Gå til innhold

Platespiller - hvordan få klarest mulig lyd?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en rega platespiller. Og har noen spørsmål angående forstyrrelser i fra recieveren.

Det er sies at jo simplere jo bedre, når det kommer til musikk. Hjemmekino recievere er jo ikke akkurat simple. Har lest at det er i overgangen til det digitale og at det er så mye som ligger kompakt. Det kan skape litt støy i jakten på en helt ren tone.

Dette vil jeg ikke oppnå med en hjemmekino reciever, men jo nærmere desto bedre! ;)

Det jeg lurer på er om jeg kan gjøre noen endringer for å minimere støy for å få en så klar lyd som mulig fra vinyl platespilleren. For eksempem: Vil høremodusen direct gi mindre støy enn stereo osv. Små tinå som kan forbedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste måte å få ren lyd på er å bruke CD eller annet digitalt, ikke Vinyl. Vinyl blir aldri 100% rent, rett og slett fordi man faktisk drar en stift over en overflate for å lage lyden.

Men ja, pure direct fra en receover gir renere lyd enn normal stereo modus. De fleste receivere har 3 moduser, Stereo, direct og pure direct. Hvor de 2 sistnevnte vil gjøre så lite som mulig med lyden. Forskjellen på Direct og Pure Direct er at sistnevnte som regel slår av kretser den ikke bruker, f.eks. video kretser, mens Direct sender lyden direkte igjennom.

"problemet" med en receiver og vinyl er at de i aller felste tilfeller i dag gjør om den analoge lyden til digital lyd, for så å lage den analog igjen. De færreste har ren analoge pass through mulighet. Noen eldre dyrere hadde det, men ikke nå mer. Og man må også en del opp i pris for å få en hvor de har brukt litt penger på ADCen.

Ville nok prøvd å funnet en ren analog stereo forsterker for renest mulig lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...