Dreamfault Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Lagring i skyen av typen Onedrive, Google Drive, Jottacloud, dropbox osv. osv. Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 Er denne god nok? https://www.komplett.no/product/831005/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-ekstern/wd-elements-desktop-4tb Er veldig glad i filmene mine, så viktig med en god harddisk Den fungerer nok helt fint, men hvis du er så glad i filmene dine må du også sørge for å ha en backup som befinner seg på et annet fysisk sted. For den eksterne disken kommer før eller siden til å svikte. Garantert. Dette vet jeg.. men hvordan skal jeg lage backup på så mye film? Skal også ha ting på 2 harddisker. Altså det samme innholdet på 2stk Ja men da ligger du jo godt an. Bare sørg for at begge diskene ikke befinner seg på samme fysiske sted. Tenkte og ha det på både en ekstern og intern harddisk.. Da har du ingen backup med mindre den eksterne oppbevares på et annet fysisk sted. Den eksterne blir bare koblet til hvis den interne går føyken.. så da er det jo en grei backup. Ja, hvis den til vanlig oppbevares på et annet fysisk sted. Ja, det gjør den Etterhvert vil jo samlinga mi bli større og større.. hva anbefaler du om jeg skal lagre ting over 10 TB? vil ikke ha mange harddisker... Tenkte mer på en stor harddisk eller lignende jeg da.. det du nevner der koster vel en god del penger i mnd? Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 Lagring i skyen av typen Onedrive, Google Drive, Jottacloud, dropbox osv. osv. Tenkte mer på en stor harddisk eller lignende jeg da.. det du nevner der koster vel en god del penger i mnd? Lenke til kommentar
jonny Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Det å lagre store filer (som f.eks. filmer typisk er) i skyen vil kreve rask internett-tilkobling, ellers kommer det til å ta veldig lang tid å laste opp filene. Mange sky-tjenester har også en grense for hvor mye du kan laste opp (JottaCloud sier du har ubegrenset, men sier likevel at mer enn 10 TB er utover "normal bruk" og vil regnes som misbruk av tjenesten). Tror ikke du kommer unna bruk av flere disker hvis du skal lagre mer enn 10 TB, det enkleste da er nok å kjøpe en NAS med plass til flere disker (her er et eksempel, men det finnes veldig mange produkter av denne typen å velge mellom). Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 Det å lagre store filer (som f.eks. filmer typisk er) i skyen vil kreve rask internett-tilkobling, ellers kommer det til å ta veldig lang tid å laste opp filene. Mange sky-tjenester har også en grense for hvor mye du kan laste opp (JottaCloud sier du har ubegrenset, men sier likevel at mer enn 10 TB er utover "normal bruk" og vil regnes som misbruk av tjenesten). Tror ikke du kommer unna bruk av flere disker hvis du skal lagre mer enn 10 TB, det enkleste da er nok å kjøpe en NAS med plass til flere disker (her er et eksempel, men det finnes veldig mange produkter av denne typen å velge mellom). Takk for svar Var det også jeg tenkte... Jeg har plass til ca 5 harddisker til i mitt big tower kabinett.. men greia er at jeg vil ha en backup plan, hvis noe i pcn går skeis.. Kan du fortelle litt mer om NAS? aldri vært borti noe sånt før Lenke til kommentar
jonny Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 NAS står for Network Attached Storage, som betyr at det er en enhet som kobles til nettverket ditt, som du kan lagre filene dine på. Vil fungere omtrent på samme måte som om du har en annen Windows-maskin på nettverket ditt som du har delt ut mapper på, slik at du kan lese, endre, slette og lagre filer på denne maskinen. En NAS er altså en liten datamaskin som er laget spesielt for å fungere som lagringsenhet. Den har som regel et web-grensesnitt du kan bruke for å endre innstillinger for NAS'en, og den har også ofte ekstra funksjonalitet som f.eks. bittorrent-klient, backup-tjenester, mediebibliotek/-server, medieavspiller (vha. HDMI-utgang). Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 NAS står for Network Attached Storage, som betyr at det er en enhet som kobles til nettverket ditt, som du kan lagre filene dine på. Vil fungere omtrent på samme måte som om du har en annen Windows-maskin på nettverket ditt som du har delt ut mapper på, slik at du kan lese, endre, slette og lagre filer på denne maskinen. En NAS er altså en liten datamaskin som er laget spesielt for å fungere som lagringsenhet. Den har som regel et web-grensesnitt du kan bruke for å endre innstillinger for NAS'en, og den har også ofte ekstra funksjonalitet som f.eks. bittorrent-klient, backup-tjenester, mediebibliotek/-server, medieavspiller (vha. HDMI-utgang). Okey, det kobles via nettet ja.. så den går bare via nettet? kan ikke kobles rett til skjerm og brukes som en maskin? Bit-torrent og backup tjenester er jo gull i en lagringsenhet. Er det no grense for bredbåndhastighet på en sånn NAS? Har bare 11 mbit/s linje... Lenke til kommentar
jonny Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 (endret) Når jeg skrev "nettverket ditt", mente jeg lokalnettet, altså internt i hjemmet ditt. Hvis du bruker kabler vil jeg regne med du har 1000 Mbit/s eller muligens 100 Mbit/s, hvis du kun bruker trådløst nett blir det fort litt tregere og mer ustabilt (men likevel som regel mye bedre enn 11 Mbit/s). Hvis NAS'en har HDMI-utgang kan den kobles til skjerm, men det er nok oftest for å bruke den som medieavspiller. Den kjører et eget OS (varierer fra produsent til produsent) som ikke er beregnet for å brukes med skjerm, for å endre innstillinger bruker man som regel et web-grensesnitt som jeg nevnte tidligere. Du kan lage din egen NAS ved å benytte en vanlig PC og putte harddisker i denne, og deretter dele ut mapper/disker på denne maskinen på ditt lokalnett. Men da blir det fort litt mer jobb (og gjerne litt mer komplisert) å få satt opp ekstra funksjonalitet som ofte allerede følger med NAS'en. Endret 21. august 2015 av jonny Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 (endret) ... Lite poeng å ha ekstern backup lagret i ditt eget hus/leilighet da alt vil forsvinne ved en brann eller lignende. Endret 21. august 2015 av LoveAmiga Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 22. august 2015 Forfatter Del Skrevet 22. august 2015 ... Lite poeng å ha ekstern backup lagret i ditt eget hus/leilighet da alt vil forsvinne ved en brann eller lignende. Når jeg skrev "nettverket ditt", mente jeg lokalnettet, altså internt i hjemmet ditt. Hvis du bruker kabler vil jeg regne med du har 1000 Mbit/s eller muligens 100 Mbit/s, hvis du kun bruker trådløst nett blir det fort litt tregere og mer ustabilt (men likevel som regel mye bedre enn 11 Mbit/s). Hvis NAS'en har HDMI-utgang kan den kobles til skjerm, men det er nok oftest for å bruke den som medieavspiller. Den kjører et eget OS (varierer fra produsent til produsent) som ikke er beregnet for å brukes med skjerm, for å endre innstillinger bruker man som regel et web-grensesnitt som jeg nevnte tidligere. Du kan lage din egen NAS ved å benytte en vanlig PC og putte harddisker i denne, og deretter dele ut mapper/disker på denne maskinen på ditt lokalnett. Men da blir det fort litt mer jobb (og gjerne litt mer komplisert) å få satt opp ekstra funksjonalitet som ofte allerede følger med NAS'en. Jeg bruker kabel, men her jeg bor får jeg ikke kjappere nett. det fungerer greit til gaming osv.. Ja okey, da skjønner jeg litt mer av dette men synes en sånn NAS ser veldig grei ut jeg. Tusen takk for help! Lenke til kommentar
jonny Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Jeg snakker altså om hastigheten på det lokale nettet, ikke hastigheten mot Internett :-) Når man bruker kabel er det i dag vanlig å ha 1000 Mbit/s mellom maskinene på samme lokale nettverk. Det vil si at du kan overføre filer til og fra NAS'en med over 100 MB/s. Bredbåndshastigheten blir først viktig når du skal overføre filer over Intenett, f.eks. hvis du skal lagre ting i skyen eller plasserer en NAS et annet sted enn hjemme (eller bruker NAS'en som står hjemme når du er ute og reiser). Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 22. august 2015 Forfatter Del Skrevet 22. august 2015 Jeg snakker altså om hastigheten på det lokale nettet, ikke hastigheten mot Internett :-) Når man bruker kabel er det i dag vanlig å ha 1000 Mbit/s mellom maskinene på samme lokale nettverk. Det vil si at du kan overføre filer til og fra NAS'en med over 100 MB/s. Bredbåndshastigheten blir først viktig når du skal overføre filer over Intenett, f.eks. hvis du skal lagre ting i skyen eller plasserer en NAS et annet sted enn hjemme (eller bruker NAS'en som står hjemme når du er ute og reiser). Aah nå skjønner jeg!, sorry.. henger ikke helt med på alt med engang Så jeg kan bruke NAS selv om jeg er vekk? bare via nettet? det er jo kjempe kjekt da. kan harddiskene i NAS'en ta i mot alle filer? Går mest i MKV og ISO filer.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå