Gå til innhold

Hjelp til å bygge Gaming PC som kan kjøre ting i 4k og medium instillinger og helst 40+ fps

Anbefalte innlegg

Har:

Gaming mus og tastatur

Høytalere og 4k p2715q skjerm fra dell

MSI Geforce GTX 970

Tenker å kjøpe:

Så trenger jeg forslag til hovedkort

Budsjett: Helst rundt 9000kr, max 12 000kr

Edit: Kommer til å bruke PC'en til Gaming (mest RTS: Men of War, Civ og Wargame og RPG: Fallout, skyrim, amalur, ol. og FPS/survival spill: Rust, BF, ol.) og skolearbeid (rendering, 3ds max, zbrush, etc.) og kanskje musikk og lydproduksjon. Derfor har jeg allerede god skjerm og høytalere, men trenger en kraftig PC. Tusen takk for all hjelp!
Edit 2: La til strømforsyning og handleliste.
Edit 3: Oppdaterte Handlelisten min
Edit 4: Ny liste
Endret av Shigewara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei,

vil anbefale deg å ta en titt på tråden til Agentspoon.

Takk for svar..

Etter å ha sett på tråden lurer jeg på om dette oppsettet er mulig..

Er dette en god pc? Er det mulig å ha sli 970 i den, og passer alle disse delene i et så lite kabinett?

Edit: fikset litt på handlelisten. Vil gjerne ha et billigere kabinett, hvis det finnes et bra alternativ.

Edit 2: Kanskje jeg bare burde gå for Fractal Design Define S (Sort)? Eller Corsair Carbide Air 240 (Sort/Transparent)?

Endret av Shigewara
Lenke til kommentar

Ser bra ut det, men hva med 970 nr 2?

Ps: linken din på kabinettet, prosessor og ram linker til feil vare.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker på om det virkelig er verdt det. Eller om det er mulig med SLI med det hovedkortet (Greide ikke finne informasjon). Har veldig lyst på dobbel 970, men det er sjeldent 970en min skuffer meg. Har derimot store problemer med minnebegrensninger, og tror også i5 skylake vil hjelpe meg i disse programmene. Så vil jo også CPU aldri være en flaskehals i et spill igjen noensinne.

Men er klar over at enkel 970 kan bli litt vell lite. Har lyst på en til, men er avventende for øyeblikket.

Endret av Shigewara
Lenke til kommentar

Tenker på om det virkelig er verdt det. Eller om det er mulig med SLI med det hovedkortet (Greide ikke finne informasjon). Har veldig lyst på dobbel 970, men det er sjeldent 970en min skuffer meg. Har derimot store problemer med minnebegrensninger, og tror også i5 skylake vil hjelpe meg i disse programmene. Så vil jo også CPU aldri være en flaskehals i et spill igjen noensinne.

Men er klar over at enkel 970 kan bli litt vell lite. Har lyst på en til, men er avventende for øyeblikket.

Det hovedkortet støtter ikke sli, vil anbefale deg å finne et annet.

Hvis du har mulighet til det, så er 5820k et mye bedre alternativ enn 6600k ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hovedkortet støtter ikke sli, vil anbefale deg å finne et annet.

Hvis du har mulighet til det, så er 5820k et mye bedre alternativ enn 6600k ;)

Skulle gjerne hatt en 5820k, men siden den er såpass mye dyrere går jeg for en 6600k som jeg heller overklokker grundig. Skal se om jeg finner et annet hovedkort. Problemet er at tilbudet på micro ATX og mini ITX som støtter 1151 ikke er så veldig stort enda, men jeg har veldig lyst på et lite kabinett. Det er mulig jeg også bare kan selge 970 og gå for en 980ti eller noe bedre, hvis jeg en dag føler behovet, siden dette ikke vil være så mye dyrere (tror jeg ihvertfall).

Tusen takk for kommentarene! :)

Endret av Shigewara
Lenke til kommentar

Jeg ville droppet Skylake inntil videre da det ikke nødvendigvis gir bedre resultater enn f.eks den mye mer rimelige Haswell CPU og tilhørende hovedkort/RAM: 

In our discrete gaming benchmarks, at 3GHz Skylake actually performs worse than Haswell at an equivalent clockspeed, giving up an average of 1.3% performance. We don’t have much from Intel as to analyze the architecture to see why this happens, and it is pretty arguable that it is noticeable, but it is there. Hopefully this is just a teething issue with the new platform. - Anandtech

Det er visstnok en mye bedre CPU for overklokkere derimot hvis de her er å stole på: http://wccftech.com/intel-skylake-core-i7-6700k-review-gaming-performance-5820k/

Skylake gaming performance is only marginally better than Devil’s Canyon on average, and the bump from Ivy Bridge to Haswell delivered the standard 5-10 percent increase in overall performance. Remember that games are more often bottlenecked by the GPU, not the CPU. Gaming performance between the Haswell 4770K (2013) and Ivy Bridge 3770K (2012) is virtually identical across many games. M.2 SSD support is a point in favor of Skylake, but hardly worth the upgrade by itself at this point. - PC Gamer

Det er ikke tvil om at det er en god CPU, men du vil få mye mer for pengene dersom du går for Haswell i dag - dersom det er hovedsaklig gaming du skal bygge den til.   Jeg sto nettopp i denne situasjonen og har bestillt en i5 4690K etter god hjelp fra Omnithunder. Jeg kommer til å spille på en 1080p-skjem, men der har GPU mest å si.  I ditt tilfelle ville jeg nok gått for en GTX 980 da det fort vil bli for lite med en GTX 970 - benchmarks viser at den kan kjøre spill noenlunde greit på 1440p, men dette vil nok raskt endre seg.

Du får en del forbedringer med Skylake som støtte for raskere harddisker (usikker om disse er tilgjengelig per i dag) og raskere ram i form av DDR4.  Hovedkort, ram og CPU koster mer med Skylake per i dag, så det er f.eks penger du kunne heller brukt på bedre skjermkort eller SSD.

Jeg vil på det sterkeste ventet litt for å høre om noen har andre formeninger om dette og eventuellt rette opp der jeg tar feil.   Dersom pris ikke er noe problem og du vil fremtidssikre deg så er ikke Skylake et dårlig kjøp, men det er ikke store forskjeller heller.

Endret av Nado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er tanken 4k og du allerede har et gtx970 må du kjøpe minimum ett gtx970 til. Mitt gtx980Ti har sliter med å få nyere spill i 4k 60fps med høye grafikkinnstillinger. Et Gtx970 i 4k blir for spinkelt. Gtx970 er supert for 1080p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er tanken 4k og du allerede har et gtx970 må du kjøpe minimum ett gtx970 til. Mitt gtx980Ti har sliter med å få nyere spill i 4k 60fps med høye grafikkinnstillinger. Et Gtx970 i 4k blir for spinkelt. Gtx970 er supert for 1080p

Støtter dette :)

970 Sli, eller selg en 970 og kjøp 980Ti.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville droppet Skylake inntil videre da det ikke nødvendigvis gir bedre resultater enn f.eks den mye mer rimelige Haswell CPU og tilhørende hovedkort/RAM:

...

Jeg vil på det sterkeste ventet litt for å høre om noen har andre formeninger om dette og eventuellt rette opp der jeg tar feil.   Dersom pris ikke er noe problem og du vil fremtidssikre deg så er ikke Skylake et dårlig kjøp, men det er ikke store forskjeller heller.

Ser jeg får en del mer per krone for et Haswell bygg, men vil, som du foreslår selv, være fremtidsrettet, og går for skylake.

Støtter dette :)

970 Sli, eller selg en 970 og kjøp 980Ti.

Ja. Dette høres fornuftig ut. Hvis jeg får økonomien til å kjøpe 980ti er dette det mest attraktive valget. Dessverre har jeg enda ikke funnet det micro ATX kortet med skylake og SLI-støtte, som jeg er ute etter. Mulig jeg er litt tidlig ute på markedet, siden mini-build deler er i generelt dårligiere utvalg (har jeg fått inntrykk av) og det ikke er ekstremt mange hovedkort til skylake enda.

Derfor er å bytte ut min 970 med en 980Ti et bra alternativ. Løser hovedkortproblemet og dessuten viser benchmarks at 970SLI circa tilsvarer 980Ti. Håper den nye mini-builden min er så rå som den ser ut på papiret (ihvertfall etter 980Ti'en er kjøpt og installert en gang i fremtiden). Takk for gode svar!

Endret av Shigewara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...