Salt kjeks Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 (endret) Jeg sliter med å navigere i jungelen av android-telefoner, men ser etter noe som kan erstatte min nå 4 år gamle Galaxy S2. Ytelsen på den begynner å bli for dårlig, selv med CyanogenMod. Hvis noen vet om en telefon som oppfyller det jeg trenger blir jeg glad Ønskede specs: - Holdbar minst 3 år. Ekskluderer alt av alu-telefoner, glass på baksiden etc. Min S2 har noen brudd i plastrammen etter å ha gått i gulvet/veggen/asfalten mange titalls ganger, men skjermen er uskadd og alt fungerer fremdeles. Plast av høy kvalitet er altså tingen. - Utbyttbart batteri. Disse blir jo redusert vesentlig etter ~1,5 år (Skru skruer er akseptabelt; lim og lodding av ledninger er ikke.) God batterikapasitet er et kjempestort pluss - Vanntett, og uten flaps foran ladeporten. - Ikke så svær. 4,4" - 4,8" anser jeg som optimalt. Finnes det noe som oppfyller dette? Selv om det meste av de listede kravene er knyttet til holdbarhet, så vil jeg ikke ha noe "håndtverker-telefon". Ytelse og størrelse har betydning, men jeg vil ikke ha et slikt bruk-og-kast-produkt som produsentene pusher. Galaxy S5 ser ikke så langt ifra det jeg ønsker, men den har jo flapp foran ladeporten, og jeg synes den er for stor. Endret 22. august 2015 av Salt kjeks Lenke til kommentar
Klatt3n Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 (endret) Finnes vel i grunn ikke noe lignende det du spør om på det norske markedet. Enten må du ofre spesifikasjoner og gå for noe á la Xcover 3 (low mid end telefon til rundt 2000 kr +/-), eller så må du vike på minst ett av kravene. S5 er nok den første tanken min også. Størrelsen venner du deg nok til. Uforseglede ladeluker er stort sett noe som har kommet det siste året, og finnes vel kun på Z3+, S6 Active (?), Xcover 4, M4 Aqua. Du har alternativt Sony Xperia Z3 Compact, som er mindre, men der har du både ladeluke og forseglet telefon. Ikke er den spesielt robust heller. Endret 22. august 2015 av Klatt3n Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 22. august 2015 Forfatter Del Skrevet 22. august 2015 Akkuratt ja, takk for oppklaringen :-) M4 Aqua er jo så billig at jeg kunne tilgitt at batteriet ikke kan byttes, men med et minne på 8 gb (hvor bare 1,4 gb er tilgjengelig for brukeren) er helt latterlig. Ser nå at det finnes en Galaxy S5 mini, som har vanntett batteriluke, og ingen lapp over ladeporten. Jeg ser det skrives at ytelsen er langt lavere enn S5, men hvor ille er det? Ikke minst hvordan er ytelsen sammenlignet med S2'en som jeg har? Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Hva med Xperia serien, eventuelt Compact? Joda, luke foran ladeporten, men det er jo bare å bruke magnetkabel istedet Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Man får da støtsikre deksler/rammer til stort sett alle modeller. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 S5 mini SM-G800F har Samsungs egen exynos 3 3470 quad core 1.4ghz og Mali 400 gpu. 16GB internminne og 1.5GB ram pluss sdkort slot. Det gir deg en ytelses forskjell fra Galaxy S2 som merkes godt selv om det ikke er "flaggskip specs". Grunnet soc er det ikke Lollipop ute enda til den men er underveis http://samsung.youmobile.org Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 22. august 2015 Forfatter Del Skrevet 22. august 2015 Joda, luke foran ladeporten, men det er jo bare å bruke magnetkabel istedet Magnetkabel var et godt forslag, det kjente jeg ikke til. Man får da støtsikre deksler/rammer til stort sett alle modeller. Vil egentlig ikke ha noe deksel på den. Klumpete og stygt. Det burde være en grei sak å lage ting kraftig nok til normal bruk, hvor det at en telefon faller fra bordet og ned på gulvet inngår som høyst normalt. Det er nok meningen fra produsentens side at ting skal knuses og ødelegges, slik at man kjøper nytt. Slikt ønsker jeg verken å støtte eller bruke. Det er jo heller ingen vits i fin glass/alu finish hvis den bare skal pakkes inn i gummimatter. Grunnet soc er det ikke Lollipop ute enda til den men er underveis http://samsung.youmobile.org Akkuratt. Jeg hadde tenkt å legge inn Cyanogenmod uansett, men nå ser jeg at denne telefonen ikke er støttet av Cyanogenmod. Når man først er vandt til friheten med CM er det lite fristende å nedgradere til stock firmware. Takk for hjelpen Jeg vil nok bare se an fremover om det kommer noe greit og "kompakt" med mulighet for å bytte batteri. Min S2 fungerer jo fremdeles, men kunne tenkt meg høyere ytelse. Jeg ser mytrendyphone.no skifter batteri på Z3 compact for 300 kr, men da garanterer de ikke for at det blir vanntett etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå