Gå til innhold

Trenger minimum 1400 GB - Hva lønner seg?

z00l

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg ville ventet med å invistere til du evt fikk tak i serial ata som er nesten så godt som scsi og kjørt raid 0 på disse slik at du sparer deg for å måte sette opp en og en disk her kan du bare legge til en som er spanned som går over alle diskene og kjører serial ata som er gode for ett feil slag på 5 år. (må nesten tas med ett klype salt) og selvsagt skikkelig kjøling til dette

Lenke til kommentar

Jada jada, kjøling kan nok ha noe for seg, men sjekk specs på diskene deres, max. operating temp. er gjerne oppgitt til 50/55C, så dersom man holder seg under denne bør man altså være overgitt MTBF. En svak bris/litt luftsirkulasjon i kabinettet vil være tilstrekkelig.

Å skulle kjøle disker til mye under operating temp. vil jeg kalle eksentrisk og sammelikne med f.eks. å aldri ha et turtall på over 3000rpm på en bilmotor: det er mulig den holder litt lenger, men den er altså bygget for å tåle det!

Dersom feilrater på disker er av viktighet, bør man heller vektlegge backup/redundans. Spørsmålet er ikke OM en disk ryker, men NÅR den gjør det. Er det noen mindre krise om disken(e) ryker om 15 år ifht. om 10 år?

Et forslag for å spare kronasje er å kjøre SW RAID-5 i W2K Adv. Server. (ser bort fra at lisensen koster $$ da ;) )

Antakelig ville jeg også satset på (minst) en hotswap skuff for lettvint backup/transport av data også.

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Highpoint RocketRAID 454 , støtter 5, 0, 1, 10 (1/0), and JBOD.

Koster 1000-lappen hos Komplett

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=7&s=pl

har det selv,får 60MB/s i leseytelse med 4 disker (5400rpm) i RAID-5

Så kobler du til 8 stk av disse og kjører RAID-5 og får

7x200MB=1.4GB effektiv lagring:

Western Digital 200.0 GB 7200RPM 8MB SE (koster 1,508.00 pr stk hos Multicom)

Totalt:

RAID kort: 1087 + disker 8x1500 = 13.087,-

Tror ikke du får noe bedre til samme pris.

Kabinett:

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...1000AS&toc=3070

Det har 6 stk 3 1/2" interne plasser + 4 stk 5 1/4" plasser.

Med 3 overganger fra 5 1/4" til 3 1/2" så får du plass til 9 disker.

En system disk og resten til RAID og en ledig 5 1/4" til CD f.eks.

Koster 495,- + strømforsyning

RAID 0 mener jeg er ikke å anbefale!!

lqpl

Endret av lqpl
Lenke til kommentar
Ja det var jo et helt spesielt case da - det var ikke bare varme de diskene ikke tålte...  *grin*

timtowtdi

Jo, men poenget er at man kan vanskelig si at alle harddisker tåler varme. Skal man sette opp et større system med feks 9 disker, spiller det vel liten rolle om man putter på et par-tre vifter i tillegg. Hverken for pris eller støy....

Man trenger jo ikke bruke en kjølevifte på hver disk, sett opp to 120 mm vifter som blåser på diskene og en som trekker luft ut av kabinettet......

Endret av rks
Lenke til kommentar

Er 100% enig med deg rks. Ville absolutt sørget for luftsirkulasjon i kabinettet.

Poenget mitt var bare at det ikke er noen garanti for at noe ikke går kanakkas første uken om man fryser ned hver enkelt disk ;)

Dessuten som det allerede er nevnt: RAID-0 er en svært dårlig idé. 1 disk har 50% sannsynlighet for å feile innen MTBF. Det er over 98% sannsynlighet for at en eller fler av 6 disker feiler innen samme tidsrom!!!

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke sett etter noe mindre enn 200GB disker (kjøre veeeldig mange disker blir stress med ressurskonflikter, dårlige størmsplittere som konker ut o.l.) trust me!

Disken jeg ville tatt er WD2000JB. Samsung, Maxtor o.l. ville jeg styrt unna, pga yten og Maxtor som er ganske problematisk å få kjølt tilfredstillende under samme forhold som WD. WD diskene yter og bedre i praktisk server-bruk (random I/O).

Hva RAID angår så er seff RAID5 med en RocketRAID 454 en mulighet (funker fint), en annen er å sette diskene samme 2 og 2 i RAID0, dette hjelper mer enn du skulle tro på ytelsen i en filserver. Et typsik problemet er at en disk kan levere en datastrøm på 50MB/s, men ikke 5 strømmer på 5MB/s, det kan to disker i RAID0.

Kjører selv et Chieftec Maxi, med 9 disker i 5,25" brønnene (3x Win7500 - PS, bytt de medfølgende ubruklig svake viftene i Enermax eller Delta, det passer fysisk og kjøler bra selv med 3 disker) og 3+3 disker i HDD-rammene og 2 disker nederst festet med Lian Li rammer. Totalt 16x 7200 og 1x 10000 disker, alle diskene ligger mellom 40 og 50c, avhengig av load og romtempratur men uten kjøling ville de gått en sikkert død i møte (har erfart vifte-stans). Kassa er ellers bestykket med 11 vifter.

En vanlig PC utvikler ikkeno varme i forhold til en filserver med lassevis av disker som går 24/7 så skaff deg en kasse som gir ALLE diskene aktiv kjøling og gir mulighet for noen vifter til eksos (nødvendig for luftflyt når kassa blir "tettet" med IDE og strømkabler.

Lenke til kommentar

Han som startet tråden trenger min 1400GB. Da nytter det ikke

med RAID0 oppsett.

Jeg mener at hvis man trenger så mye plass så må man kjøre

sikkert oppsett, RAID5 er ikke 100% sikkert, men myye mer

sikkert enn RAID0, der sjansen for at du mister alt øker

med antall disker i RAID0 oppsettet.

f.eks 4 diske i RAID0, da er det 4 ganger så stor sjanse for

at alt ryker, sett i forhold til en harddisk.

lqpl

Lenke til kommentar
Poenget mitt var bare at det ikke er noen garanti for at noe ikke går kanakkas første uken om man fryser ned hver enkelt disk

Ingen garanti, men som du sier reduserer man risikoen betraktelig med aktiv kjøling, f.eks vifter som båser kald luft over diskene.

Og det er ingen så vidt jeg kan se som har hevdet at man bør "fryse ned hver enkelt disk".

Mner at selv om en disk er spesifisert til f.eks 55 grader C så betyr ikke det at det er lurt å kjøre disken på den temperaturen. Samme disk som blir kjølt ned til 45 grader C vil ha en lengre levetid og dermed mindre sjanse for havari.

Disken jeg ville tatt er WD2000JB. Samsung, Maxtor o.l. ville jeg styrt unna, pga yten og Maxtor som er ganske problematisk å få kjølt tilfredstillende under samme forhold som WD. WD diskene yter og bedre i praktisk server-bruk (random I/O).

Vell, den WD disken er jo en bra disk, men i følge Storagereview er de to andre diskene du nevner ikke noe varmere en WD. Flere av de andre er faktisk litt kjøligere:

Net Drive Temp.

Maxtor DiamondMax 16 (160 GB ATA-133)  13.0 Celsius    

Maxtor DiamondMax D540X (160 GB ATA-133) 16.3 Celsius

Samsung SpinPoint P80 (160 GB ATA-133)  18.9 Celsius

Maxtor MaXLine Plus II (250 GB SATA) 19.3 Celsius

Seagate Barracuda 7200.7 (160 GB ATA-100) 19.5 Celsius

Western Digital Caviar WD2000BB (200 GB ATA-100)  19.6 Celsius

Western Digital Caviar WD2000JB (200 GB ATA-100)  19.7 Celsius

Maxtor DiamondMax Plus 9 [8MB, 80GB/plat] (160 GB ATA-133)  19.7 Celsius

Western Digital Caviar WD2500JB (250 GB ATA-100) 19.9 Celsius

Maxtor MaXLine Plus II (250 GB ATA-133) 20.1 Celsius 

Western Digital Caviar WD2500JD (250 GB SATA) 20.1 Celsius 

Riktignok klarer WD2000JB (SE) litt flere IO pr/s i SR File Server DriveMark 2002 (ca 10-15%) men spørs om han trenger den ekstra ytelsen på en ftp-server der loaden kansje ikke er så veldig høy. Kommer vel litt an på pris å hva han er villig til å betale for.

Hva RAID angår så er seff RAID5 med en RocketRAID 454 en mulighet (funker fint), en annen er å sette diskene samme 2 og 2 i RAID0, dette hjelper mer enn du skulle tro på ytelsen i en filserver. Et typsik problemet er at en disk kan levere en datastrøm på 50MB/s, men ikke 5 strømmer på 5MB/s, det kan to disker i RAID0.

Har en 3WARE Escalade 7506-4LP ATA 133 RAID kontroller. Den koster riktignokk litt mer...betalte 3000 kr.. :roll: men den klarer :

190 MB/s of 64K streaming RAID 5 read performance

75 MB/s of 64K streaming RAID 5 write performance

40-65 MB/s sustained RAID 5 write performance

På LAN med Gigabit klarer den (med 3 x Seagate Barracuda IV 60 GB) ca 30 MB/s til 4 forskjellige maskiner. Og begrensningene ligger hos diskene.

Den kontrolleren finnes også i 8 og 12 porter's versjoner. Og de har egne SATA versjoner. Fungerer 100% både med Win og Linux.

Det billigste er vel å kjøpe hos Newegg

8 porter SATA koster $530 før shipping og evt.toll, litt dyrt, men som kjent får man hva man betaler for.

I Norge er det www.wave.no som fører de.

Mucho Anbefalt.

Endret av Jattajatta
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere. Har ingen behov for å kjøre raid. Serveren skal likevel stå opp mot internett, med forhåpentligvis ikke så alt for mye trafikk. Mye viktigere at innholdet på diskene er safe. Har ikke råd til å evnt miste alt pga Raid0 oppsett.

Har en ekstra IDE kontroller liggende fra før, og trenger dermed ingen store investeringer utenfor forslaget til CFD. Den 160 GB disken som nevnt kan plukkes opp for kroner 961 hos PS-Data, noe som ligger innenfor min pengebok.

Trenger nok en større strømforsyning. Ser at PS-Data har en 550 Watt fra Q-Tec til en rimelig penge (583,- NOK). Noen som har erfaring med disse typer strømforsyninger?

Mvh

z00l

Lenke til kommentar

Den RAID anbefalingen min på slutten var mest en anbefaling til han over (Dollar).

Q-Tec er det delte meninger om.

Har et sånt kabinett som en server. Det har den 400W PSU'en og den er stillegående og stabil. Ingen problemer. Er fornøyd.

Men har lest om andre som har hatt dårlige erfaringer med Q-Tec. Tror det var i forbindelse med heftig overklokking men er ikke sikker.

Edit: Den 550W versjonen har vistnok bare spesifikasjoner som en 400 W PSU..

Da kan du likegodt velge en billig 360W Chieftec eller en 350W Fortron/Source.

Endret av Jattajatta
Lenke til kommentar
Trenger nok en større strømforsyning. Ser at PS-Data har en 550 Watt fra Q-Tec til en rimelig penge (583,- NOK). Noen som har erfaring med disse typer strømforsyninger?

Jupp. Mine erfaringer er negative. De har skapt ustabilitet grunnet for lav spenning i forhold til hva de skal gi. Særlig på 12v kontakten. Du bruker tross alt en meget stor pengesum på diskene du kjøper. Jeg ville ikke kjøpt den dårligste strømforsyningen på markedet hvis jeg hadde ønsket en god og stabil maskin. Da hadde jeg valgt en god strømforsyninge, selv om den koster det dobbelte. Å slenge inn noen vifter koster deg heller ikke mye. Et par hundrelapper maks, og det skader aldri med ekstra kjøling.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Har en ekstra IDE kontroller liggende fra før, og trenger dermed ingen store investeringer utenfor forslaget til CFD. Den 160 GB disken som nevnt kan plukkes opp for kroner 961 hos PS-Data, noe som ligger innenfor min pengebok.

Mvh

z00l

Har selv en 400Watt Qtec hvor jeg har satt i en 120mm vifte og tatt ut de 2 80mm viftene. Den driver fint 8disker. Iallefall for meg.

Om raid er og anbefale? Såklart er det det! Liker selv Raid0 ,men jeg velger ikke 4disker i raid0 feks. Får ikke noe særlig bedre ytelse iforhold til 2disker i raid0 uansett.

Så ryker en disk (noe som jeg tviler på siden jeg alltid kjøler dem) så mister jeg bare 320gig med ting. Dette er greit nok for meg med tanke på den ekstra ytelsen jeg får vha Raid0.

De 5400rpm diskene er greie nok de. Yter faktisk langt ifra dårlig også.

50mbs får jeg når jeg tester dem i HDtach eller Sandra og det holder jo for en vanlig bruker. Dette er tatt med et KT333 chipsett og dermed kan man øke det litt hvis man får et ordentlig chipsett (I865 Feks).

Så jeg ville ha gått for dem. Selv blir det bare 7200rpm disker til innkjøpspris for meg. (830kr for en slik disk skader jo ikke)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...