Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Livsfarlige dørlåser i nyere biler - greit eller ikke?


Anbefalte innlegg

I nye, og etter hvert eldre biler er det elektroniske dørlåser som låser dørene automatisk, i tillegg til at låste dører ikke kan åpnes fra innsiden. Å knuse en bilrute er ikke like lett for alle, og for de som ikke har prøvd: de er svært solide.

 

Man kan lett bli innelåst om det blir noe feil med bilens elektronikk, eller et lite barn får tak i fjernkontrollen og låser bilen. (Barn trykker gjerne på gjenstander med knapper på.)

 

Dette skjedde meg fordi sensoren i førerdøra var defekt, og bilen dermed ikke merket at døren var blitt åpnet og jeg hadde satt meg inn. Bilen var programmert til å låse alle dørene hvis de ble låst opp uten at noen dører ble åpnet. Ikke mulig å komme ut eller låse opp dørene innenfra pga "tyverisikring". Fjernkontrollen lå utenfor bilen. 

 

Er det verdt å risikere å bli innelåst/utelåst eller låse noen inne i bilen ved et uhell, for å gjøre bilen mer tyverisikker?

 

Under finnes E-posten jeg sendte Audi-importøren angående problemet, med bl.a. spørsmål om de har fjernet dette på nyere biler. Jeg kommer også til å poste svaret fra importøren.

 

----------------------------------------------------------------

Hei, jeg har nå en 2001 Audi A6 som jeg er svært fornøyd med, og vurderer derfor en nyere/ny bil av samme modell neste gang jeg kjøper bil. Men jeg har noen spørsmål angende en funksjon dere har programmert i flere bilmodeller: autolås av dørene. På min bil fungerer denne slik at dersom man låser opp dørene uten å åpne en dør, vil alle dørerene låses automatisk etter en viss tid. Alarmen aktiveres.

Først: finnes denne funksjonen på nye Audi, Skoda og VW? Eventuelt hvilket år ble den avskaffet? Jeg vil ikke ha denne funksjonen igjen, og valg av bilmerke/modell står og faller på dette, sett at bilene ellers er tilsvarende. Det er flere grunner til dette:

1. Det er unyttig og irriterende. Om jeg vil ha bilen låst, låser jeg den. Om jeg vil ha den ulåst lar jeg den være ulåst.

2. Sensorene som merker om døren åpnes varer ikke evig. Jeg har nå eid tre Audi A6 fra 1998-2001, og på samtlige var denne sensoren defekt i førerdøra. Dette åpner for en rekke scenarioer hvor man blir utelåst på grunn av autolås. For eksempel ved at man låser opp, legger fra seg ting, inkludert bilnøkkelen i bilen og går for å gjøre noe/hente noe, og dermed er bilen låst da systemet ikke vet at døren har vært åpnet.

3. Dersom sensoren er defekt, vil et motsatt scenario også være mulig, noe som vil kunne være langt farligere: nøkkelen ligger igjen utenfor bilen, man setter seg inn, og bilen låser seg. Disse bilene er "innbruddssikret", slik at om bilen er låst kan ikke dørene åpnes eller låses opp fra innsiden. Man kommer dermed ikke ut igjen. Dette kan være potensielt livsfarlig om bilen står i solen og/eller på et avsidesliggende sted.

4. Denne funksjonen ødelegger nytten av å kunne åpne og lukke vinduene med fjernkontrollen. Jeg har flere ganger holdt inne låse-opp-knappen for å åpne alle vinduene fra avstand, for å kjøle ned kupeen noen minutter før jeg skal kjøre. En veldig fin funksjon etter min mening. Det som så skjer er at bilen låser seg igjen automatisk, aktiverer alarmen som så blir utløst fordi vinduene er åpne.

Det jeg nå trenger svar på er:

Mener Audi AG at denne funksjonen ikke er farlig på noen måte?

Mener Audi AG at autolås-funksjonen og muligheten til å åpne vinduene med fjernkontrollen fungerer godt sammen, selv om alarmen går etter få minutter om man åpner vinduene med fjernkontrollen?

Mener Audi AG at det ikke er farlig å ha en bil man ikke kommer seg ut av fra innsiden, om denne skulle bli låst fra utsiden av et lite barn, på grunn av en misforsåelse, eller rett og slett fordi bilen er låst, og fjernkontrollen ikke virker?

Her er det flere muligheter for at såkalt "single point failure" fører til at man ikke kommer ut av bilen.

Dette er farlig. Ref:

http://www.drive.com.au/motor-news/woman-locked-inside-audi-q3-on-41degree-day-20140108-30hde.html

http://www.thedetroitbureau.com/2014/05/no-escape-california-family-sues-bmw-after-teen-dies-in-locked-car/

http://www.usatoday.com/story/news/nation-now/2015/06/11/texas-man-dog-die-trapped-corvette/71053474/

Håper dere kan svare på disse spørsmålene.

Mvh

----------------------------------------------------------------

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele VAG konsernet baserer seg på et låsssytem som er "deadlocked" som det kalles, og brukes fortsatt i dag på VAG og en del andre bilmerker.

Og det er som du sier, et tiltak for å forhindre innbrudd i bil, da man ikke kan benytte tradisjonelt bilåpningsutstyr for å komme seg inn (til frutrasjon hos naf/viking)

 

Det finnes naturligvis andre metoder for å komme seg inn, uten at jeg skal gå i dybden på det :)

 

I ditt tilfelle var failsafe-funksjonen ødelagt (mikrobryter)

 

Er man veldig urolig for en slik situasjon, får man eventuelt gjøre andre tiltak, som beskrevet i en annen post, eller man kan ha en fjernkontroll gjemt inne i bilen (bare fjernkontrollfunksjon, ikke start)

Man kan også legge fjernkontrollfunksjon på mobiltelefonen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kan ikke dette kodes bort i bilens computer? På min 2012 A3 kan jeg velge i kjørecomputeren om jeg ville ha vanlig låsing (hvor dørene kunne åpnes innenfra) eller dead-lock.

 

Min 2000 Opel låser vanlig ved første trykk på nøkkelen, og ved 2. trykk slår den på alarmen og aktiverer dead-lock. Detter er en god løsning dersom man går fra bilen litt med dyr eller barn i bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...