Glowman Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Jeg har leid en leilighet av huseier de siste 8 årene. Så langt har kravet om økning i husleien hvert år vært begrunnet i konsumprisindeksen. De økningene har vært atskillig større en hva konsumprisindeksen har vært men jeg har stilltiende godtatt det. Det har aldri kommet et krav om at husleien skal justeres til gjengs leie. Det har vært et opphold i kravet om økt husleie justert i henhold til konsumprisindeksen forrige år. Men i år har det kommet et krav om en økning fra 7500 kroner til 8500 kroner i økt husleie med 3 mnd varsel. I brevet står det ingenting om begrunnelsen til husleieøkningen. Brevet kommer fra et regnskapskontor som henviser meg til utleier hvis jeg har noen spørsmål. Det jeg lurer på er om dette er noe jeg kan bestride i sin helhet? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Du kan vel sjekke hva konsumprisindeksen er og bestride det, samt de tidligere økningene og kanskje få noe tilbake? Lenke til kommentar
Glowman Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 Du kan vel sjekke hva konsumprisindeksen er og bestride det, samt de tidligere økningene og kanskje få noe tilbake? Spørsmålet mitt er om huseier kan be om en økning på 1000 kr i husleie uten begrunnelse? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Utgangspunktet er at husleieloven § 4-4 gir rett til tilbakebetaling av ulovlig betalt leie (med et snevert forbehold om leietakers medskyldighet). Loven stiller ikke noen krav til at utleier må begrunne hvorfor han setter opp leien. Hvis du bestrider adgangen til å sette opp leien vil det primære alternativet være å trekke saken inn for en takstnemnd, jfr. husleieloven § 12-2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå