Gå til innhold

Nvidia fosser fra AMD

Anbefalte innlegg

Apple valgte AMD fremfor Nvidia i sin nye IMac! Så unix-driverene til AMD kan da ikke være så dårlige! Nvidia burde kanskje fokusere på bedre drivere til win10! Der henger dem litt etter AMD^^ Uansett hvilke forum man besøker på internett, så dukker win10, og nvidia opp som et problem for mange!

Tror du virkelig Apple valgte dem pga driverstøtte? AMD kortene i iMac OG rMBP er rebranda 2012 mid end desktop kort. De er helt forferdelige sammenlignet med NVIDIA Maxwell. Og Apple har brukt Nvidia i utrolig mange år får de switchet til AMD i år. Noe som umulig kan skyldes noe annet enn at de vil ha mer penger. Alle, absolutt alle andre går for Maxwell i den type PC. AMD sin mobile-GPU satsing er nesten ikke eksisterende. De har 0 mulighet til å konkurrere. Med mindre et selskap som Apple kommer og kjøper et par gamle kort på billigsalg for å spare et par $$$

Det med win 10 er bare tull. Nvidia hadde offisielle drivere ute i månedsvis mens Windows 10 fortsatt var i beta. Selv med win 8.1 drivere hadde jeg aldri noen gang driverproblem med Nvidia. Jeg hadde problem med programmer som av og til ikke ville fungere med Nvidia sin streaming tjeneste, men det var det eneste. Noe som også er fikset av enten MS, Nvidia eller Riot.

Vet du hvorfor det er mer Nvidia tråder med problemer enn AMD? Fordi det er langt flere NVidia GPUer! Dessuten er den setningen veldig subjektiv, og du har ingen beviser for dine påstander.

Oi 80 watt, er jo nesten som en middels stor landsby, blows my mind.

Klager man på watt så har du gjort noe feil selv.

Dette blir bare et latterlig forsvar av ineffektivitet fra AMD sin side. Det er ikke som om dette er det eneste, det var et eksempel. Forsvarer du ting som at AMD bruker 3-4 ganger så mye strøm ved idle bare pga det er multimonitor så utpeker du deg selv som en åpenbar AMD fanboy.

Og jeg beklager, men analogien til lyspære fungerer ikke. Det å bruke Norge som eksempel er og lite relevant. Hvor stor del av markedet er Norge? Kan de tenkes at det er andre forhold i andre land? For all del, norge er det eneste som teller, hva er vits i å se verden ut ifra et annet perspektiv enn ditt eget. Det er heller ingen grunn til å tro at det er litt mer dyptliggende problemer med strømforbruk når en så enkel ting som idle på multimonitor er så forferdelig sammenlignet med konkurrent. Men selvfølgelig det er sikkert bare et engangstilfelle som AMD har "glemt" å gjøre noe med. Det har sikkert ikke noe med at de ikke har ressurser nok og nedprioriterer det.

Vi har alle forskjellige syn på ting! Når Apple velger AMD fremfor nvidia, da kan man ikke svartmale AMD sine drivere! Det som var mitt poeng her^^ Når noen her ignorerer det minste feil med nvidia, og forumer over hele verden blinker rødt pga driverfeil av nvidia, da skjønner jeg ikke helt hvorfor noen på bagalisere det! Det er brukerene som har makta, og ikke de som eier noen aksjer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis idle-forbruket skal forsvare sterk kritikk tror jeg man må ha limt på fanboy-brillene. Ingen kjøper et skjermkort for å spare strøm. Det største problemet er støy, men det har de vel gjort noe med nå. Skal ikke si det er optmalt, men det er knapt en parentes i den store sammenhengen.

Hva skal man så  gjøre? Totalslakte nvidia for coilwhine, før man sier OMG AZZ; AMD ER BEZT?

Lenke til kommentar

Nå må det sies at i følge statistikk i en av disse postene nå nylig så viste det seg at selv blant folk som henger på IT-websider så er multi-skjerm oppsett ganske langt fra normen. Hvis vi nå først skal prøve å se litt lenger frem enn vår egen nese.

Men at AMD kort bruker mer strøm er ingen hemmelighet, og heller ikke noe man kan sette opp på plussiden av regnearket i AMDs favør. Men det er også fort gjort virker det som, å glemme at selv om økt effektforbruk i utgangspunktet har en negativ effekt på strømregningen, og behov for bedre luftflyt i kabinettet. Så er det ikke nødvendigvis det verste problemet.

Det verste er når skjermkortets design gjør at plasser på kortet blir ekstremt varmt. Et kort som trekker 150W kan bli varmere enn et som trekker 300W om det ikke er designet med god nok kjøleløsning. Og på dette punktet er strengt tatt ikke Nvidia stort bedre enn AMD, om i det hele tatt?

Og bare så det er sagt så kjører mine 980ti i strømspare modus i desktop på 135MHz. Med mindre jeg setter skjermen til 144Hz, da smeller skjermkortet opp i 800MHz, og viftene begynner å spinne. Hva dette gjør med strømforbruket kan jo enhver tenke seg til. Dette er en kjent problemstilling med Nvidia skjermkort. Men nå er det ikke alle som har 144Hz skjerm heller da. Og uansett, om det trekker noen watt ekstra? Kan jeg drite i det på mine Nvidia skjermkort, så må jeg nesten tillate AMD også å ikke alltid trekke så lite strøm som det er mulig...

Lenke til kommentar

Ja ok, jeg forsvarer ikke AMD, men om 80 watt er det som får deg til å frike ut, da bør du bare slå av PCen når du ikke bruker den også, det er en større synder enn ett skjermkort som idler litt høyt, men jeg tviler på at mange her slår av å på maskina si flere ganger om dagen for å spare miljøet og strøm.

Men du skal ha det, du har jo virkelig skjønt det, gratulerer med dagen og god jul.

Lenke til kommentar

Vi har alle forskjellige syn på ting! Når Apple velger AMD fremfor nvidia, da kan man ikke svartmale AMD sine drivere! Det som var mitt poeng her^^ Når noen her ignorerer det minste feil med nvidia, og forumer over hele verden blinker rødt pga driverfeil av nvidia, da skjønner jeg ikke helt hvorfor noen på bagalisere det! Det er brukerene som har makta, og ikke de som eier noen aksjer!

Ingen svartmaler AMD sine drivere? Jeg har jo sagt at windows driverene til AMD og NVIDIA er på samme nivå...

Det kan godt være AMD har gode drive til OSX, med det endrer ikke på at fps på spill i Ubuntu og SteamOS på AMD er langt dårligere enn AMD. Ikke at jeg forstår hvorfor det betyr så mye? Det er svært få som bruker linux, og enda mindre som trenger kraftig GPU. Bruker selv Linux, men trenger aldri noe mer enn HD graphics. AMD kortet brukes ikke engang.

Det er dette jeg mener med subjektivitet. Når jeg går på Internet finner jeg ikke noe storm med masse folk med driverproblemer, og jeg er steder på nettet hvor slike ting kommer. Så jeg sier meg ganske uenig i ditt utsagn om driverproblemer. Det er ikke bagatellisering, jeg sier at det du sier ikke stemmer.

Ja ok, jeg forsvarer ikke AMD, men om 80 watt er det som får deg til å frike ut, da bør du bare slå av PCen når du ikke bruker den også, det er en større synder enn ett skjermkort som idler litt høyt, men jeg tviler på at mange her slår av å på maskina si flere ganger om dagen for å spare miljøet og strøm.

Men du skal ha det, du har jo virkelig skjønt det, gratulerer med dagen og god jul.

Hvis idle-forbruket skal forsvare sterk kritikk tror jeg man må ha limt på fanboy-brillene. Ingen kjøper et skjermkort for å spare strøm. Det største problemet er støy, men det har de vel gjort noe med nå. Skal ikke si det er optmalt, men det er knapt en parentes i den store sammenhengen.

Hva skal man så  gjøre? Totalslakte nvidia for coilwhine, før man sier OMG AZZ; AMD ER BEZT?

Det er ganske åpenbart at dere ble ganske fornærmet over noe så lite.... Jeg tok det opp i forbindelse med det noen andre sa om dårlig multimonitorstøtte fra Nvidia. Så jeg brukte dette eksempelet for å vise at Nvidia faktisk har bedre multimonitorstøtte. Det at AMD bruker mye strøm på dette i seg selv er selvfølgelig ganske irrelevant. Likevel er det en del av et større bildet der AMD bruker en del mer strøm enn NVidia, på all slags type oppgaver. Spesielt stor forskjell på ting som ikke er gaming relatert. Prøv å sette et sånn kort i en laptop...akkurat det prøver ikke produsentene på engang. Med unntak av Apple.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...