Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Heving av leieavtale. Utleierfirma oppfører seg useriøst, forholder seg ikke til loven

traveldag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere kan vel også kreve renter på etterbetaling av utleie om dere mener at kontrakten er hevet.

Ja, vi kommer til å kreve dette også. Forholder oss til den datoen utleier og kjæresten min ble enige om at hybelen skulle være klar til (uansett om kjæresten min meldte den klar etter heving, og utleier ønsket den klar etter oppsigelse). På dette tidspunktet var hybelen vasket ut av og nøkler levert (utleier hadde ikke anledning til å ta imot nøkler da han bor langt unna, så de ble plassert på samme sted som de ble hentet fra når hun flyttet inn, og utleier fikk selvfølgelig beskjed om dette).

Her er dialogen fra tekstmelding som vi mener er bevis for at utleier har akseptert at leieforholdet skal opphøre (uansett heving eller oppsigelse) den gitte datoen (avtaleloven §6?).

15. august. 

utleier: Har du mulighet til å være ute før (her sikter utleier til før 1.september som kjæresten først meldte som dato hun skulle ha klart å flytte ut til da hun ble syk av muggsoppen og trengte tid til å pakke, finne nytt sted og vaske ut). I tilfelle noen trenger plass å bo før. Viktig at jeg får svar på dette nå

kjæresten min svarer: Jeg ønsker å bruke tiden fram til 1. september da jeg har blitt veldig svekket og syk pga muggsoppen (har innhentet erklæring fra lege på dette), men jeg skal si ifra om jeg får flyttet ut før.

utleier: Når tidligst kan du være ute? du vil selvfølgelig få tilbake husleie hvis andre flytter inn før 1.sept.

kjæresten min: Så fort som mulig før 1.sep. Når det gjelder husleie skal jeg ha tilbake for tilsvarende tap av bruksverdi. For meg har hybelen vært ubeboelig den siste uka.

Utleier: hvis du ikke vil betale leie får du fjerne tingene dine. Kan jo ikke leie det videre så lenge du bruker det som lager.

Kjæresten min: jeg jobber så fort jeg kan med det. Det er pga forholdene i hybelen som gjør at jeg ikke får flyttet fortere enn jeg gjør.

Ingen flere meldinger mellom kjæresten min og husleier etter dette, før 18.august. Da kommer følgende:

utleier: hei, har du noen ny status ang når leiligheten er tom

kjæresten min: Håper å kunne levere den i morgen

her rekker hun å rydde og vaske ut, så da sender hun videre (fortsatt 18.august): Kan levere hybel og nøkler i morgen

utleier: Hei, XXXX(navn på annen person i utleierfirma) kommer til Elverum på fredag og møter deg da

kjæresten min: Det passer ikke på fredag, desverre (bortreist).

utleier: Da får du vaske ut som planlagt til i morgen og legge ut nøkkel, så kommer vi og ser på det på fredag.

utleier: Ingen av oss som er i Elverum før det, så da slipper du å betale leie fra etter fredag

Følger noen meldinger om hvor depositum skal tilbakebetales til osv og bekreftelse på hvor nøkkel ligger og at alt er klart.

vi mener at dette er bindende.

Her kommer kontramelding fra utleier 

20.august, dagen før fredagen: Hei, han som var intressert hadde desverre noe annet, så da må du nok betale leie en stund til.

Lenke til kommentar

Oppdatering. Kjæresten sendte følgende melding til utleier i går kveld:

"Hei, vi hadde en bindende avtale over tekstmeldinger der du har akseptert at leieforholdet er avsluttet fra og med fredag 21.08.2015

siterer aksepten fra to tekstmeldinger sendt fra deg tirsdag 18.08.2015 - "Da får du vaske ut som planlagt til i morgen og legge ut nøkkel, så kommer vi og ser på det på fredag." "Ingen av oss som er i Elverum før det. Så da slipper du å betale leie fra etter fredag."

Utleier la seg flat, og depositum er tilbakebetalt sammen med beløp tilsvarende leie fra 21.8 til 31.8

Skal se på avregningen han har sendt henne på epost når jeg kommer hjem fra jobb, men ser allerede nå på beløpet som er overført at forsinkelsesrenter ikke er med.

Nå blir neste steg å utforme krav til erstatning på ødelagte eiendeler + rentene som ikke er betalt.

Lenke til kommentar

Regn ut hva rentene er i kroner og øre da, og vurder om det egentlig er hensiktsmessig å kreve.

Renter blir på ca 400 kroner (for irregulært depositum). Eiendeler utgjør ca 8000,- kroner. Renter på leie i perioden fra 21.8 til nå dropper vi å ta med da det bare utgjør noen få kroner.

Lenke til kommentar

Du skal jo uansett ikke ha dagens rente, du skal vel ha gjennomsnittlig rente som har vært siden den uregelmessige depositumskontoen ble opprettet.

Ja, hvis det var en normal depositumskonto så skulle jeg vel hatt snittet. For irregulær gjelder sats fastsatt fra Finansdepartementet på 9%

På grunn av arrogansen ville jeg nesten vurdert å krangle på det. For noen idioter.

Regnet meg fram til 2,01 kroner i forsinkelsesrente

Lenke til kommentar

Du skal jo uansett ikke ha dagens rente, du skal vel ha gjennomsnittlig rente som har vært siden den uregelmessige depositumskontoen ble opprettet.

Ja, hvis det var en normal depositumskonto så skulle jeg vel hatt snittet. For irregulær gjelder sats fastsatt fra Finansdepartementet på 9%

På grunn av arrogansen ville jeg nesten vurdert å krangle på det. For noen idioter.

Nemlig. Syns du skrev noe om 400, men ser jo nå hun bare har bodd der i fire måneder. Det ville jeg ikke orket å krangle på.

Lenke til kommentar

Jeg bare digger når arrogante jævler får pisk på pungen. Det er ikke noe jeg hater mer enn arrogante folk som albuer seg frem og tråkker på andre. Bra at noen gjør motstand - all honnør til dere!

Takk for dette!

For å være helt sikre på det vi har så langt har jeg også sikret bildebevis av eiendommen/grunnmuren samtidig som jeg hadde med en bekjent som er utdannet anleggsfører og har flere års erfaring med drenering. Han påpekte store avvik fra det som regnes som standarden på dette. Tok bilder der vi fant avvik.

Har forhørt meg med en annen bekjent som er takstmann. Han forsikret meg om at det på ingen måte kan oppstå denne type skade ved normal bruk av hybelen.

Vi har bekreftelse fra tidligere leietakere om problemer i samme hybel.

Har tatt kontakt med advokat med spesialfelt på husleietvister. Fikk beskjed om at de gjerne kunne ta saken, men det er mye å gjøre om dagen og saken vår er så sterk i vår favør, og at lovforståelsen min var så god, at det vil være raskere for oss å bare ta den på egenhånd videre.

Lenke til kommentar

Nemlig. Syns du skrev noe om 400, men ser jo nå hun bare har bodd der i fire måneder. Det ville jeg ikke orket å krangle på.

Ja, de 400 er renter fra depositumet. 2 kroner er renter fra leie i perioden fra 21.8 til nå. Går videre med 400, men dropper 2,01

Lenke til kommentar

Lite dilemma.

Skulle gjerne hatt en fuktmåling inne i leiligheten. Vi som har bevisbyrden når det kommer til erstatningsansvar, og med en slik måling vil det jo ikke være noe som helst tvil. Problemet er at nå er hybelen låst, og nøkler overlevert, så da får vi ikke tilgang til å ta måling.

Tenker å ringe kommunen i morgen for å høre med enhet for byggesak, eller om det finnes andre avdelinger rettet mot boliger, miljø eller helse, som kanskje kan få tatt en befaring?

Lenke til kommentar

Ny oppdatering:

Snakket med forsikringsselskapet i dag, de dekker alt av skade gjennom innbo. Vi kommer til å ha dialog videre med de med tanke på deres regress mot utleier. Da er vi sikret alt som er skadet utenom egenandelen, men denne får vi tilbake hvis forsikringsselskapet går videre med saken. Føler det er greiest på denne måten da egenandelen er liten, og det sparer oss for mye arbeid med tanke på å gå videre.

har sendt påkrav på forsinkelsesrente. og utleier har allerede meldt tilbake at de ikke kommer til å betale. Så da tar vi saken videre i morgen. Med tanke på arrogansen og frekkheten vi blir møtt med, så tar vi også saken videre til media, lokalt først i hvertfall.

her er siste meldinger fra utleier:

post-224114-0-86030100-1440700710_thumb.jpg

post-224114-0-99117900-1440700716_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siden det er lovpålagt at depositumskonto skal opprettes kan du jo sende med dette:

Nyttig å vite ved åpning av depositumskonto

• Leietaker må være over 18 år.
  • Leietaker eier kontoen og får rentene.
  • Konto er sperret slik at hverken utleier eller leietaker kan ta ut pengene alene.
  • Beløpet kan ikke være større enn seks måneders husleie.
  • Utleier betaler kostnaden for å opprette kontoen.

Ref: https://www.dnb.no/privat/nettbank-mobil-og-kort/depositumskonto.html

NB: Vet ikke om dette kun gjelder DNB

Siden han sier DU ikke gadd å opprette depositumskonto... - Håper han får smekk og ikke får leie ut videre før alt er utbredet. 

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...