foenix Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Jeg kopierte og limte inn en større tallrekke i et regneark, men når jeg taster inn en funksjon så får jeg bare tallet 0 eller #verdi! Betyr det at jeg må gjøre et eller annet med disse tallene før det er mulig å regne med dem? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Ja. En håndregel, hvis det du limer inn venstrejusterer seg i cellene så er det tekst. Hvis det høyrejusterer seg så er det tall (inkl dato-tid). Det er ingen generell løsning dessverre. Hvis du har limt inn noe amerikansk med komma som tusenskille og punktum som desimalskille i et norskspråklig regneark så er dette vrient. Eller hvis det er mellomrom før eller etter, ikke minst internetts "non breaking space". En del søk-erstatt kan kanskje hjelpe. Backup først! Lenke til kommentar
foenix Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 (endret) Tallene har venstrejustert seg, så da er det vel tekst. Finnes det noen måte å omforme dette på? Jeg bruker OpenOffice Calc. Endret 21. august 2015 av dagfinn99 Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Ja og nei. Som sagt, det er ingen generell løsning. Tekst er alt mulig. Men prøv søk-erstatt på de åpenbare feilene. Som, i Norge brukes komma mellom heltall og desimaler, ikke mellom tusener og hundreder. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 22. august 2015 Forfatter Del Skrevet 22. august 2015 (endret) Jeg fant følgende forslag på en nettside: ---------------------------------- You can convert the text to values by taking the acutal "numerical" of the text and evaluating it.For a simple example let's say you have $14.92 in A2First get the lenght of the string so in b2 we put ==len(A2)Then to covert then in C2 we put =VALUE(RIGHT(A2;B2)) ---------------------------------- Muligens er denne formelen beregnet på en engelsk utgave, for jeg fikk den ikke til å virke. Er det noen som har et forslag til oversettelse som fungerer? Endret 22. august 2015 av dagfinn99 Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 =LENGDE(A2) =VERDI(HØYRE(A2;B2)) Lenke til kommentar
foenix Skrevet 22. august 2015 Forfatter Del Skrevet 22. august 2015 Det som skjedde var at tallet 16.35 ble omgjort til tallet 6 i b2. I c2 fikk jeg feil 502. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 23. august 2015 Forfatter Del Skrevet 23. august 2015 Jeg har nå klart å få det til med samme framgangsmåten. Jeg startet et nytt regneark og overførte tallene en gang til, så muligens har det vert noe med innholdet i det forrige regnearket som gjorde at funksjonen krasjet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå