Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Heving av leieavtale. Utleierfirma oppfører seg useriøst, forholder seg ikke til loven

traveldag

Anbefalte innlegg

Hei,

Skriver denne for en kjæresten min. Hun har til nå bodd fire måneder i en hybel, i kjeller. Leier gjennom et firma som driver med utleie.

Nylig fant hun ut at det er muggsopp i hybelen, en rekke eiendeler ble ødelagt pga av dette, og hun har eksem/alergi, og reagerte kraftig på dette.

Hun kontaktet utleier og fikk beskjed (muntlig ) om at dette var bruksfeil da møblene må stå minst fem cm fra veggen for å unngå skade. Utleier oppplyste også at dette var noe han egentlig skulle ha informert om ved overtagelse. Ved inngåelse av leieforholdet spurte hun spesifikt om fukt da hun vet hun ikke tåler dette, og fikk beskjed om at dette aldri hadde vært noe problem i hybelen. Jeg kan ikke se at det skal eksistere noe krav om plassering av møbler i en hybel ment for vanlig bruk, og rart at hvis det aldri har vært fuktproblem at utleier da skal ha visst om dette.

Problemet ble ikke bedre og hun meldte om oppsigelse (heving ) da hun ikke kan bo sånn. Utleier sa da at hun måtte flytte ut så fort som mulig slik at de kunne finne noen andre slik at hun ikke må betale mere leie. Hun sa at hun trengte litt tid, men skulle klare å være ute innen slutten av måneden, og at det uansett ikke er aktuelt å betale mere leie pgs muggsoppen. Uteleier svarte aldri på dette (kommunikasjon foregår på sms ). Noen dager senere spurte han på nytt når hun tidligst kunne være ut.

Jeg har latt henne bo hos meg så lenge og vi har nå flyttet ut og vasket ut sv leiligheten. Utleier bor langt unna og hadde ikke anledning til å se leiligheten eller se på ting som var ødelagt før en mulighet kanskje neste uke. Hun skrev at det var viktig med tanke på erstatning, og da svarte utleier at det får komme ved senere anledning men at det nå var viktig å flytte ut så fort som mulig for å unngå mere leie da de hadde funnet en ny som ville flytte inn fredag.

Vi kontaktet da eget forsikringsselskap, forklarte saken, og ble fortalt at beste dokumentasjon for oss ville være bilder av ødelagte eiendeler, hente inn bekreftelse på verdi fra butikk og også få butikken til å se på eiendelene og bekrefte tilstand. Dette gjorde vi.

I går kom det melding fra utleier om at personen som ville flytte inn hadde trukket seg, og at kjæresten min må fortsette å betale leie til de finner en ny ( etter leiekontrakt ). Kjæresten min svarte at husleieloven er klar på at hu kan heve avtalen slik hun har gjort, og at hun ikke kommer til å betale mere leie. Utleier svarte da at muggsoppen må skyldes feil fra henne da kjelleren ble drenert for to år siden, og at dette er hun erstatningsoliktig for. Han sendte også en melding rett etter med: "husleieloven er også klar på dette;)"

Hva gjør vi videre nå? Vi vet vi har rett her og skal ha alt ødelagt erstattet, samt ikke betale mere leie, men ser ikke ut til at utleier gir seg med det første.

Har ikke rukket å undersøke, men kan se ut som depositum er betalt til en konto utleier disponerer og som alle leietakere betaler til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To ting: 

1) Avventer utleiers videre krav. Utleier vil muligens prøve seg på inkasso - informer om at kravet er omtvistet og at utleier må ta saken inn for forliksrådet/Husleietvistutvalget. 

Sørg for å ha dokumentasjon på alt. 

2) Starter prosessen for å få tilbakebetalt depositum. Hvis det er en regulær depositumskonto i bank (henvend deg til banken for å finne ut det) skriver du til banken og krever tilbakebetalt depositum. Hvis det er en irregulær depositumskonto henvender du deg skriftlig til utleier og krever tilbakebetalt fullt depositum pluss forsinkelsesrenter fra innbetalingsdato, jfr. husleieloven § 3-7. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

To ting:

1) Avventer utleiers videre krav. Utleier vil muligens prøve seg på inkasso - informer om at kravet er omtvistet og at utleier må ta saken inn for forliksrådet/Husleietvistutvalget.

Sørg for å ha dokumentasjon på alt.

2) Starter prosessen for å få tilbakebetalt depositum. Hvis det er en regulær depositumskonto i bank (henvend deg til banken for å finne ut det) skriver du til banken og krever tilbakebetalt depositum. Hvis det er en irregulær depositumskonto henvender du deg skriftlig til utleier og krever tilbakebetalt fullt depositum pluss forsinkelsesrenter fra innbetalingsdato, jfr. husleieloven § 3-7.

Takk for svar. Sendt krav om tilbakebetaling av depositum, men utleierfirma påstår at siden de opplyser i kontrakten at utleier har mulighet til å tegne depostitumskonto om det er ønskelig i stedet for den foreslått så kan det gjøres, og at loven derfor ikke gjelder for dem.

Har skrevet tilbake at det ikke kan avtales dårligere vilkår enn loven etter paragraf 1-2, og også lenket til artikler som tar for seg dette tema. Men fikk til svar at jeg burde finne meg en jobb i stedet for å sitte å google lovparagrafer, og bruke sunn fornuft i stedet.

Lenke til kommentar

Til skrekk og advarsel; hvilket "firma" er det snakk om her?

Firma heter Børresen & Midtskogen eiendom AS. 

Etter min samtale med dem i dag fikk kjæresten min denne meldingen: 

"hei xxxx, Ringte meg en fyr nå som mente at vi ikke formelt skriftlig hadde bestridt at du hadde grunn til å heve. Så da gjør jeg det nå. Som sagt får vi leid ut på nytt fra 1.9, så du får tilbakebetalt all leie depositum fra etter dette. Mvh yyyyy"

så på den ene siden har de flere ganger siden etterlyst og godtatt utflytting for å få inn noen så fort som mulig, men på den andre siden mener han plutselig nå å bestride heving. 

Legger ved melding fra utleier på argumentasjon for hvorfor hun ikke kan kreve depositum tilbakebetalt til seg.

Her er utdraget fra kontrakten hennes som tar for seg depositum, og som da utleier sikter til i tekstmeldingene:

6. Depositum 

Leieboer skal stille depositum for sine forpliktelser etter leieavtalen. Depositum kan brukes til å dekke manglende leiebetaling, skade på eiendommen / inventar, samt manglende rengjøring ved utflytting. 

Depositum settes (hvis ikke annet avtales mellom partene) inn på en felles konto for alle leieboere i huset. Selv om det er felles depositumskonto er leieboer ikke ansvarlig for skade på andre leieboere sine rom, eller andre leieboere manglende innbetaling av husleie eller strøm. Ved eventuell skade i alle beboere så framt det ikke er gjensidig enighet om en annen fordeling. 

Leietaker har krav på egen depositumskonto hvis ønskelig. Utleier er ikke bosatt i Elverum, så oppretting av konto (Sparebanken Hedmark) må planlegges på forhånd. Nøkler vil ikke bli utlevert før depositum er innbetalt. Depositum skal betales før innflytting.

post-224114-0-87772100-1440429818_thumb.jpg

post-224114-0-86446200-1440429823_thumb.jpg

post-224114-0-70414100-1440429837_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du glemte å streke over ene navnet i første skjermbildet, men det er nå uansett bare et fornavn. Forresten er det du som er grønn eller grå farget tekst? Regner med at du er grønn?

Jeg som er grønn ja.

Gjorde litt research og kontakt tidligere leieboer der. Nå har jeg både tekstmelding på telefonen til kjæresten der utleier påstår det aldri har vært problemer av noe slag der, og tekstmelding fra tidligere leieboer som bekrefter det motsatte, at det så senest som på starten av året i år var oversvømmelse i dusjen pga tett kloakk og at dette var ett av flere tilfeller. Tidligere utleier hadde måtte kjempe like hardt for å komme seg ut av kontrakten.

Lenke til kommentar

Men sånn ellers for det nye stedet, ja man bidrar til mugg ved å sette ting mot veggene og fylle rommet /boder så det ikke får god lufting. 

Enda værre er det i rom uten balansert ventilasjon. 

Har selv stablet en helt tørr bod full i 6 mnd, måtte kaste halvparten da jeg flyttet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men sånn ellers for det nye stedet, ja man bidrar til mugg ved å sette ting mot veggene og fylle rommet /boder så det ikke får god lufting. 

Har selv stablet en helt tørr bod full i 6 mnd, måtte kaste halvparten da jeg flyttet. 

Bruken av hybelen her må si å kvalifisere som normal bruk. Det eneste som har stått langs veggene har vært et skap og senga med noen eiendeler under. Det er ikke spesifisert noen ting i kontrakt om krav til lufting, temperatur, plassering av eiendel eller områder der klær ikke skal tørkes (tørketrommel i eget vaskerom der, så ikke noe problem). 

Lenke til kommentar

Da hadde jeg klaget ja. 

Det er mange slike tråder gjennom tidene hvor det typsik ble oppdaget da de trakk senga frem fra veggen. 

Da er det noe galt utover bruken, med mindre man har tørket tøy inne med alle luker igjen, noe hu ikke har gjort. 

Utleier ville se, men kunne ikke. 

Dere tok vel bilder? 

Lenke til kommentar

Da hadde jeg klaget ja. 

Det er mange slike tråder gjennom tidene hvor det typsik ble oppdaget da de trakk senga frem fra veggen. 

Da er det noe galt utover bruken, med mindre man har tørket tøy inne med alle luker igjen, noe hu ikke har gjort. 

Utleier ville se, men kunne ikke. 

Dere tok vel bilder? 

Utleier ventet bare to dager med å svare på meldingen angående skade, for så å bare fortsette som ingen ting.

Når jeg i dag spurte på telefon om han i det hele tatt hadde sett hybelen etter hun flyttet ut så la han på røret.

post-224114-0-53574900-1440447442_thumb.jpg

post-224114-0-29037100-1440447448_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Slik mugg oppstår vel hovedsakelig når ytterveggene er dårlig isolerte.

Hadde problemer med det når jeg bodde i ett gammet hus fra 60 tallet, men ingen problemer nå i ett betydelig nyere og bedre isolert hus.

Lenke til kommentar

Hvorfor må du/hun fortsette å betale leie fordi han ikke greide å skaffe ny leietager? Er det relevant?

Utleier har bare forholdt seg til hevingen som om det skulle vært en normal oppsigelse, og valgt å overse/ikke svare på meldinger når vi presiserer at hun ikke skal betale leie.

Ringte som sagt tidligere og pratet med utleier i går

Samtalen i går gikk omtrent sånn på telefon:

Meg: hvorfor skal hun betale leie når hun har hevet avtalen?

Utleier: nå er kanskje ikke vi helt enig i at avtalen er hevet

Meg: har du meldt dette til henne?

Utleier: ja

Meg: jeg har gått igjennom alle meldingene hennes og det står ikke noe sted at dere ikke aksepterer heving

Utleier: da har du sikkert ikke fått sett alle meldingene

Meg: jo det har jeg

Utleier: setter deg på høyttaler skal jeg finne den her.

Utleier etter noen minutter leting: ja, hvis jeg sender en melding nå da, er du fornøyd da eller?!!

Så først etter dette mottar kjæresten melding om bestridelse av heving. Men at de uansett har en som kan flytte inn 1.sep og at de godtar at leieforholdet opphører etter dette. Opplyser også om at depositum vil bli betalt tilbake samtidig.

Vi kommer til å kreve videre erstatning pga ødelagte eiendeler, leie i perioden fra hun flyttet ut til 1.9 samt forsinkelsesrente på depositum da utleier ikke aksepterer at han egen private konto er lovstridig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...