Yippee Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Jeg har snart 2TB med gode filmer, som er vanskelig og få tak i igjen. vil gjerne beskytte dette så godt som mulig, da det hadde vært utrolig kjipt om det hadde forsvunnet. Mange år med samling.. Problemet er at dem eksterne jeg har fra før tar maks 4,5 gb pr fil ca.. og mange av filmene jeg har på interne, er full bluray size.. finnes det eksterne harddisker som klarer større filer? og hva anbefaler dere? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Lemie Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Formater disken til NTFS filformat så skal det nok ordne seg Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 20. august 2015 Forfatter Del Skrevet 20. august 2015 Formater disken til NTFS filformat så skal det nok ordne seg Takk for svar Du får ikke kjøpt noen som er NTFS fra før? jeg må formatere? Kan du også anbefale en harddisk av god kvalitet Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 (endret) Western digital har gode disker. og ja diskene leveres med fat 32 siden det er ett universlt filsystem som kan leses i de fleste operativsystem og må formateres til NTFS Endret 20. august 2015 av Lugmeister Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 20. august 2015 Forfatter Del Skrevet 20. august 2015 Western digital har gode disker. og ja diskene leveres med fat 32 siden det er ett universlt filsystem som kan leses i de fleste operativsystem og må formateres til NTFS Takk for svar okaj.. hvordan skal jeg formatere? litt noobish på akkurat dette... Kjører Windows 7 Ultimate om det har noe å si... Lenke til kommentar
Lemie Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Har du ting på disken du vil ta vare på? Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 20. august 2015 Forfatter Del Skrevet 20. august 2015 Har du ting på disken du vil ta vare på? Ja, har masse filmer i mindre størrelse der... Men tenker om jeg kjøper en helt ny fra scratch.. Hvordan gjøre det da ? Lenke til kommentar
Lemie Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 (endret) Koble til disken. åpne min datamaskin, høyreklikk disken og velg formater. Velg NTFS filformat. MERK: ALT INNHOLD VIL BLI SLETTET! Finnes også verktøy for å convertere filsystem til NTFS uten å miste data. Anbefaler da gratisprogrammet EaseUS Partision Master. Gjør jobben greit. Men dette tar lengre tid enn ren formatering Endret 21. august 2015 av Lemie Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 Koble til disken. åpne min datamaskin, høyreklikk disken og velg formater. Velg NTFS filformat. MERK: ALT INNHOLD VIL BLI SLETTET! Finnes også verktøy for å convertere filsystem til NTFS uten å miste data. Anbefaler da gratisprogrammet EaseUS Partision Master. Gjør jobben greit. Men dette tar lengre tid enn ren formatering Tusen takk skal du ha Og dette skader ikke harddisken på noen måte? altså å forandre en helt ny harddisk til NTFS Lenke til kommentar
Lemie Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Neida! Forandrer bare filsystem. Fat og Fat 32 som alle eksterne HD og minnepinner er formatert som støttes av alle operativsystem, men støtter ikke store filer. NTFS er Microsoft sin "Prefered Filesystem" og støtter store filer...men kan kanskje ikke lese disse i diverse Linux og andre distroer. Vedder på at hoveddisken din er NTFS Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 (endret) Neida! Forandrer bare filsystem. Fat og Fat 32 som alle eksterne HD og minnepinner er formatert som støttes av alle operativsystem, men støtter ikke store filer. NTFS er Microsoft sin "Prefered Filesystem" og støtter store filer...men kan kanskje ikke lese disse i diverse Linux og andre distroer. Vedder på at hoveddisken din er NTFS Takker! aah okey, det er sånn det fungerer! Hoveddisken min er desverre bare en kjedelig seagate på 500gb og 7200RPM... Skulle nok vært lur og kjøpt en SSD snart ja... Hoveddisken var NTFS ja Endret 21. august 2015 av Yippee Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 Er denne god nok? https://www.komplett.no/product/831005/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-ekstern/wd-elements-desktop-4tb Er veldig glad i filmene mine, så viktig med en god harddisk Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Er denne god nok? https://www.komplett.no/product/831005/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-ekstern/wd-elements-desktop-4tb Er veldig glad i filmene mine, så viktig med en god harddisk Den fungerer nok helt fint, men hvis du er så glad i filmene dine må du også sørge for å ha en backup som befinner seg på et annet fysisk sted. For den eksterne disken kommer før eller siden til å svikte. Garantert. Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 (endret) Er denne god nok? https://www.komplett.no/product/831005/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-ekstern/wd-elements-desktop-4tb Er veldig glad i filmene mine, så viktig med en god harddisk Den fungerer nok helt fint, men hvis du er så glad i filmene dine må du også sørge for å ha en backup som befinner seg på et annet fysisk sted. For den eksterne disken kommer før eller siden til å svikte. Garantert. Dette vet jeg.. men hvordan skal jeg lage backup på så mye film? Skal også ha ting på 2 harddisker. Altså det samme innholdet på 2stk Endret 21. august 2015 av Yippee Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Er denne god nok? https://www.komplett.no/product/831005/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-ekstern/wd-elements-desktop-4tb Er veldig glad i filmene mine, så viktig med en god harddisk Den fungerer nok helt fint, men hvis du er så glad i filmene dine må du også sørge for å ha en backup som befinner seg på et annet fysisk sted. For den eksterne disken kommer før eller siden til å svikte. Garantert. Dette vet jeg.. men hvordan skal jeg lage backup på så mye film? Skal også ha ting på 2 harddisker. Altså det samme innholdet på 2stk Ja men da ligger du jo godt an. Bare sørg for at begge diskene ikke befinner seg på samme fysiske sted. Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 Er denne god nok? https://www.komplett.no/product/831005/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-ekstern/wd-elements-desktop-4tb Er veldig glad i filmene mine, så viktig med en god harddisk Den fungerer nok helt fint, men hvis du er så glad i filmene dine må du også sørge for å ha en backup som befinner seg på et annet fysisk sted. For den eksterne disken kommer før eller siden til å svikte. Garantert. Dette vet jeg.. men hvordan skal jeg lage backup på så mye film? Skal også ha ting på 2 harddisker. Altså det samme innholdet på 2stk Ja men da ligger du jo godt an. Bare sørg for at begge diskene ikke befinner seg på samme fysiske sted. Tenkte og ha det på både en ekstern og intern harddisk.. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 (endret) Er denne god nok? https://www.komplett.no/product/831005/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-ekstern/wd-elements-desktop-4tb Er veldig glad i filmene mine, så viktig med en god harddisk Den fungerer nok helt fint, men hvis du er så glad i filmene dine må du også sørge for å ha en backup som befinner seg på et annet fysisk sted. For den eksterne disken kommer før eller siden til å svikte. Garantert. Dette vet jeg.. men hvordan skal jeg lage backup på så mye film? Skal også ha ting på 2 harddisker. Altså det samme innholdet på 2stk Ja men da ligger du jo godt an. Bare sørg for at begge diskene ikke befinner seg på samme fysiske sted. Tenkte og ha det på både en ekstern og intern harddisk.. Da har du ingen backup med mindre den eksterne oppbevares på et annet fysisk sted. Endret 21. august 2015 av Valotunk Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 Er denne god nok? https://www.komplett.no/product/831005/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-ekstern/wd-elements-desktop-4tb Er veldig glad i filmene mine, så viktig med en god harddisk Den fungerer nok helt fint, men hvis du er så glad i filmene dine må du også sørge for å ha en backup som befinner seg på et annet fysisk sted. For den eksterne disken kommer før eller siden til å svikte. Garantert. Dette vet jeg.. men hvordan skal jeg lage backup på så mye film? Skal også ha ting på 2 harddisker. Altså det samme innholdet på 2stk Ja men da ligger du jo godt an. Bare sørg for at begge diskene ikke befinner seg på samme fysiske sted. Tenkte og ha det på både en ekstern og intern harddisk.. Da har du ingen backup med mindre den eksterne oppbevares på et annet fysisk sted. Den eksterne blir bare koblet til hvis den interne går føyken.. så da er det jo en grei backup. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Er denne god nok? https://www.komplett.no/product/831005/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-ekstern/wd-elements-desktop-4tb Er veldig glad i filmene mine, så viktig med en god harddisk Den fungerer nok helt fint, men hvis du er så glad i filmene dine må du også sørge for å ha en backup som befinner seg på et annet fysisk sted. For den eksterne disken kommer før eller siden til å svikte. Garantert. Dette vet jeg.. men hvordan skal jeg lage backup på så mye film? Skal også ha ting på 2 harddisker. Altså det samme innholdet på 2stk Ja men da ligger du jo godt an. Bare sørg for at begge diskene ikke befinner seg på samme fysiske sted. Tenkte og ha det på både en ekstern og intern harddisk.. Da har du ingen backup med mindre den eksterne oppbevares på et annet fysisk sted. Den eksterne blir bare koblet til hvis den interne går føyken.. så da er det jo en grei backup. Ja, hvis den til vanlig oppbevares på et annet fysisk sted. Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 Er denne god nok? https://www.komplett.no/product/831005/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-ekstern/wd-elements-desktop-4tb Er veldig glad i filmene mine, så viktig med en god harddisk Den fungerer nok helt fint, men hvis du er så glad i filmene dine må du også sørge for å ha en backup som befinner seg på et annet fysisk sted. For den eksterne disken kommer før eller siden til å svikte. Garantert. Dette vet jeg.. men hvordan skal jeg lage backup på så mye film? Skal også ha ting på 2 harddisker. Altså det samme innholdet på 2stk Ja men da ligger du jo godt an. Bare sørg for at begge diskene ikke befinner seg på samme fysiske sted. Tenkte og ha det på både en ekstern og intern harddisk.. Da har du ingen backup med mindre den eksterne oppbevares på et annet fysisk sted. Den eksterne blir bare koblet til hvis den interne går føyken.. så da er det jo en grei backup. Ja, hvis den til vanlig oppbevares på et annet fysisk sted. Ja, det gjør den Etterhvert vil jo samlinga mi bli større og større.. hva anbefaler du om jeg skal lagre ting over 10 TB? vil ikke ha mange harddisker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå