Gå til innhold

Trenger minimum 1400 GB - Hva lønner seg?

z00l

Anbefalte innlegg

Driver å setter opp en ftp server i disse dager. Trenger GOD lagringsplass. Minimum 1400 gigabyte (1,4 TB). Hva vil i dette tilfellet lønne seg? Her er det snakk om at pengeboken ikke er så tykk som den burde vært.

Har tittet endel på 200GB fra Maxtor. disse kan plukkes opp for et sted rundt 1500 kroner per stykk.

Tenker i hovedsak hva som lønner seg i antall kroner per megabyte. Finnes det andre alternativer ?

Er det mulig å gjøre en bedre handel ved å kjøpe fra utlandet?

-z00l-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aero 201

9X Samsung 160gig (Du kan få inn flere ,men da uten kjøling og jeg kjøler ALLTID diskene mine)

4x Zalman vifteløse 5.25 3.5kjølere

4x Papst 12db vifter

4x vifteadaptere

hmm.. Dette er meget nærme det oppsettet jeg har hjemme da.. Selv har jeg bare 6x160 og 2x120 +1x40 da..

Har selv også en Qtec400watt som driver alt sammen ,men jeg har satt i en 120mm vifte for og bli kvitt den fæle duringen ifra PSU.

Vil også anbefale P4p800 med Pataraid og 2IDE kanaler i tilegg.. Da slipper du ekstra raidkort (du kjører bare dynamisk striping på de på IDE kanalene og kjører OS ifra 4+0raid arrayet ditt..

EDIT: selv kjører jeg XP2365mhz , 1gig pc2700 og KT333/m HPT370 og 2stk eksterne raidkontrollere.. (Få 1disk pr kanal for bedre hastighet på raidene)

Lenke til kommentar

Hvor mye penger kan du tenke deg og bruke? Bra Forslag CFD kom med...

Edt.

CFD: Når det er så store mengder data som skal lagres kan det jo lønne seg å ha en sikkerthet, tenker på enten kjøre raid 5 eller eventuelt et backup system. Litt kjipt om en disk eller 2 ryker... Bare en tanke

/Cyrus

Lenke til kommentar
Disse er greie dersom du skal ha mange disker /m kjøling inn i en kasse.

Vet ikke helt jeg. Diskene var helt intill hverandre og der ser ut som en Stålramme og ikke en aluminiumsramme og hvis det står 3disker oppå hverandre så er det noe jeg ikke ville ha gjort. Selvom det er alumium må jo luften ha et sted og gå.. Helst minst 1cm mellom diskene..

Lenke til kommentar

Likte forslaget til CFD. men: hovedkortet på serveren min har plass til 4 stk IDE. 1 av disse går bort til en kombi DVD-CDRW. i tillegg har jeg satt i en ekstra IDE kontroller = 4 nye IDE enheter. Sitter da igjen med kun 7. Hva skjer hvis jeg setter i enda en IDE kontroller av samme type ?

Hvordan blir oppstarten av PC'en når du skal ha bios i fra 2 IDE kontrollere ?

Blir det stabilt med 2 stk ekstra IDE kontrollere ?

-z00l-

Lenke til kommentar
Likte forslaget til CFD. men: hovedkortet på serveren min har plass til 4 stk IDE. 1 av disse går bort til en kombi DVD-CDRW. i tillegg har jeg satt i en ekstra IDE kontroller = 4 nye IDE enheter. Sitter da igjen med kun 7. Hva skjer hvis jeg setter i enda en IDE kontroller av samme type ?

Hvordan blir oppstarten av PC'en når du skal ha bios i fra 2 IDE kontrollere ?

Blir det stabilt med 2 stk ekstra IDE kontrollere ?

-z00l-

Når maskinen min starter opp bruker den jo et halvt århundre på og telle opp alle disker og raidkontrollere og maskinen er ikke noe ustabil. Har aldri merket at maskinen har klikket ,men jeg bruker den jo bare til og hente filer på og knuse seti pakker når den ikke står og upper for harde livet. (Har Gbit lan og har merket at Random accsesstime går opp omtrent 4ms hvis jeg kjører seti så jeg slår det av når jeg upper 30mbs+)

En relativt god raidkontroller får du jo for 500kr. Selv så skulle jeg ha hatt bedre kontrollere, men ekstrem hastighet er ikke så veldig farlig akkurat for øyeblikket.

Holder med 65mbs i Readspeed..

Booter ifra den integrerte kontrolleren jeg. Er ikke helt sikker om hvordan det er og boote ifra en spessiell raid kontroller utenom det.

Raid er nesten et must mener jeg. Kjører selv 3x320gig + 1x240gig array og det er noe jeg ikke angrer på

Lenke til kommentar
Vet ikke helt jeg. Diskene var helt intill hverandre og der ser ut som en Stålramme og ikke en aluminiumsramme og hvis det står 3disker oppå hverandre så er det noe jeg ikke ville ha gjort. Selvom det er alumium må jo luften ha et sted og gå.. Helst minst 1cm mellom diskene..

Joda, med 5400 disker går det helt fint.

De bråker mindre, varmer mindre og varer som regel lengre (har høyere MTBF). Til lagringsdisker (feks. ftp) er hastigheten man har på 7200 diskene helt unødvendig.

Eneste problem er at de er vanskeligere å få tak i enn 7200 diskene:(

Lenke til kommentar
Et tips bare, se på Lian Li PC76, de får det inn på www.microplex.no snart, jeg skal iallefall ha det, for det blir trangt i et PC75 med alle diskene jeg har :p

edit: direktelink Lian Li PC76

Denne har da hvertfall nokk plass til alle diskene og samtidig kjøle den.

ja, og den er jo ikke så alt for dyr heller, sett opp mot andre servertower ;)

Lenke til kommentar

Ettersom det ikke virker som om RAID er et alternativ på grunn av pris ville jeg sattset på å få god kjøling av diskene for å redusere risikoen for harddisk krasj.

-Et kabinett med plass til mange vifter. f.eks et Chieftec med vifter foran harddiskene. 2 vifter i tillegg til CPU som fjerner varmen.

-Egne harddisk kjølere, med maks en harddisk i hver

f.eks slike:

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?rd=DHCU43&toc=3880

-En CPU som ikke lager for mye varme

-Onboard skjermkort eller et som bruker lite strøm

Lenke til kommentar

Når du skal ha so mykje lagringsplass, so ville eg ha valgt so store diskar som mogleg. Det sparar du inn i færre diskkontrollerar, mindre straumforbruk og mindre kjøling.

5x300GB til 2,4k = kr 12000,-

https://prisguiden.no/produkt/8616

Og ein ekstra kontroller er alt du treng(om du ikkje finn eit HK med ekstra kontroller på). Samt at dei fleste tower burde klare å smette inn dette antall diskar.

Er ogso eining med dei som anbefalar cpu med lite varmeutvikling (nedklokka XP?) og eit skjermkort med lite varmeutvikling.

Lenke til kommentar
DET GÅR IKKE FINT! Har selv 4x 5400rpm disker og de blir varme som bare pokkern! Så ikke si at det går helt fint og de kan kjøre uten kjøling!

De blir omtrent like varme som 7200diskene. Er iallefall ikke så store forskjellen

Jaha?

Jeg har også 4 disker. 3 av dem står i den boksen. Har kjørt det sånn i ca 1 1/2 år uten problemer. Klart det blir varmere enn om jeg bare hadde hatt 1 disk, men det blir IKKE varmt nok til at det blir noe problem.

Lenke til kommentar

Kjøling er oppskrytt. Serveren hjemme ligger uten kabinett inne i et lite skap som er nesten tett. 3 disker + 1 CD-ROM. Ikke en eneste vifte bortsett fra viften som er i strømforsyningen (som er 230W).

CPU er en P3 600mhz, som forøvrig også kjører uten vifte...

Dette funker utmerket. Jeg nekter å tro at temperaturen som er inni det skapet er noe særlig skadelig.

Harddisker er nok bygget for å tåle høy varme skal dere se...

Lenke til kommentar

Når jeg kjenner på siden av de Samsung diskene så ligger de på omtrent 50c og det vil jeg si er for mye. Det hjelper en god del og ta goop mellom HD og HDramme så dette har jeg også gjort.

Så jeg kjøler alltid diskene mine , ville nesten ikke latt maskinen stått på uten kjøling på diskene.

Lenke til kommentar

Enig med GeeZuZz om at kjøling er oppskrytt - ihvertfall angående harddisker... har selv et miditower uten annet enn PSU-kjøling. Der har 5 WD-disker surret og gått 24/7 i over 4 år - UTEN nedetid bortsett fra strømbrudd. De står helt inntil hverandre, og ja det blir veldig varmt - men har aldri hatt en eneste feil på diskene.

Flaks? Mulig - men det har ihvertfall overbevist meg om at disker tåler varme bra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...