Bringisen Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Jeg har Macbook Air bærbar og Iphone 6 fra Apple og bruker Windows PC i arbeid og har brukt dette i skolesammenheng. Jeg kjenner derfor begge plattformene utifra brukersnitt. Jeg har en ekstern skjerm HP LP2275w som jeg bruker til bildebehandling, denne har fått gode kritikker fra en del tester som fotoskjerm. Matt skjerm med mulighet for RGB visning. Nå er jeg litt lei av å koble til den bærbare til ekstern skjerm og vil ha en stasjonær maskin som kun skal brukes til foto/video ( nesten ) Den bærbare får brukes til nettbruk og diverse på farten foto. Jeg har et budsjett på max 9000,- helst mindre selvfølgelig. Jeg har forsøkt å lese meg opp på hva som er nødvendig hardware og jeg kikker på følgende to maskiner: https://www.komplett.no/product/847403/pc-nettbrett/stasjonr-pc/pc-er/lenovo-k450e# https://www.komplett.no/product/828821/pc-nettbrett/stasjonr-pc/pc-er/apple-mac-mini# Altså er den ene en Mac og den andre en Windows pc :-) Begge har hver sine fordeler og jeg synes det er vanskelig å velge. Begge har 8GB Minne og iCore5 prosessor, men Macen har 2 kjerne og Windows maskinen har 4 kjerner. Macen kan utbygges til 16GB minne, mens Windows maskinen til 32GB. Begge har både SSD og HDD disk på rundt 1TB tilsammen, men Macen har en hybrid/fusion løsning med 120GB SSD og 980GB HDD ( ukjent hastighet på HDD disken) Windows maskinen har to delt 128GB SSD og 1000GB HDD 7200rpm slik jeg kan forstå spekket. Vil gjerne ha lagring på maskinen med backup på en annen disk, derfor er 1TB kjærkommen. Jeg er litt rådvill på hva som er viktigst for meg å se på, og trenger litt hjelp. Noen med synspunkter for å klarere hjernen litt :-) Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Gå for Lenovoen. For Macen betalert du minst 4.000 for eplemerket. Du kan ikke gjøre noen oppgraderinger på den. Du er bastet og bundet på hender og føtter. Den har en hybriddrive som består av en vanlig 1TB HDD med uspesifisert størrelse, sannsynligvis 8GB flashminne påmontert for hurtigere oppstart av os. Skulle du få bruk for å sette inn noe bedre skjermkort så er dette ikke mulig i Macen, ikke noen andre utvidelseskort heller for den saks skyld. Lenovoen kan oppgraderes både med skjermkort, annen prosessor, andre utvidelseskort osv hvis du skulle få behov for eller ønske det senere. Den har en ordentlig SSD, riktignok bare på 120GB, i tillegg til vanlig 1TB HDD for lagring. Den har bedre grafikkytelse enn Macen i utgangspunktet også, mye bedre prosessorytelse, mye bedre SSDytelse, mye bedre på alle måter. Og kan som sagt oppgraderes. Så, eneste grunn til å velge Macen er hvis du har ekstremt dårlig plass slik at du rett og slett ikke får plassert Lenovoen noen plass, eller at du synes det er status med Macen og er villig til å betale 3-4 tusen for den statusen. Beklager hvis det høres flåsete ut eller noe sånt. Men ytelsen og mulighetene for oppgradering på de to pc-ene kan rett og slett ikke sammenlignes. Macen er myyye billigere å produsere pga denne reduksjonen i ytelse sammenlignet med Lenovoen. Samtidig så koster de ca det samme i utsalg. Så er det rart at Apple har et overskudd på et par hundre milliarder.... dollar i året. Grunnen er rett og slett at Apples produkter er, vil jeg påstå, groteskt overpriset. Lenke til kommentar
Nado Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Hvis du bare skal bruke den til foto/video så ville jeg sett på en Intel NUC:https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1585553&su=FC708E06-CDB9-40A3-A2A7-D99D7FDBB36B Her må installere minne og harddisk selv. Tenkte at du kunne ha en liten SSD til OS-disk slik at den er kjappere i bruk, og en større disk utenom til lagring av film/bilder. Har ikke tatt med Windows men det kommer i tillegg. Dette er en relativt svak CPU som vil holde fint for foto/video, men dersom du tenker foto/video-redigering så vil du nok trenge en kraftigere modell (som finnes i samme format)Dette vil da bli tilsvarende en Mac Mini som du kan installere Windows eller Linux på. Dersom du trenger noe helt annet så bare gi lyd Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 23. august 2015 Forfatter Del Skrevet 23. august 2015 Gå for Lenovoen. For Macen betalert du minst 4.000 for eplemerket. Du kan ikke gjøre noen oppgraderinger på den. Du er bastet og bundet på hender og føtter. Den har en hybriddrive som består av en vanlig 1TB HDD med uspesifisert størrelse, sannsynligvis 8GB flashminne påmontert for hurtigere oppstart av os. Skulle du få bruk for å sette inn noe bedre skjermkort så er dette ikke mulig i Macen, ikke noen andre utvidelseskort heller for den saks skyld. Lenovoen kan oppgraderes både med skjermkort, annen prosessor, andre utvidelseskort osv hvis du skulle få behov for eller ønske det senere. Den har en ordentlig SSD, riktignok bare på 120GB, i tillegg til vanlig 1TB HDD for lagring. Den har bedre grafikkytelse enn Macen i utgangspunktet også, mye bedre prosessorytelse, mye bedre SSDytelse, mye bedre på alle måter. Og kan som sagt oppgraderes. Så, eneste grunn til å velge Macen er hvis du har ekstremt dårlig plass slik at du rett og slett ikke får plassert Lenovoen noen plass, eller at du synes det er status med Macen og er villig til å betale 3-4 tusen for den statusen. Beklager hvis det høres flåsete ut eller noe sånt. Men ytelsen og mulighetene for oppgradering på de to pc-ene kan rett og slett ikke sammenlignes. Macen er myyye billigere å produsere pga denne reduksjonen i ytelse sammenlignet med Lenovoen. Samtidig så koster de ca det samme i utsalg. Så er det rart at Apple har et overskudd på et par hundre milliarder.... dollar i året. Grunnen er rett og slett at Apples produkter er, vil jeg påstå, groteskt overpriset. Jeg må jo innrømme at jeg liker IOS bedre enn Windows, og ser at Windowsmaskinene jeg bruker og har brukt blir tregere og tregere med tiden. Macen har 120GB SSD minne i Fusion driven. Jeg kan også velge 256GB SSD uten annen lagring, da ekstern hardisk i tillegg. Ellers mye rett i det du sier. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 23. august 2015 Forfatter Del Skrevet 23. august 2015 Hvis du bare skal bruke den til foto/video så ville jeg sett på en Intel NUC: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1585553&su=FC708E06-CDB9-40A3-A2A7-D99D7FDBB36B Her må installere minne og harddisk selv. Tenkte at du kunne ha en liten SSD til OS-disk slik at den er kjappere i bruk, og en større disk utenom til lagring av film/bilder. Har ikke tatt med Windows men det kommer i tillegg. Dette er en relativt svak CPU som vil holde fint for foto/video, men dersom du tenker foto/video-redigering så vil du nok trenge en kraftigere modell (som finnes i samme format) Dette vil da bli tilsvarende en Mac Mini som du kan installere Windows eller Linux på. Dersom du trenger noe helt annet så bare gi lyd Har tenkt på bygging ja, men er nok litt av den forsiktige typen. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Har googlet litt, og det ser ut som du har rett mtp 120GB flashminne innebygd i SSHD-en til Macen. Prosessoren i Macen er denne: http://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=Intel+Core+i5-4308U+%40+2.80GHz&id=2428 Den har ca samme ytelse som de svakeste i3 prosessorene. Lenovoen: http://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=Intel+Core+i5-4460+%40+3.20GHz&id=2230 Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 24. august 2015 Forfatter Del Skrevet 24. august 2015 Takk for svarene. Lommeboken og tanken på hvilket brukersnitt jeg liker best utgjorde valget. Jeg har dessuten god tid, spare sekunder er ikke noe jeg tenker å betale så mye ekstra for. Det ble en Mac mini i den største standard utførelsen 8GB minne, 2.8Ghz (dog kun 2 kjerner), og Fusiondrive. Kjører med en ekstern disk på 3 eller4TB i tillegg. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå