Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Eggoisme?

mr.wolf

Anbefalte innlegg

Hei

Har over en periode nå spist ca 8-10 egg om dagen. Kan tenke meg at denne perioden varte fra midten av mars til begynnelsen av august. Når august begynte bestemte jeg meg for å slutte med denne frotsingen av egg. Jeg holdt ut ca en uke uten ett eneste egg. Men da kom abstinensene. Kramper i fingre,tær og ansikt. Kraftig angst. Og en surrealistisk trang til å spise egg. Disse abstinensene holdt jeg ut med i ca 4 døgn før jeg sprakk. Og da sprakk jeg virkelig. Den siste uken har jeg spist ca 15 egg om dagen og føler ikke at det strekker til en gang. Alle pengene mine går til egg og holder på å miste alt jeg eier og har. Hva skal jeg gjøre? Finnes det profesjonell hjelp for dette? Noen som har erfaring?

Endret av mr.wolf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Har over en periode nå spist ca 8-10 egg om dagen. Kan tenke meg at denne perioden varte fra midten av mars til begynnelsen av august. Når august begynte bestemte jeg meg for å slutte med denne frotsingen av egg. Jeg holdt ut ca en uke uten ett eneste egg. Men da kom abstinensene. Kramper i fingre,tær og ansikt. Kraftig angst. Og en surrealistisk trang til å spise egg. Disse abstinensene holdt jeg ut med i ca 4 døgn før jeg sprakk. Og da sprakk jeg virkelig. Den siste uken har jeg spist ca 15 egg om dagen og føler ikke at det strekker til en gang. Alle pengene mine går til egg og holder på å miste alt jeg eier og har. Hva skal jeg gjøre? Finnes det profesjonell hjelp for dette? Noen som har erfaring?

Få deg en høne så får du annet å tenke på.
Var akkurat fordi høna slapp fri at dette skjedde. Prøvde pizza, sjokolade, is også videre. Men var bare egg som funket. Endret av mr.wolf
Lenke til kommentar

Hei

Har ikke du litt mange innlegg til å drive med slikt tull?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hei

Har ikke du litt mange innlegg til å drive med slikt tull?

Hvordan tull? Burde jeg vært anonym for å være så ærlig?
Lenke til kommentar

Mr.Wolf :

Du sier at du spiser opp til 15 egg om dagen , med tanke på at en pakke med omtrent 12 egg koster 34 kroner vil man kunne si at ditt daglige konsum av egg koster deg 42.5 kr dagen / 1275kr måneden , så man kan jo ikke akkurat si at det er noe å bli ruinert av (med mindre du har et enda strammere budsjett) , men jeg antar at du var litt spøkefull med akkurat den biten og faktisk har et reelt egg problem.

Det hadde selvsagt vært fint om du har kunnet påpekt eventuelt andre ting du spiser , men siden egg inneholder en mineraler , proteiner og vitaminer kan det jo selvsagt være at du har en alvorlig deficit på en eller flere av dem og at dette er hovedårsaken til problemene dine.

Andre årsaker til denne typen avhengighet kan være psykisk eller noen sykdommer som gjør at man blir svært ensporet når man spiser mat.

Den aller beste anbefalingen min er å ta en prat med din fastlege og sørge for å ta noen blodprøver og finne ut om du mangler noe av vitaminer / mineraler eller andre næringstoffer eller om du har behov for en form for behandling. 

Lenke til kommentar

Egg er svært næringsrikt. Eggehviten er rent protein, og eggeplommen er blant den mest komplette næringen vi kan spise. Ved å spise så mange egg om dagen får man stort overskudd av mange stoffer, og det kan på sikt venne kroppen til å få denne overfloden. Ved å stoppe brått får man selvsagt abstinenser, og de vil variere fra person til person. Jeg vil foreslå å spise 5 egg om dagen en periode, og så gå ned til 2 etterhvert. 2 egg om dagen dekker kroppens behov for veldig mange næringsstoffer og er noe alle burde spise. Men alt over 5 egg om dagen må regnes som uhyrlig fråtsing og slett ikke gunstig for noe som helst.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde vel i hvert fall vært anonym hvis jeg var et troll. Man er vel ikke et troll fordi man prøver å skrive noe på en humoristisk måte? Ikke sikkert det var så morsomt men prøvde ikke på noe annet enn det. Og ja, jeg kan spise 4-5 egg flere ganger om dagen. Går ofte 2 liter melk også.

Lenke til kommentar

Hadde vel i hvert fall vært anonym hvis jeg var et troll. Man er vel ikke et troll fordi man prøver å skrive noe på en humoristisk måte? Ikke sikkert det var så morsomt men prøvde ikke på noe annet enn det. Og ja, jeg kan spise 4-5 egg flere ganger om dagen. Går ofte 2 liter melk også.

Håper ikke du promper andre steder enn på do.

Lenke til kommentar

Håper ikke du promper andre steder enn på do.
Jo dessverre. Er mye illeluktende gass som skal ut, så kommer meg ikke på do hver gang :/
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...