Gå til innhold

Ny til slikt, trenger hjelp med å forstå litt av hvert

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe noen Cerwin-Vega XLS-12 (Dere synes kanskje det er dårlig lyd, men jeg er den type person som ikke hører så ekstremt mye forskjell på Logitech og B&W høyttalere..).

1. De er på 8ohm, må jeg ha en forsterker på 8ohm da?

2. Må jeg ha en forsterker egentlig, det er aktive høyttalere, så de har innebygd forsterker. Vil det si at en 10watt (8ohm) /channel fortsatt høres bra? Eller blir lyden dårlig pga. lite watt?

(3.) Hvis jeg skal ha noen mindre til pcen (200w f.eks aktive), for å merke forskjell på lyden, trenger jeg en forsterker på mer enn 200w da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok mye jeg ville anbefalt før cv ja, men ok, your call. Siste cv-serie fikk vel noen ok tester.

1. Ja for så vidt, men forsterkere har et helt range å gå på. Typisk vil den funke fint med høyttalere mellom 4 og 16ohm f.eks. Nærmere spec står på den enkelte forsterker.

2. Til aktive høyttalere skal du ha en forforsterker. Den styrer effekttrinnet, lar deg velge ulike kilder og har eventuelt konverterer i tillegg.

10watt blir normalt lite til det meste, med unntak av forsterkere i klasse A. Du får ikke mye volum og vil miste mye av fundamentet i musikken.

3. Som sagt, er det aktive høyttalere har de innebygget effektforsterker og du trenger kun en styringsenhet.

Studiohøyttalere med eksternt lydkort vil være en god løsning til pc, og stort sett langt bedre enn typiske pc-høyttalere. Flere tråder om det her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok mye jeg ville anbefalt før cv ja, men ok, your call. Siste cv-serie fikk vel noen ok tester.

1. Ja for så vidt, men forsterkere har et helt range å gå på. Typisk vil den funke fint med høyttalere mellom 4 og 16ohm f.eks. Nærmere spec står på den enkelte forsterker.

2. Til aktive høyttalere skal du ha en forforsterker. Den styrer effekttrinnet, lar deg velge ulike kilder og har eventuelt konverterer i tillegg.

10watt blir normalt lite til det meste, med unntak av forsterkere i klasse A. Du får ikke mye volum og vil miste mye av fundamentet i musikken.

3. Som sagt, er det aktive høyttalere har de innebygget effektforsterker og du trenger kun en styringsenhet.

Studiohøyttalere med eksternt lydkort vil være en god løsning til pc, og stort sett langt bedre enn typiske pc-høyttalere. Flere tråder om det her.

Takk! Får du samme type "trøkk" med bass hvis du bruker Studiohøyttalere (sammenlignet med f.eks Logitech z2300)? Eller bør jeg kjøpe separat sub i tillegg? :)

Lenke til kommentar

Har tenkt å kjøpe noen Cerwin-Vega XLS-12 (Dere synes kanskje det er dårlig lyd, men jeg er den type person som ikke hører så ekstremt mye forskjell på Logitech og B&W høyttalere..).

2. Må jeg ha en forsterker egentlig, det er aktive høyttalere, så de har innebygd forsterker. Vil det si at en 10watt (8ohm) /channel fortsatt høres bra? Eller blir lyden dårlig pga. lite watt?

(3.) Hvis jeg skal ha noen mindre til pcen (200w f.eks aktive), for å merke forskjell på lyden, trenger jeg en forsterker på mer enn 200w da?

Hehe, hvis du ikke hører særlig forskjell på Logitech og B&W, særlig 800-serien, så er det liten vits for deg i å bruke veldig mye på høyttalere...

Hvis det er aktive høyttalere trenger du kun forforsterker. Spør hos forhandler, så får du hjelp til å plukke ut det rette produktet. Ellers kan det kanskje være en idé å lytte? Så kan du få en følelse med hvordan det faktisk vil låte?

Lenke til kommentar

Hehe, hvis du ikke hører særlig forskjell på Logitech og B&W, særlig 800-serien, så er det liten vits for deg i å bruke veldig mye på høyttalere...

Hvis det er aktive høyttalere trenger du kun forforsterker. Spør hos forhandler, så får du hjelp til å plukke ut det rette produktet. Ellers kan det kanskje være en idé å lytte? Så kan du få en følelse med hvordan det faktisk vil låte?

Hadde nok hørt litt forskjell, så litt overdrivelse. Men ser etter høyttallere som gir godt trøkk.

Lenke til kommentar
Hadde nok hørt litt forskjell, så litt overdrivelse. Men ser etter høyttallere som gir godt trøkk.

Kommer jo an på hva slags "trøkk" du er ute etter. Om du bare er ute etter høyttalere med buldrebass, eller om kvaliteten på lyden også er viktig. Og så er jo pris et tema. Man kan få høyttalere med trøkk, men som samtidig spiller vakkert. Men sånt koster. Ellers er det jo bare å gå for CV...

Edit: eller, det er jo mulig å se på hva f.eks. Hifiklubben har av demovarer. Jeg har selv gjort flere gode kjøp der, blant annet de jeg har nå...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Kommer jo an på hva slags "trøkk" du er ute etter. Om du bare er ute etter høyttalere med buldrebass, eller om kvaliteten på lyden også er viktig. Og så er jo pris et tema. Man kan få høyttalere med trøkk, men som samtidig spiller vakkert. Men sånt koster. Ellers er det jo bare å gå for CV...

Edit: eller, det er jo mulig å se på hva f.eks. Hifiklubben har av demovarer. Jeg har selv gjort flere gode kjøp der, blant annet de jeg har nå...

Du kan ser jo sikkert at jeg ikke kommer til å høre på noe klassisk musikk, så om tonene er bittelitt feil, så er ikke det noe jeg merker, ettersom jeg spiller Pop, Trap, Chillstep osv. Så er CV bra nok til det?

Og, er det bedre lyd, utenom sub, enn på Logitech z3** eller et Hjemmekino Anlegg fra LG til 4000?

Lenke til kommentar
Du kan ser jo sikkert at jeg ikke kommer til å høre på noe klassisk musikk, så om tonene er bittelitt feil, så er ikke det noe jeg merker, ettersom jeg spiller Pop, Trap, Chillstep osv. Så er CV bra nok til det?

Og, er det bedre lyd, utenom sub, enn på Logitech z3** eller et Hjemmekino Anlegg fra LG til 4000?

Du får nok mer trøkk med CV enn Logitech eller LG, men bedre lyd? Usikker.

Selv spiller jeg svært lite klassisk, men mye variert. Det var det siste lille ekstra mtp. trøkk som fikk meg til å bytte til de jeg har nå. Synes det er viktig, men det er like viktig at lyden forøvrig er klar, og at bassen er stram og presis. CV er ikke kjent for det.

Lenke til kommentar

Du får nok mer trøkk med CV enn Logitech eller LG, men bedre lyd? Usikker.

Selv spiller jeg svært lite klassisk, men mye variert. Det var det siste lille ekstra mtp. trøkk som fikk meg til å bytte til de jeg har nå. Synes det er viktig, men det er like viktig at lyden forøvrig er klar, og at bassen er stram og presis. CV er ikke kjent for det.

Har du noen anbefalinger da? :) Ikke så altfor dyre :)

Lenke til kommentar
Har du noen anbefalinger da? :) Ikke så altfor dyre :)

Du må nesten lytte selv, finne noe du liker. Men hvis du har råd, så ligger det noen B&W 683 S2 på Hifiklubbens tilbudstorg. 3-veis høyttalere, 2 basselementer. Hør på dem, så hører du på CV, så kan du se de opp mot hverandre. Selv har jeg hatt B&W i mange år, og er veldig fornøyd med lydkvaliteten de har gitt meg, fra rimelige bokhyllehøyttalere til de "monsterne" jeg nå har.

Lenke til kommentar

Takk! Får du samme type "trøkk" med bass hvis du bruker Studiohøyttalere (sammenlignet med f.eks Logitech z2300)? Eller bør jeg kjøpe separat sub i tillegg? :)

Kommer an på hva du mener med trøkk, men kurant gode studiohøyttalere vil spille betydelig bedre enn de fleste Logitech-pakkene.

Akkurat nå har jeg et par JBL professional LSR305 på hobbyrommet hjemme og de har typisk en lyd jeg vil kalle bra trøkk. Fine detaljer, herlig bass (selv om den kunne vært strammere, men da blir prisen en god del mer enn rundt 4000 for et par).

Det som kanskje er verdt å merke seg med studiohøyttalerne kontra pc-høyttalerne, er at om du ikke er spesielt kildekritisk så vil det skinne litt gjennom. De avslører en del mer og f.eks. mp3 med lav bitrate kan begynne å irritere deg. Men altså, det vil selvsagt avhenge av hvor dårlig filen er og hvor analytisk du vil være.

På kontoret står det et par Dynaudio Xeo 3 (også aktive) som spiller en del mer luftig og allsidig enn JBLene, men JBLene er suverene på høy morofaktor.

Som andre nevner, gå og lytt på en del og finn ut hva du liker og dermed hvor du vil legge pengene. Kanskje du ender opp med å ikke foretrekke høyttalerne med tyngst bass likevel. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som kanskje er verdt å merke seg med studiohøyttalerne kontra pc-høyttalerne, er at om du ikke er spesielt kildekritisk så vil det skinne litt gjennom. De avslører en del mer og f.eks. mp3 med lav bitrate kan begynne å irritere deg. Men altså, det vil selvsagt avhenge av hvor dårlig filen er og hvor analytisk du vil være.

Det gjelder forsåvidt alt av lydanlegg med en viss kvalitet. Jeg har hatt det "problemet" der i mange år, så jeg er veldig nøye med å gå etter MP3-filer med høy bitrate, eller lossless, typisk FLAC. Men det skal sies, man kan være "heldig" i den grad at MP3-filer med lav bitrate (typisk 128-192 kbps) holder bra kvalitet. På samme måte kan man også være "uheldig" med MP3-filer av høy bitrate, men som holder dårlig kvalitet. For dårlige lydkilder blir avslørt med en gang på mitt anlegg, det låter så fælt at det nesten gjør vondt. Da kan man høre en metallisk skraping, og det er ikke noe vakkert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med trøkk så tenker jeg sånn som liksom rister deg, Sub-bass mest. Takk for svar! :)

Ja, skjønner hva du mener, for det er litt viktig Det var det jeg syntes manglet med de forrige høyttalerne. De spilte veldig bra, krystallklart, detaljert, men jeg savnet den ekstra punchen. Det fikk jeg til de grader med de jeg har nå. Pluss alt det andre som også er viktig.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjelder forsåvidt alt av lydanlegg med en viss kvalitet. Jeg har hatt det "problemet" der i mange år, så jeg er veldig nøye med å gå etter MP3-filer med høy bitrate, eller lossless, typisk FLAC. Men det skal sies, man kan være "heldig" i den grad at MP3-filer med lav bitrate (typisk 128-192 kbps) holder bra kvalitet. På samme måte kan man også være "uheldig" med MP3-filer av høy bitrate, men som holder dårlig kvalitet. For dårlige lydkilder blir avslørt med en gang på mitt anlegg, det låter så fælt at det nesten gjør vondt. Da kan man høre en metallisk skraping, og det er ikke noe vakkert.

Ja helt klart. Det er ikke få ganger jeg har fått bedre lyd ved lavere bitrate, så at både innspilling, koding av selve fila har stort betydning er det ingen tvil om. 

Joar, slik som du beskriver det nå tenker jeg at både JBL og Focal har gode høyttalere for deg. God fylde, tøff i bassen (uten å overdrive) og helt greie priser. Kombiner med et bra eksternt lydkort, så er du svært langt. F.eks. Steinberg leverer bra produkt, og du får med spennende programvare for produksjon og analyse av lydfiler (f.eks teste komprimering av låter).

KRK leverer litt av det motsatte, mindre punchy og dybde, men mye mellomtone og et klart fokus på stemmene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

XLS-12 er da ikke aktive høytalere så vidt jeg kan se? 

Har litt erfaring med CV, og ja, de spiller ikke spesielt korrekt, men er du ute etter mest mulig trykk og rabalder så er det ikke ett dårlig valg. Det som er verdt og merke seg er at CV er veldig glad i kraftige forsterkere, de spiller greit på rimeligere forsterkere og, men dersom du går på hifi-klubben og hører på de, så se hvilken forsterker de bruker. Om de står tilkoblet en effektforsterker til 20000,- så ikke forvent i nærheten av samme trykk på en 5000 kroners reciever.

Om du er på busjett og vil ha mest mulig lyd for pengene kan jeg annbefale Dynavoice M65 Challenger. Koster litt under halve prisen av cerwin vegaene, men spiller vanvittig bra for prisen. Du mister dog en del av dypbassen.

http://www.surround.no/hoyttaler/gulvhoyttaler/dynavoice-challenger-m-65-ex-v-4-gulvstaende-hoyttaler-sort-eik.html

test:

http://www.lydogbilde.no/test/hoyttalere/6-hoyttalersett-til-10-000-kroner/dynavoice-challenger-5-0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...