Gå til innhold

Kortfattet verdier til hvert parti?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vurderer å bli litt mer politisk aktiv men før jeg hiver meg inn i dette vil jeg vite at det partiet jeg "velger" har så mange verdier som mulig som jeg kan stå inne for. Så det jeg leter etter er en kortfattet oversikt over kjerneverdiene til de ulike partiene vi har, finnes dette?

 

Jeg skulle aller helst ønske at jeg kunne lest igjennom all dokumentasjon som hvert parti har tilgjengelig, men dette vill ta enorm tid som jeg allerede har lite av.

 

Altså det jeg er på jakt etter er:

-Kortfattet oppsummering av de viktigste verdiene og standpunktene til de forskjellige partiene i Norge

-Veldig viktig at det er fakta og ikke valgflesk

 

Noen som har noen tips? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rødt: kommunister

SV: ønsker å gjøre alle folk like, vil slippe inn tonnevis av utlendinger (kommunister light)

AP: samme som SV men i mildere grad (kommunister light light)

MDG: fokuserer mest på miljøet (no shit), vil også slippe inn masse utlendinger

SP: ikke stort å si, de er ganske moderat på alt

KrF: mener kristendom bør ha større betydning i samfunnet

V: liberalister som mener staten skal ha færre oppgaver, ønsker mer åpne grenser hvis jeg forstår riktig

H: mer frihet til å gjøre egne valg, mindre skatter

FrP: mindre skatter, mindre innvandrere, flere folkeavstemninger i viktige saker

 

det var de store.

Lenke til kommentar

Rødt: kommunister

SV: ønsker å gjøre alle folk like, vil slippe inn tonnevis av utlendinger (kommunister light)

AP: samme som SV men i mildere grad (kommunister light light)

MDG: fokuserer mest på miljøet (no shit), vil også slippe inn masse utlendinger

SP: ikke stort å si, de er ganske moderat på alt

KrF: mener kristendom bør ha større betydning i samfunnet

V: liberalister som mener staten skal ha færre oppgaver, ønsker mer åpne grenser hvis jeg forstår riktig

H: mer frihet til å gjøre egne valg, mindre skatter

FrP: mindre skatter, mindre innvandrere, flere folkeavstemninger i viktige saker

 

det var de store.

 

Takker for svar men jeg tror jeg må pressisere:

 

Jeg ønske en oversikt laget av partiene der de selv sier hva de står for og ikke kortfattet oppsummering fra andre som gjerne vinkler ting til sin "fordel". 

 

Men for all del, takk for innsatsen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da får du gå inn på hjemmesidene til partiene selv. Hvorfor spør du andre om å gjøre den lille jobben? Du bør bli politiker ja ;)

 

Dette har jeg såklart prøvd, men som sagt har jeg ikke tid til å lese all informasjonen og er derfor på leit etter noe kortfattet, noe som jeg ikke fant frem til med egen søking, derfor lurte jeg på om noen viste hvor jeg kunne finne dette. Altså jeg ber ikke noen om å gjøre noe "jobb" jeg ønsker bare å bli vist i riktig retning av noen som har gjort dette før, om det finnes.

 

Og jeg har ikke tenkt å "bli" politiker, men politisk aktiv. 

 

jeg finner jo ting som dette:

 

http://ndla.no/nb/node/11473

 

Men jeg blir alltid usikker på hvem som har skrevet det og om vinklingen er rettet inn mot ett parti eller om teksten er helt nøytral osv...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

 

Dersom du leter etter noe kortfattet er jo det å gå på nettsidene til partiene den beste måten å finne noe, ihvertfall nå siden det er valg snart, da har de alle noe fancy å vise til:

 

Rødt: http://xn--rdt-0na.no/valg2015/

 

Høyre: http://www.hoyre.no/om-h%C3%B8yre/om-h%C3%B8yre

 

Venstre: http://www.venstre.no/om/

 

Liker APs nettside veldig godt, da det er veldig kortfattet, og man kan faktisk lese igjennom kjapt: http://arbeiderpartiet.no/Politikken-A-AA

 

You name it.. Det er ikke verdens vanskeligste oppgave, og dersom du vil ha noe som er nøytralt så går du på deres egne sider.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Men jeg blir alltid usikker på hvem som har skrevet det og om vinklingen er rettet inn mot ett parti eller om teksten er helt nøytral osv...

 

Du bør holde deg heeelt unna politikk hvis du regner med å få en eneste ting som er helt nøytralt når du surrer med det. Ikke partienes egne partiprogrammer er nøytrale. Alt er tolking frem og tilbake uansett hvor du leser.

 

Forsåvidt så er det BrentPizza ganske så riktig etter hva jeg har fått med meg fra mine dager før jeg gav opp å følge med på skiten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men jeg blir alltid usikker på hvem som har skrevet det og om vinklingen er rettet inn mot ett parti eller om teksten er helt nøytral osv...

 

Du bør holde deg heeelt unna politikk hvis du regner med å få en eneste ting som er helt nøytralt når du surrer med det. Ikke partienes egne partiprogrammer er nøytrale. Alt er tolking frem og tilbake uansett hvor du leser.

 

Forsåvidt så er det BrentPizza ganske så riktig etter hva jeg har fått med meg fra mine dager før jeg gav opp å følge med på skiten.

 

 

tilnærmet da.. Det er derfor jeg prøver å holde meg unna ytringer fra enkelt personer og partiprogrammer da de ofte inneholder valgflesk eller bare fokuserer på "positive" sider osv. 

 

Helst skulle jeg ønske hvert parti oppsummerte alt de står for som bak på en bok på en måte. Målet er å finne detpartiet jeg er mest enig med, i dag har jeg jo en anelse men helt sikker er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Forsåvidt så er det BrentPizza ganske så riktig etter hva jeg har fått med meg fra mine dager før jeg gav opp å følge med på skiten.

 

Nei, det han skriver er svada, og er negativt motivert mot partier han ikke er enig i. 

 

tilnærmet da.. Det er derfor jeg prøver å holde meg unna ytringer fra enkelt personer og partiprogrammer da de ofte inneholder valgflesk eller bare fokuserer på "positive" sider osv. 

 

Helst skulle jeg ønske hvert parti oppsummerte alt de står for som bak på en bok på en måte. Målet er å finne detpartiet jeg er mest enig med, i dag har jeg jo en anelse men helt sikker er jeg ikke.

 

Prøvd NRKs valgomat? Jeg boikotter hele søppelsendingen da de ikke lar partiet mitt være med (huff så demokratiske NRK er), men de har en god valgomat. 

 

http://www.nrk.no/valg2015/valgomat/

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

 

Prøvd NRKs valgomat? Jeg boikotter hele søppelsendingen da de ikke lar partiet mitt være med (huff så demokratiske NRK er), men de har en god valgomat. 

 

http://www.nrk.no/valg2015/valgomat/

 

 

Joda jeg har jo prøvd noen valgomater, men jeg er litt redd for å gå på "valgflesk" her også.  Helst ønsker jeg jo å lese all info fra hvert parti slik som du nevnte med AP sine sider, men dette er jo lettere sagt enn gjort. Men jeg får vell ta til takke med valgomater og partiprogrammer i første omgang for så å gå mer i dybden over tid :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Joda jeg har jo prøvd noen valgomater, men jeg er litt redd for å gå på "valgflesk" her også.  Helst ønsker jeg jo å lese all info fra hvert parti slik som du nevnte med AP sine sider, men dette er jo lettere sagt enn gjort. Men jeg får vell ta til takke med valgomater og partiprogrammer i første omgang for så å gå mer i dybden over tid :)

 

Blir nok bedre om du selv lager deg en mening om partiene istedenfor at nisser på et forum skal gi deg en god 'forklaring' på hva de ulike partiene står for. 

 

Men du får gå igjennom partiprogrammene, eventuelt ta deg en tur til en by nær du bor hvor det er folk som snakker om partiprogrammene til de ulike partiene, og høre hva de mener.. 

Lenke til kommentar

Nisser på et forum er samme personene du møter på byen som sitter og snakker politikk. Ingen er nøytrale noe sted og det er tilogmed krangel internt i partiene. Han vil ikke ha "valgflesk" så da er rådene dine ikke noe bedre enn å høre på nissene.

 

Mitt råd er, hvis du ikke gidder å gå ut og for å få et større fora, å spørre hva folk her inne synes om de forskjellige partiene eller hva de mener de står for. Når du har lest noen hundre nissekommentarer så begynner du nok å få sjøbein :)

Lenke til kommentar

Kanskje jeg kan gjøre et bidrag her også:

 

Rødt: Står for en slags revisjonert og moderne euro-kommunisme. Historisk kommunisme hadde innslag av vanguard-parti (altså et statsbærende parti som hadde ansvaret for innførselen av kommunisme) og omfordeling av goder i samfunnet. Arbeider-klassen skulle ta over makten og kontrollere produksjonsmidlene. Ble i teorien et slags moderne barteringsystem. Hadde noen interessante sidemål som religionsfiendtlighet og kamp mot rasisme/imperialisme. Kommunisme fungerte bare til å omfordele de eksisterende gode i samfunnet, men virket ikke så bra til skape ny velstand (wealth på engelsk) i samfunnet, slik at man ble forbikjørt av andre nasjoner som var kapitalistiske. Dette var noe også Marx mente, han ville ha kommunisme i et samfunn som det industrialiserte Tyskland.

 

Senterpartiet: et parti som primært står for særinteresser. Du kommer til å stemme for dette partiet hvis du støtter en ytterligere regionalisering (som for eksempel mer lokalt autonomi og flere statlige bedrifter til regionale strøk, samt mer tilskudd til små kommuner). I tillegg er de en proponent for den norske landbruksnæringen, dette medfører at de vil opprettholde subsidier til landbruket og motstand mot EU fordi de ikke ønsker europeiske konkurranse-regler og konkurranse generelt. 

 

SV: ble opprettet som et parti for at dets medlemmer skulle vise motstand mot NATO og krig/imperialisme generelt. Forsøker å være et miljøvennlig parti, samt stå for noen sosialistiske verdier som mer immigrasjon, sterk offentlig skole og høyere skatter til de rike. Har fått et sterkt tilbakefall fordi da de var ved makten måtte de svelge mange kameler og gikk imot mange av sine verdier ved blant annet å støtte krigen i Afghanistan og tøve rundt med rensing av Mongstad.

 

KrF: er et parti som står for kristelige verdier. Er kanskje mest kjent for kontantstøtten, som skulle gi foreldre en periode hvor de kunne være med barna sine etter fødselen. Forsøker å stå for mange verdier vi kjenner igjen fra kristendommen, som motstand mot søndagsåpne butikker og motstand mot abort. Er også et svært Israel-vennlig parti og deres velgere kommer primært i fra kristen-miljøer. 

 

Arbeiderpartiet: begynte som et parti som skulle representere arbeiderklassen. Dette har etterhvert blitt utvidet til heller å gjelde middelklassen. Står for sterk statlig styring av norske bedrifter (altså sterk statlig eierskap av bedrifter som Statoil, Telenor osv). Ønsker progressiv skattesystem med en høy toppskatt. Partiet er også ansvarlig for handlingsregelen som tilsier at man kun kan bruke en viss andel av oljefondet ettersom for mye statlig forbruk vil føre til inflasjon (inflasjon er at man øker pengemengden uten å øke produksjonsmengden i like stor grad). Videre er Arbeiderpartiet ansvarlig for integrasjon av immigranter fremfor ekskludering og eventuelt assimilasjon. Utenrikspolitisk sett er de NATO-vennlige og foretrekker USA fremfor øst-landene. Har også innført et komplekst statlig sykehus-system og eldreomsorg.

 

Høyre: er et konservativt parti. Ønsker en forandring i skattesystemet og mindre statlig eierskap i norske bedrifter. Dette er fornuftig for nasjoner uten store oljefond fordi det er dyrt for stater å opprettholde sine obligatoriske oppgaver og samtidig investere i selskaper som Statoil. Høyre ønsker også forandringer i helsepolitikken med flere private sykehus. Dette ønsker de også innen skolesystemet og eldreomsorgen (tror jeg). Alt i alt ønsker Høyre forandringer her og der, som gjør at de har ganske stor appell utenfor deres primærbase. Fungerer godt som et alternativ til Ap fordi det ikke ønsker å forandre systemet radikalt. 

 

Frp: primært et innvandringsfiendtlig parti. Men ikke alle innvandrere, kun fra enkelte land (Afrika og Midtøsten). Noe som altså betyr rasisme. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

 

Må si meg enig i mye av det du skriver her.. Greit at jeg er kommunist, men det betyr ikke at jeg tror kommunisme er mulig i det samfunnet vi har. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Må si meg enig i mye av det du skriver her.. Greit at jeg er kommunist, men det betyr ikke at jeg tror kommunisme er mulig i det samfunnet vi har. 

 

Politisk sett har jeg også vært på samme sted som du er. Begge systemer har mangler tror jeg vi er enige om.

 

Kommunisme kom av manglene ved det kapitalistiske system og det at ga sterk variasjoner i økonomien som førte til børskrakk og henholdsvis perioder av økonomisk fremgang og nedgang. John Kenneth Galbraith så også dette og kom med teorien om convergence mellom disse to systemene. Det betydde grovt sagt altså at fremfor en konflikt kom de to systemene til å bli mer og mer lik hverandre og heller lære av hverandre.

 

Dessverre for kommunismen kom denne tilnærmingen kun fra den kapitalistiske siden. Det medførte altså at de demokratiske systemene tok det beste fra begge systemene og ble til et kapitalistisk system med et omfattende sosialistisk støttesystem. Altså at man tok vare på innbyggerne samtidig som man hadde økning i velstand. Dette klarte ikke det udemokratiske systemet i Sovjetunionen, noe som medførte til at det til slutt ble knust. 

 

En slags variasjon av denne samme "convergencen" har vi i Kina hvor man har foretatt en form for convergence, med innførselen av kapitalisme, men fortsatt har den kommunistiske statsbærende partiet. 

 

Men alt i alt, tror jeg at vi to er ganske enige. Du har sikkert tenkt over disse tingene på samme måte som jeg har gjort. 

 

Forøvrig: det neste steget i det økonomo-politiske systemet er noe som kalles for informasjons-nettverk systemet. Du kan lese Yochai Benkler hvis du er interessert i dette.

Endret av Bjørn-Ove
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

FrP er etter min mening bedre enn Høyre på mange områder. De vil ha statlig finansiering av eldreomsorgen, noe som er bra siden kommunene blir sulteforet med penger og ikke lenger klarer oppgaven.

 

FrP vil også beholde enkelte statlige selskaper i større grad enn Høyre og dermed ikke privatisere alt. Dette gjelder også sykehus.

 

Frp mener lavere skatt gir bedrifter muligheter til å ekspandere fremfor at de går konkurs eller flytter utenlands. Dette er svært viktig for at landet skal gå rundt økonomisk.

 

Høyre er partiet for de med bedrifter og mye penger, for vanlige folk synes jeg partiet blir helt feil.

 

FrP har dårlig politikk når det kommer til midlertidig ansettelser og alt som har med Nav og gjøre. De vil rasere velferdsordningene.

 

AP fremstår som veldig solidariske og vil hjelpe flyktninger og åpne grensene. Dette fører til økt skatt som de mener er helt ok. Samtidig er de for fattigdomsbekjempelse men forstår ikke at økte skatter gir FLER fattige. Som feks. eiendomskatten som skal betales uavhengig om du eier eller leier.

 

AP er tilhenger av en stor og oppblåst offentlig sektor som ikke tilfører landet noe som helst. De vil helt ta alt ditt overskudd for så å dele det ut til trengende. FrP er motsatt og vil helst at du skal bestemme hva pengene du tjener skal brukes til selv.

 

SP er til for å verne om bønder og er pga. landets naturressurser i mot EU.

 

KrF sier seg selv.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg vurderer å bli litt mer politisk aktiv men før jeg hiver meg inn i dette vil jeg vite at det partiet jeg "velger" har så mange verdier som mulig som jeg kan stå inne for. Så det jeg leter etter er en kortfattet oversikt over kjerneverdiene til de ulike partiene vi har, finnes dette?

 

Jeg skulle aller helst ønske at jeg kunne lest igjennom all dokumentasjon som hvert parti har tilgjengelig, men dette vill ta enorm tid som jeg allerede har lite av.

 

Altså det jeg er på jakt etter er:

-Kortfattet oppsummering av de viktigste verdiene og standpunktene til de forskjellige partiene i Norge

-Veldig viktig at det er fakta og ikke valgflesk

 

Noen som har noen tips? :)

Liberalistene: Står for en politikk som skal gi oss mest mulig frihet til selv å bestemme over våre egne liv, og eiendom. At vi selv skal få bestemme hva salgs spleiselag vi skal være med på, og ikke. At all intitiering (oppstart av bruk av) tvang/makt/vold skal være ulovlig. Altså du har rett til å leve i fred, om du lar andre være i fred. 'Min frihet slutter der din begynner'; forstått slik: Jeg bestemmer over meg og min eiendom, men kan ikke bestemme over deg og din eiendom, og motsatt.

 

Altså at du har en rett til å bestemme over ditt eget liv, og produktet av ditt eget arbeid: Ingen andre. Ikke politikere eller flertallet. Slagordet er "Ditt liv, Ditt valg" ... Vi står for størst mulig økonomisk frihet (laissez faire). Vi vil ta så lite av borgerne i skatt som overhodet mulig slik at de vil få råd til å selv velge og vrake mellom gode konkurransedyktige tilbud. Vårt mål er et liberalistisk rettsstat i form av et minarki, som beskytter rettighetene til folk, slik som ytringsfrihet, organisasjonsfrihet, retten til liv, eiendomsretten, og andre negative rettigheter. :)

Endret av тurbonєℓℓo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...