Gå til innhold

[Løst] Nikon D3200/Canon EOS 1200D som første speilrefleks

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ikke tidligere eid et speilreflekskamera, men har brukt et i ulike anledninger uten å helt ha satt meg skikkelig inn i hvordan det fungerer og best bør brukes. Nå ønsker jeg derimot å kjøpe mitt eget for å lære meg å bruke et speilreflekskamera og ta bedre bilder i ulike situasjoner.

Målet er å kunne ta bilder av det meste, men om jeg skal prioritere så er det vel mer aktuelt med et kamera som kan ta bilder av ting som ikke er i stor bevegelse og ikke er på altfor stor avstand.

Jeg ønsker å finne et rimelig kamera som tar gode bilder og som jeg også kan bruke litt videre etterhvert som jeg lærer meg mer i tillegg til å kunne kjøpe noe utstyr til om det skulle bli aktuelt i fremtiden. Av det jeg har lest sålangt så virker Nikon D3200 eller Canon EOS 1200D som gode alternativer for meg. Kunne noen ha kommentert på dette? Hvilket av disse burde jeg isåfall gå for? Er disse kameraer som passer som en inngang til speilrefleksverdenen slik jeg beskriver? Og er det kameraer som gir meg god verdi til prisen kontra andre alternativer som jeg selv ikke har oversikt over? Hvilke anbefalninger vil dere som kan dette gi meg?

Håper på svar!

Endret av Mykosofc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk! Har du noe forslag til gode modeller eller modellserier jeg isåfall bør gå for? Er helt blank på det!

Om jeg velger å kjøpe nytt, tjener jeg mye på å bruke 1000 kr mer og gå opp til f.eks. Nikon D5200?

Endret av Mykosofc
Lenke til kommentar

Nikon D3xxx og D5xxx serien har ikke innebygget fokusmotor så skal du bruke eldre optikk blir det manual fokusering. D7xxx serien har motor og er generellt bedre på det meste, men bildekvaliteten er omtrent den samme på alle modellene.

Canon 600/650/700D er bedre på alle områder utenom bildekvaliteten i forhold til 1200D. De billigste kameraene uansett merke er gjort mye simplere for å kunne selge de billig.

Ta også og vurder Canon 100D, gir deg mye for pengene.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nikon D3xxx og D5xxx serien har ikke innebygget fokusmotor så skal du bruke eldre optikk blir det manual fokusering. D7xxx serien har motor og er generellt bedre på det meste, men bildekvaliteten er omtrent den samme på alle modellene.

Canon 600/650/700D er bedre på alle områder utenom bildekvaliteten i forhold til 1200D. De billigste kameraene uansett merke er gjort mye simplere for å kunne selge de billig.

Takk for godt svar!

Da jeg mangler innsikt selv så spør jeg. Leser av test at det ikke var noen grunn til å kjøpe 650/700D fremfor 100D. Hvis jeg da tenker å ende på Canon 100D, hvilke fordeler har jeg med dette kameraet kontra D3200? Hvis jeg først skal gå opp til Canon 100D, hadde jeg tjent mer på å gå til Nikon D5200?

Lenke til kommentar

Takk for godt svar!

Da jeg mangler innsikt selv så spør jeg. Leser av test at det ikke var noen grunn til å kjøpe 650/700D fremfor 100D. Hvis jeg da tenker å ende på Canon 100D, hvilke fordeler har jeg med dette kameraet kontra D3200? Hvis jeg først skal gå opp til Canon 100D, hadde jeg tjent mer på å gå til Nikon D5200?

100D har samme spesifikasjonene som 700D men i en mindre innpakning, har et eksemplar selv og synes det gjør en bra jobb, liker blant annen touch skjermen veldig godt.

Hva du skal kjøpe er veldig vanskelig og svare på, for meg føles det som man like godt kan kjøpe D3100 som D5200 siden begge er i den nedre klassen, skulle jeg ha en Nikon ville jeg nok ikke kjøpt mindre modell en D7000 "eventuell kjøp denne brukt", men det spørs også hva du ønsker ut av fotograferingen og om du ønsker og kjøpe endel objektiver eller kun ha et objektiv.

Lenke til kommentar

Synes det høres ut som om 100D er et godt alternativ for meg. Vil du si dette er et kamera jeg kan ha i en del år og vokse mye med når det gjelder fotografering fra det nybegynnernivået jeg er på nå? Samt at jeg kan kjøpe flere objektiver til det om det skulle bli aktuelt?

Samtidig ser jeg at D3300 scorer bedre i de fleste sammenligningstestene jeg søker på. Vil du si det jeg spør om over også gjelder for dette? Er tilgjengeligheten av objektiver her også god?

Endret av Mykosofc
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hiver meg på Fo2Re sin anbefaling om speilløse kamera som for eksempel Olympus. Grunnen til at jeg valgte Olympus, var at de hadde objektiver av høy kvalitet, samt at størrelsen er så kompakt at du orker å ta kameraet med deg. 

Vibrasjonsdempingen ligger i kameraet (i motsetning til i objektivet som for Canon og Nikon). Dette gjør at objektivene blir meget kompakte.

Jeg har både fullformat (Nikon) og Olympus, og når jeg reiser, så lar jeg Nikon-utstyret ligge. Nikon FF benyttes stort sett bare i studio, ved action og når jeg er på location/workshops. Jeg orker ikke å føle meg som et annet pakkesel med 15 Kg utstyr på ryggen (har ikke råd til en sherpa).

Endret av Boeing
Lenke til kommentar

Ville det ikke vært bedre å skrive sånn?

… , samt at størrelsen er så kompakt at du jeg orker å ta kameraet med deg meg

for du skriver jo nedenfor at

Jeg orker ikke å føle meg som et annet pakkesel med 15 Kg utstyr på ryggen (har ikke råd til en sherpa).

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...