Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 (endret) Absolutt. Det som er viktig i forhold til kommunismen er jo å reflektere over idealogien, og ikke ta den helt for "god fisk'". Pratet faktisk med noen partifeller av meg som har stand i byen jeg bor i, og de hadde ganske likt syn til at det ikke er mulig i nåværende samfunnsform, men at dersom en beveger seg mot et annet samfunn, så ville man til slutt kunne innføre det. Jeg tror at dersom vi kommer til et samfunn hvor roboter tar over all type arbeid; da har man i grunnen ingen annen løsning enn å innføre et system som ligner, eller faktisk er kommunisme verdig.. Høres sikkert ut som en gal spekulasjon, men vi er på vei til et samfunn hvor stadig flere jobber fases vekk til fordel for roboter, vi ser det i logistikk-bransjen for eksempel. Dersom et samfunn uten menneskelig arbeidskraft blir brukt; hvordan skal da samfunnet gå videre? Skal man ha en liten elite som sitter på toppen, eller skal alle ha det om ikke helt likt; så ihvertfall forsåvidt bra? Det er hvor jeg mener kommunismen kunne fungert, og da hadde nok store deler av folket også vær enig, og dermed kan man innføre det på en måte som da ikke er voldelig, og som har støtte i folket, noe som er et av de viktigste punktene med kommunisme; at store deler av befolkningen må være enig i å innføre et slikt politisk system. Og i praksis er det et demokrati som verden ikke har sett maken til, hvor alle har en stemme i det politiske landskapet, istedenfor representanter, som bare sier noe, og ikke gjør ord til handling, slik vi ser i dag. Flott å se en annen som har samme tanke bane som meg, det synes jeg er veldig bra i og med at jeg ikke har møtt på noen på dette forumet som akkurat er så enig i det.. Skal dog sies at jeg ikke har lest så mange bøker om dette, men meningene mine kommer utifra hva jeg har reflektert over, dog ser det ut til du har studert det litt "dypgående". Endret 22. august 2015 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Som jeg har nevnt ett par ganger nå, jeg er ikke ute etter hva andre folk synes om partiene jeg er ute etter hva de selv sier de står for, altså tekst laget av dem Ja, men det er jo ikke til å stole på! Det kalles valgflesk. Man må se helheten og lese mellom linjene, om ikke blir du lurt. Feks: Vi vil gi bedre eldreomsorg da det trengs løft i denne sektoren. Hvilket parti er det som ikke vil ha bra eldreomsorg?! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Feks: Vi vil gi bedre eldreomsorg da det trengs løft i denne sektoren. Hvilket parti er det som ikke vil ha bra eldreomsorg?! Ironisk nok gjør ikke FRP det så bra på den fronten, selv om de påstår de er partiet som skal heve akkurat den biten.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. august 2015 Forfatter Del Skrevet 22. august 2015 Som jeg har nevnt ett par ganger nå, jeg er ikke ute etter hva andre folk synes om partiene jeg er ute etter hva de selv sier de står for, altså tekst laget av dem Ja, men det er jo ikke til å stole på! Det kalles valgflesk. Man må se helheten og lese mellom linjene, om ikke blir du lurt. Feks: Vi vil gi bedre eldreomsorg da det trengs løft i denne sektoren. Hvilket parti er det som ikke vil ha bra eldreomsorg?! Ja valgflesk vill jeg holde avstand fra, jeg vill derfor ikke lese partiprogrammene men heller en oppsummering av vedtektene. Og stole på folk på ett forum er jo umulig, det blir alltid vinkling til "sine" partier. Da er det bedre med valgflesk synes jeg. Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 (endret) Absolutt. Det som er viktig i forhold til kommunismen er jo å reflektere over idealogien, og ikke ta den helt for "god fisk'". Pratet faktisk med noen partifeller av meg som har stand i byen jeg bor i, og de hadde ganske likt syn til at det ikke er mulig i nåværende samfunnsform, men at dersom en beveger seg mot et annet samfunn, så ville man til slutt kunne innføre det. Jeg tror at dersom vi kommer til et samfunn hvor roboter tar over all type arbeid; da har man i grunnen ingen annen løsning enn å innføre et system som ligner, eller faktisk er kommunisme verdig.. Høres sikkert ut som en gal spekulasjon, men vi er på vei til et samfunn hvor stadig flere jobber fases vekk til fordel for roboter, vi ser det i logistikk-bransjen for eksempel. Dersom et samfunn uten menneskelig arbeidskraft blir brukt; hvordan skal da samfunnet gå videre? Skal man ha en liten elite som sitter på toppen, eller skal alle ha det om ikke helt likt; så ihvertfall forsåvidt bra? Det er hvor jeg mener kommunismen kunne fungert, og da hadde nok store deler av folket også vær enig, og dermed kan man innføre det på en måte som da ikke er voldelig, og som har støtte i folket, noe som er et av de viktigste punktene med kommunisme; at store deler av befolkningen må være enig i å innføre et slikt politisk system. Og i praksis er det et demokrati som verden ikke har sett maken til, hvor alle har en stemme i det politiske landskapet, istedenfor representanter, som bare sier noe, og ikke gjør ord til handling, slik vi ser i dag. Flott å se en annen som har samme tanke bane som meg, det synes jeg er veldig bra i og med at jeg ikke har møtt på noen på dette forumet som akkurat er så enig i det.. Skal dog sies at jeg ikke har lest så mange bøker om dette, men meningene mine kommer utifra hva jeg har reflektert over, dog ser det ut til du har studert det litt "dypgående". Jeg er enig i det du skriver. Men et automatisert/robotisert system kan også føre til anarki. Altså et system hvor individuelle og små enheter styrer/bestemmer over seg i disse enhetene. Dette kan gjøres fordi all produksjon vil bli skapt av robotene. Man får personalisert medisin, roboter som skaper produktene, kunstig intelligens som sørger for kontinuerlig teknologisk fremgang og mat som blir produsert i organiske kjøkkener. Mye av arbeidet som staten utfører vil ikke være nødvendig og man trenger ikke lenger å betale skatt til den. Det virker som om vi ser den samme utviklingen egentlig. Endret 22. august 2015 av Bjørn-Ove Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Så du mener partiprogrammene ikke henger sammen med vedtektene? Vedtekter er ofte gamle og utdaterte... men lykke til Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. august 2015 Forfatter Del Skrevet 22. august 2015 Så du mener partiprogrammene ikke henger sammen med vedtektene? Vedtekter er ofte gamle og utdaterte... men lykke til Nei det mener jeg ikke, men at vedtektene er mer bestemte om en kan si det slik mens partiprogrammene ofte er smurt inn i en "god" pakke som ser godt ut liksom. Men det blir nok til at jeg i første omgang leser programmene kritisk og over tid leser vedtektene til de som jeg føler passer meg best. Jeg har jo allerede en god peiling på hvor jeg "ligger" men jeg er usikker på hvem jeg "matcher" mest med. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Jeg liker vedtekter som lar meg selv bestemme over mitt eget liv. Beste er programmer som gir folk mest mulig frihet til selv å kunne velge hver dag, i stedet for at noen byråkrater og politikere bestemmer over mine valg hver dag. 1 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Frp: primært et innvandringsfiendtlig parti. Men ikke alle innvandrere, kun fra enkelte land (Afrika og Midtøsten). Noe som altså betyr rasisme. Er deres innvandringspolitiske talsmann, som kjent er en ikke-vestlig innvandrer, også en rasist? Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Frp: primært et innvandringsfiendtlig parti. Men ikke alle innvandrere, kun fra enkelte land (Afrika og Midtøsten). Noe som altså betyr rasisme. Er deres innvandringspolitiske talsmann, som kjent er en ikke-vestlig innvandrer, også en rasist? Ja, hvorfor ikke? Rasist betyr jo egentlig bare at du tilegner en folkegruppe (altså en rase på folkemunne, selv om det bare eksisterer en rase, menneskerasen) visse egenskaper sammenlignet med andre folkegrupper. Ofte blir det slik at når man omtaler en person som rasist, så mener man at person gir denne folkegruppen negative karakteristikker. Når det kommer til dette tilfellet spesielt, så er det velkjent at persere/iranere ofte føler sterk antipati mot sitt eget samfunn grunnet regimet de opprinnelig tilhører. Det gjør at de ofte heller foretar ett sterkt brudd med dette for å heller assimilere seg i det lokalsamfunnet de flykter til. For denne personen, så har han gjort dette ved å være sterkt anti-muslimsk (fordi han føler at de har ødelagt samfunnet hans) og han har blitt med i FrP. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være så vanskelig å forstå? Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Når det kommer til dette tilfellet spesielt, så er det velkjent at persere/iranere ofte føler sterk antipati mot sitt eget samfunn grunnet regimet de opprinnelig tilhører. Det gjør at de ofte heller foretar ett sterkt brudd med dette for å heller assimilere seg i det lokalsamfunnet de flykter til. For denne personen, så har han gjort dette ved å være sterkt anti-muslimsk (fordi han føler at de har ødelagt samfunnet hans) og han har blitt med i FrP. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være så vanskelig å forstå? Fant du på alt det helt selv? Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Når det kommer til dette tilfellet spesielt, så er det velkjent at persere/iranere ofte føler sterk antipati mot sitt eget samfunn grunnet regimet de opprinnelig tilhører. Det gjør at de ofte heller foretar ett sterkt brudd med dette for å heller assimilere seg i det lokalsamfunnet de flykter til. For denne personen, så har han gjort dette ved å være sterkt anti-muslimsk (fordi han føler at de har ødelagt samfunnet hans) og han har blitt med i FrP. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være så vanskelig å forstå? Fant du på alt det helt selv? Noensinne hørt om den iranske opposisjonen? Jeg kjenner endel fra dette miljøet og de føler det ofte slik jeg beskriver det. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 tilnærmet da.. Det er derfor jeg prøver å holde meg unna ytringer fra enkelt personer og partiprogrammer da de ofte inneholder valgflesk eller bare fokuserer på "positive" sider osv. Helst skulle jeg ønske hvert parti oppsummerte alt de står for som bak på en bok på en måte. Målet er å finne detpartiet jeg er mest enig med, i dag har jeg jo en anelse men helt sikker er jeg ikke. Det aller beste er jo at det er kommunevalg i år. Partieprogrammer er 100% irrelevant. Det eneste som teller er om partiene har hatt styring før, og hva de gjorde. Dog, det aller beste er nok hva de ikke gjorde. F.eks.... glemte de å lage en utbyggingsplan, i de siste 40 årene? Har de i det heletatt kontrol på utgiftene? Deler de på skyld med partiet de bytter plass med? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Det er veldig ustabilt med kunnskaper i kommunenorge. Man budsjetterer med ny skole og glemmer tomtekostnadene eller bygger nytt rådhus hvor man har glemt de enorme driftskostnadene slik at det selges og leies tilbake for en enda dyrere penge. Derfor synes jeg staten burde finansiere feks. skole og eldreomsorg slik at de mest elementære tingene er stabile. Særlig eldreomsorg som er spådd å bli en stor utgift i årene som kommer. Nå er det kommunevalg og egentlig synes jeg ikke partiene har så mye å si men mer hvilke saker og personer som står på listene. Debattene på TV gjenspeiler i liten grad det som foregår i distriktene. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 (endret) Så du mener partiprogrammene ikke henger sammen med vedtektene? Vedtekter er ofte gamle og utdaterte... men lykke til Nei det mener jeg ikke, men at vedtektene er mer bestemte om en kan si det slik mens partiprogrammene ofte er smurt inn i en "god" pakke som ser godt ut liksom. Men det blir nok til at jeg i første omgang leser programmene kritisk og over tid leser vedtektene til de som jeg føler passer meg best. Jeg har jo allerede en god peiling på hvor jeg "ligger" men jeg er usikker på hvem jeg "matcher" mest med. Vedtektene sier da sjelden og aldri noe om hva partiene faktisk står for politisk. Vedtekter inneholder sånne ting som hvem som kan være medlem, hva som skjer om man ikke betaler kontingenten, og sånne tørre organisatoriske ting som har omtrent ingenting med politikken partiet fører å gjøre... Edit: forøvrig enig med det forrige taler poengterte om at det er kommune (og fylkestings) -valg i år, og derfor er det program og valgbrosjyrer fra lokallagene i din kommune/ditt fylke som er det relevante lesestoffet. Endret 24. august 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Kortfattet verdier til hvert parti? Hvert eneste parti ønsker å bestemme over deg og ditt liv. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå