Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte olje på Opel

corsa91

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal skifte olje og oljefilter på en Opel Astra med motorkode X14XE. Jeg tenker å gå for 5w-40 olje og denne filteren: 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Filter/Oljefilter/OLJEFILTER-OPEL-SAAB-2000029564/

Men noen som vet om den må monteres under bilen ved bunnpluggen eller om jeg kan montere fra ovenfra?

Er det noe jeg bør være ops på? Bør jeg  bytte pakning på oljepluggen? Evt hvor får jeg tak idet?

Holder det å sette bilen på bukk? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bunnpluggen demonteres og monteres som regel under bilen. Det er ikke nødvendig å skifte pakning på pluggen, jeg pleier ikke å gjøre det. Det koster jo ikke så altfor mye for en ny skrue og pakning, men føler bare det ikke er vits. Ta ut skruen med pakninga og dra til biltema, og vis dem det, så får du nok hjelp.

Kjør litt rundt før du tapper olja, men før du begynner å skru, så bør du la den stå stille i ca 10 minutter. Jævlig varmt det der.

Det holder massevis å sette bilen på bukk, bare pass på at du ikke søler olje overalt!

Du bør også smøre pakninga på oljefilteret med litt av den gamle olja, slik at gummien ikke slites ut så fort. 

Lenke til kommentar

Ok. Vet du hvor oljefilteret er montert på de bilene?

Nei, jeg vet ikke hvor oljefilteret er.. Har ikke jobbet på en Opel før. Det er bare å lete rundt til du finner en slags kanne som ligner på den du har kjøpt. Hvis du ikke ser den ovenfra, da må du nok under bilen og lete litt. Kan godt hende du må fjerne plata under for å få tilgang til bunnpluggen og oljefilteret. Håper du fikk svar på spørsmålet ditt :)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...