Gå til innhold

Hagle til dame.

Rediken

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en liten og nett dame som ser etter en hagle til rypejakt. Jeg har så og si null erfaring med våpen, så jeg er usikker på hva jeg skal velge som nybegynner. Den må være lett å bære og ha lite rekyl.

Hva er forskjellen på kaliber 12 og 20? Bør jeg velge vanlig eller halvautomat? Noen tips til en nybegynner? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS. Vet ikke hva du mener med "liten og nett" og om du har skutt halge før, eller om du har bestått Jegerprøven. Tror ikke du skal være så bekymert for rekyl, fra vanlige hagler og vanlig amunisjon til disse. Selv om jeg er hannkjønn, skjøt jeg med storvilt rifler (bl.a. 7,92 Mauser) og hagler fra jeg var 12 år. 14 år gammel, kjøpte jeg min første hagle. Og jeg var slank og ikke grovbygd.

Enklet fortalt, så er kraften som utvikles, avgitt = motatt. En gitt patron og kaliber, gir samme kraft tilbake, uansett vekt på haglen. Men på en lett hagle, så føles ofte rekylen værre, fordi rekylbevegelsen er raskere. Og i en tung hagle, er bevegelsen bakover saktere (med samme kraft), men oppleves ofte som milidere, på grunn av saktere bevegelse.

Vanlige dobbelt løpede hagler, ligger gjerne fra 2,8 til 3,2 kg og hva du velger er opp til deg.

Halvautomatiske hagler, bruker en del av energien (bakover) til å lade en ny patron og gir en vesentlig mindere "følt rekyl". Samme med kal. 20, kontra kal. 12, med standard patroner for kalibret.

Men uansett halgle, er det viktigste å presse kolben tilbake mot skulderen, for å unngå slag fra våpnet. Da får en kun en bevegelse i skulderen og et smell. Gjør du ikke det, får du et slag som gjør vondt.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Hva mener du med liten og nett?

Jeg er under 170 og veier 65kg. Jeg bruker en "Franchi Fast" halvautomatisk hagle. 
Denne følger det med justeringsskims til slik at du får justert hagla til deg selv.
Jeg var så heldig at det originale oppsettet passa meg perfekt.

Det er en kaliber 12 som spiser alt fra leirdueammo opp til de tyngste jaktladningene uten at rekylen føles gal i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Prøv alt av hagler du har mulighet til. Noen liker lange enløpshagler (jeg foretrekker det på lerduebanen), andre O/U hagler.

Nå som bly er lov igjen så finnes det veldig mange gamle hagler som kan være aktuelle igjen, sjekk bruktmarkedet rundt der du bor!

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...