Goebbels Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 heisann. kun et noen dager gammel på linux. la inn Rh8 for noen dager siden, og må si jeg koser meg, særlig etter at jeg fikk apt-get til å funke, og skjønte litt mer.. Men nå plutselig fungerer det ikke lenger. om jeg eksempelvis skriver apt-cache search mplayer og trykker enter, så bare hopper den til neste linje. uten at noe skjer. selv om den står lenge. slitsomt nå som jeg endelig fikk taket på det. Noen forslag? Mvh G Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Skjer det med hvilken som helst pakke? De gir ikke noe output om den ikke finner noen som matcher. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 (endret) Skjer det med hvilken som helst pakke? De gir ikke noe output om den ikke finner noen som matcher. jepp skjer med hvilken som helst pakke. den skulle jo finne mplayer synes jeg da, fant jo den i går. Edit: nå virker det igjen.. mulig den bare trengte en om-støvling. jaja, sånn er det når alt er nytt. Endret 11. november 2003 av Goebbels Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 men kan jo følge opp i tråden med et annet spsml.. når jeg for eksempel nå har vellykket installert proftpd. hvor finner jeg igjne programmet? og hvordan gjøre den om til en klikkbar link på desktopen? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Programmet lagrer seg vanligvis i /usr/bin eller /usr/local/bin. For å lage snarvei skriver du bare at den skal kjøre programnavnet. Trenger ikke å ta med hele stien, siden de somregel ligger i path. Daemons startes ofte med '/etc/initd.d %deamon% start' f. eks /etc/init.d/apache2 start. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 (endret) For å lage snarvei skriver du bare at den skal kjøre programnavnet. Trenger ikke å ta med hele stien, siden de somregel ligger i path. Daemons startes ofte med '/etc/initd.d %deamon% start' f. eks /etc/init.d/apache2 start. Takker. men jeg må innrømme at jeg ikke frstod så mye av fremgangsmåten.. har du en step-by-step? edit. fant en "create launcher" ved høyreklikk på skrivebordet. regner med at det er denne.. men fant ikke noe i de to dir'ene du nevnte Endret 11. november 2003 av Goebbels Lenke til kommentar
dvj Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 hvor finner jeg igjne programmet? skriv dpkg -L programmnavn (f.eks dpkg -L proftpd) for å se hva filer som ble instalert dpkg -l gir deg liste over alle instalerte programmer Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 hvor finner jeg igjne programmet? skriv dpkg -L programmnavn (f.eks dpkg -L proftpd) for å se hva filer som ble instalert dpkg -l gir deg liste over alle instalerte programmer bash: dpkg: command not found Lenke til kommentar
xeon Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (endret) Nå bruker redhat vsftpd som default ftp deamon. Jeg vet ikke om du er klar over det, men proftpd er en ftp-server (skal du ha ftp klient kan du bruke gftp erller.no) Skal du starte vsftpd eller proftpd så må du kjøre kommandoen: service proftpd status service proftpd start # hvis den ikke er startet service vsftpd status osv..... EDIT: behøver jeg å nevne at dette må gjøres som root? Endret 11. november 2003 av xeon Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Kan jo hende at RPM-databasen har blitt korrupt. Prøv rpm --rebuilddb og se om det hjelper. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 Nå bruker redhat vsftpd som default ftp deamon. Jeg vet ikke om du er klar over det, men proftpd er en ftp-server (skal du ha ftp klient kan du bruke gftp erller.no) Skal du starte vsftpd eller proftpd så må du kjøre kommandoen: service proftpd status service proftpd start # hvis den ikke er startet service vsftpd status osv..... EDIT: behøver jeg å nevne at dette må gjøres som root? Takker. Det var meningen å sette opp en server ja. Ser ut til å funke nå. men fremdeles lurer jeg på et par ting: starting proftpd [ok] javel - hva hjelper det meg når jeg ikke kommer inn i programmet på noen måte? prøvd det meste jeg kan komme på (dog med minimal kunnskap) men ikke blitt noe klokere.. og spsml 2: vil den fremdeles kjøre som en servise når jeg logger meg ut fra root og inn som vanlig nruker? vennligst bær over med meg for høy noob faktor Mvh G Lenke til kommentar
xeon Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Hehe.. Vel den kommer til å kjøre helt til du bestemmer at du skal restarte eller kjører en service proftpd stop men du har jo også en grafisk service greie (husker ikke helt hva den heter, mulig det er noe med runlevel/server -config eller noe på en av menyene) For å bestemme hvordan proftpd skal oppføre seg så har du antageligvis en fil kalt /etc/proftpd.conf eller noe i den duren, den ligger i det minste under /etc ett sted For å logge deg inn på ftp-serveren kan du bruke en helt vanlig ftp-klient, så som ncftp eller gftp. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 (endret) ok takker så lenge. Så servicen kjører fremdeles når jeg logger ut med root - og inne med vanlig bruker. kjekt.. skal prøve i morgen, orker ikke nå. sittet foran pc siden i morges.. men takk for hjelpen så langt. btw: Gruer meg til å begynne å knote med å hente frem diskene mine på ide-kontrolleren Endret 11. november 2003 av Goebbels Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 uff... alt snakket om redhat og RPM's gjør meg kvalm ...tror jeg må ha en øl Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 ok takker så lenge.Så servicen kjører fremdeles når jeg logger ut med root - og inne med vanlig bruker. kjekt.. skal prøve i morgen, orker ikke nå. sittet foran pc siden i morges.. men takk for hjelpen så langt. btw: Gruer meg til å begynne å knote med å hente frem diskene mine på ide-kontrolleren Du slipper å logge inn og ut, su - i konsoll gjør deg til root. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 12. november 2003 Forfatter Del Skrevet 12. november 2003 Du slipper å logge inn og ut, Prøvde det, tidligere. men da fikk jeg bare: bash: service: command not found Mens når jeg logget meg ut som bruker, og inn som root så funket: service proftpd start Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 husket du streken ? Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 12. november 2003 Forfatter Del Skrevet 12. november 2003 (endret) husket du streken ? jøss, den detaljen overså jeg gitt.. takker så mye.. men hvilken forskell utgjør den, sånn til senere bruk ?? Men får fremdeles ikke åpnet programmet, sånn at jeg får noe poeng ut av serveren.. Endret 12. november 2003 av Goebbels Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Med streken får du også tilgang til roots path. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Med streken får du også tilgang til roots path. Veeel.. Gjør forsåvidt det men det den egentlig gjør er å kjøre /etc/profile fila og fila til root... Så har du en motd i profile (som meg) så får du den når du kjører "$ su -".. Den gjør det samme som "$ source /etc/profile" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå