siden de er litt eldre enn high school-elever, har de også større spillerom når det gjelder fritidsaktiviteter, reise og slikt. Noe annet som også bør veie tungt er at man i høyere utdannelse får studere noe man virkelig interesserer seg for og får en verdifull utdannelse å ta med seg videre. Det du spør om er potensielt et ekstra år med videregående skole som koster mye og du i liten grad kan bruke senere. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Fetteren min tok både 2. og 3. året på videregående i USA. Dette var riktignok på IB-linje, men det viser at det i alle fall er mulig.. Han måtte forøvrig ha norsk (selvstudie) det siste året i USA. Lenke til kommentar
AdmLedelse Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 (endret) Som de andre har sagt så burde du fullføre VG3 i Norge. Husk at du får mulighet til å studere i utlandet når du skal videre på høgskole! Endret 24. august 2015 av AdmLedelse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå