Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med win7 install laptop

Anbefalte innlegg

En kompis har en Acer V5-573G  laptop som kom ny med Win8.

Sønnen hans bruker den mye og den originale installasjonen krasjet. 

Så installerte jeg Win7 på den fra en USB flashdrive som jeg hadde laget. 

Jeg fant alle drivere og alt. Så det har nå fungert i over ett år.

Nå har sønnen hans rota det til igjen og den vil ikke boote.

Får bare ei feilmelding.

Jeg tenkte jeg skulle gjøre det samme som sist.

Men jeg greier ikke å få den til å starte installasjons programmet.

Skjermen kommer opp "Windows laster installasjonsfiler" ... så kommer Windows ikon.

Deretter blir skjermen svart med en musespeker.

Musepekeren kan jeg bevege rundt om. Men det skjer altså ikke noe mer !

Jeg har skrudd den opp og tatt ut batteriene for å prøvd og fått reset'et den.

Men samme hva jeg gjør så skjer det samme.

Har prøvd med en annen harddisk. Men det har ingen effekt, skulle vel uansett ha klart og fyrt installasjonsmenyen via usb'en uten harddisk i i det hele tatt.

Har også testa USB flashdrive'n i min egen PC for å se at installasjonsprogrammet fyrer opp, og det gjør det.

Er det noen som har noen forslag til meg  ?     

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ved et par anledninger hatt problem med windows som henger i installasjonen, det har da vært minnefeil. 

Enkelt å sjekke med memtest. 

Aha... hvordan får jeg brukt memtest da?    

Når jeg ikke får PC'en til å gjøre noe som helst..

Lenke til kommentar

Har ved et par anledninger hatt problem med windows som henger i installasjonen, det har da vært minnefeil. 

Du kommer ikke inn i bios osv?

Lenke til kommentar

Hei. Så du har prøvd å tatt ut batteriet og det har vært ute lenge. Ok. Fremdeles ingen forandring? Skal vi se. Har du den orginale versjonen av Windows for hånden? Spørs om det kanskje ligger på en Recovery Partisjon eller noe, hvis den ikke er sletta?

Hvis ikke det finnes noe slikt, så kan du prøve å starte opp maskina med en Linux LiveCD. Se om det i det hele tatt er liv der inne. Hvis den starter opp og det ser ut til at det fungerer, så må det være noe annet galt en plass.

Du trenger nødvendigvis ikke å installere Linux. Men hvis du kommer inn på maskina i det hele tatt med Linux da vel og merke, så ta Backup av det som skal beholdes på maskina og se om det er mulig å gjøre noe med den.

Det beste for din del (Hvis du har mulighet) er å ta med deg maskina hjem. Jeg hjelper selv folk med PC og det kan være irriterende når eieren av maskina henger over deg og du føler at du har press på deg til å få det til. Da er det bedre å ta med maskina hjem og holde på der i ro og fred.

Lykke til.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Du kommer ikke inn i bios osv?

Joda. Bios fungerer, jeg kommer inn i den!  

Lenke til kommentar

Hei. Så du har prøvd å tatt ut batteriet og det har vært ute lenge. Ok. Fremdeles ingen forandring? Skal vi se. Har du den orginale versjonen av Windows for hånden? Spørs om det kanskje ligger på en Recovery Partisjon eller noe, hvis den ikke er sletta?

Hvis ikke det finnes noe slikt, så kan du prøve å starte opp maskina med en Linux LiveCD. Se om det i det hele tatt er liv der inne. Hvis den starter opp og det ser ut til at det fungerer, så må det være noe annet galt en plass.

Du trenger nødvendigvis ikke å installere Linux. Men hvis du kommer inn på maskina i det hele tatt med Linux da vel og merke, så ta Backup av det som skal beholdes på maskina og se om det er mulig å gjøre noe med den.

Det beste for din del (Hvis du har mulighet) er å ta med deg maskina hjem. Jeg hjelper selv folk med PC og det kan være irriterende når eieren av maskina henger over deg og du føler at du har press på deg til å få det til. Da er det bedre å ta med maskina hjem og holde på der i ro og fred.

Lykke til.

Jeg har ikke den originale versjonen av windows nei. Men denne usb sticken har fungert på samme maskina tidligere, og maange andre.

Jeg mener det lå en slags recovery partisjon på harddisken som jeg tror jeg fikk fjerna sist jeg installerte Win7. 

Men jeg har også prøvd med en annen harddisk, med akkurat samme resultat.

Jeg har maskina hjemme så jeg kan sitte i ro og fred, men jeg kommer ingen vei. :)

Linux ja, det skulle sikkert vært forsøkt. Men det har jeg ikke...

Hvis jeg prøver og boote maskina på Win7 installasjonen som er der nå så får jeg svart skjerm med melding:

"Windows has encountered a problem communicating with a device connected to your computer.

"This error can be caused by unplugging a removable storage device such as an external USB drive while the device is in use, or by faulty hardware such as an hard drive or CD-ROM drive that is failing" Make sure any removable storage is properly connnected and then restart...blabla..  

Jeg tar nå og napper ut begge batteriene igjen og lar den ligge lengre bare for å prøve.

Lenke til kommentar

Nå lå den uten batteri til bios og batteri til pc'en i 6 timer. Det må da holde :)

Men jeg kommer ikke lengre. 

I bios så står det at det er 8 gb ram installert, så da er det iorden(?)

Jeg får valgt "Usb hdd" til å boote på, kommer også opp Sandisk som er merket på stick'en.

"Laster installasjonsfiler", windowslogo, deretter svart skjerm med en musepeker jeg kan bevege rundt om.. der stopper det.

Ser ut til jeg må gi meg på denne om ikke folket har noen andre forslag..  hater å måtte gi meg og  :hrm:

Kunne eventuelt prøvd med en annen flashdrive(?).... en vet jo aldri...

Lenke til kommentar

Pass på at du ikke installerer fra en USB3-port på maskinen, Windows 7 native installasjonsmedie støtter ikke USB3.

Memtest - Du kan prøve med den som ligger på installasjonsdisken (minnepinnen) for Windows 7 | 8 du har. Se fremgangsmåte (punkt 2.- her) men UBCD kan være et godt alternativ (ja den kan bootes fra minnepinne.) Se under "/Memory" for aktuelle verktøy for minnetest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...