Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

125 cc Scooter og kjøreegenskaper.

Eivor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer litt an på hvilken scooter. Men typisk så har scooter liten diameter på hjulene, og det passer dårlig til litt frisk kjøring, eller en kan si det omvendt; det er litt svakere sikkerhetsmarginer på en scooter enn på en MC. Men unntakene finnes. Der finnes scootere som er relativ lik en MC i (hjul)dimensjoner, og da kan det være veldig bra. Typisk så sitter en uten å ha de store mulighetene til å knipe seg fast med bena, slik en skal gjøre på en MC. Derved er det litt mer utfordrende å få til en ideell sittestilling/balanse gjennom kurver. Men her og er det unntak.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye forskjeller det er i kjøreegenskaper mellom scooter 125 og "vanlig" lett-mc.

Jeg vil si, natt og dag i forskjell.

Som nevnt så er ikke scootere bygget for aktive mc førere. Jeg har kjørt både 50cc og 300cc scooter og klarer helt ærlig ikke å finne EN eneste god grunn til å kjøre scooter. Så sant man ikke er bevegelseshemmet og trenger automat eller noe.

Små hjul sluker alle ujevnheter i veien, sittestillingen er forferdelig. Rett opp og ned med styret oppunder haka. Lyden er helt håpløs i de scooterene jeg har kjørt, på E6 i 120km/t hører dem IKKE hjemme, man får ikke flyttet seg i den grad rundt på en scooter og automat er jo bare helt hårreisende forferdelig å kjøre med i bytrafikk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for innspil.

Nå har jeg prøvd både vanlig lett-MC og scooter. Det vil si, lettsykkelen var for topptung for meg, enda den ikke veide mer enn 120 kg. Den var også for høy for meg, så jeg prøvekjørte den ikke.  Prøvekjørte så en scooter. Det lave tyngdepunket gjorde den lett å manøvrere i stillstand (trille bakover samtidig som en svinger er min store utfordring pga av manglende styrke).

Scooteren var lettkjørt, både i sakte og "høy" fart. Den la seg greit i svingene også. Kan ikke helt se problemet i bytrafikk.

Problemet var manglende vindskjerming, kjente godt vindpresset i 80 km.

Jeg er kommet fram til at når en ikke er høyere en 164 cm, er av hunkjønn og i tillegg drar på årene, da passer scooter best.

Lenke til kommentar

Er absolutt ikke noe galt med scooter, du får kjøpt vindskjerm så det problemet er vekk.

Angående "vanlig" MC så er det enorme forskjeller der også, det går ikke an å svare på spørsmålet uten å nevne hva slags type sykkel man sammenlikner med. Kommer også veldig an på bruken. En racing sykkel er stort sett kjapp og har bra akslerasjon men kan være ubehagelig ved lengre kjøreturer. Man har touring sykkler som er noe "treigere", men er gode å kjøre langt med. Så har du jo crossere også.

Innen de forskjellige kategoriene så er det også mange ganger relativt store forskjeller på sykklene, forskjellige produsenter lager sykkler i samme kategori med en blanding av egenskaper de fokuserer på.

Håper dette hjelper deg litt. Et bilde eksempel til deg;

2014-Harley-Davidson-Tour-Pak-TR3_0172-6

20063153591148774_EEC_approval_New_Desig

Du får stort sett alle forskjellige typer i 125CC

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar
Scooteren var lettkjørt, både i sakte og "høy" fart. Den la seg greit i svingene også. Kan ikke helt se problemet i bytrafikk.

Å krypkjøre med en Scooter automat er bare helt forferdelig og grunnen er at det er forsinkelse fra du vrir på gassen til den faktisk reagerer. Det gjør at krypkjøringen blir mer "nøkkete" og "uren". Det er heller ikke like naturlig å sette ned beina i bakken når man kjører scooter. Man må liksom ut og ned med beina.

Kjører man en annen type sykkel som feks. en nakensykkel så sitter man ofte høyere, man vet NØYAKTIG når sykkelen tar "tak" da man har det på feelingen når man bruker manuell clutch.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Synes krypkjøring på scooter er helt kurant jeg. Bare å bruke bakbremsen litt mer enn jeg pleier å gjøre på sykkel. 

Mye lettere å krypkjøre med en Vespa enn YZF-en min, for å ikke snakke om svingradiusen. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...