heipameg Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Hei! Jeg skatter jo nå alt for mye, noe jeg valgte å gjøre med vilje. Men det jeg lurer på er jo, hver lønning jeg får, så ser jeg i nettbanken at transaksjonen står "Lønn (arbeidssted) = sum". Så det er arbeidsstedet som har gitt meg lønnen, og ikke skatteetaten? Fordi lønnen arbeidsstedet har overført til meg er jo etter skatt. Hvem er det da som skal gi meg restskatten, som jeg har skattet for mye? Hvordan får jeg det tilbake, hvordan fungerer det? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Etter hvert lønnsår så sjekker Skatteetaten innrapporterte tall på lønn, fradrag og diverse andre opplysninger, ser på hva du skulle ha betalt i skatt og ser så hva du faktisk har betalt i skatt. Dersom du har betalt for lite skatt må du betale det du skylder, har du betalt for mye så får du det igjen. Så dette skjer altså året etter lønnsåret. I 2015 ble det gjort opp for 2014, i 2016 blir det gjort opp for 2015. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 hvist du ser på lønnslippet så strå infoen om lønna der , hvor mye som som er betalt i skatt og sånt , nettbanken din har ikke noen av denne informasjonene .skatteetaten utbetaler ikke lønn det er arbeidsgiverene som gir deg lønn og sender skatten til skatteetaten , så når året er omme så beregner de ut fra hvor mye du har tjent og hvor mye du har betalt inn om du skylder penger eller får tilbake penger , og om du har tilgode utbetaler skatteetaten disse til deg , normalt i sommermåneden en gang Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 Vet dere omtrent hvilken dato denne tilbakebetalingen skjer? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 (endret) Det skjer fra ca mai og utover sommeren. Etter hva de har sagt så jo raskere man leverer selvangivelsen jo raskere får man restskatten. Men ikke noen garanti der, har en på jobb som fremdeles venter på oppgjøret sitt selv om han leverte tidlig. Endret 22. august 2015 av vidarkri Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Nei, det skjer fra slutten av Juni og blir utbetalt fortløpende. http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skatteoppgjor/ I noen tilfeller så får man oppgjøret i Oktober. http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skatteoppgjor/Se-skatteoppgjoret-ditt/Hvorfor-har-jeg-ikke-fatt-skatteoppgjoret-mitt/ Når man leverer på nett så går det (mye) raskere. Jeg fikk utbetalt den 24. Juni som er første mulige dato for utbetaling. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 22. august 2015 Forfatter Del Skrevet 22. august 2015 Da får jeg prøve å levere på nett, hvordan gjør man det? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 det skjer ikke før til neste år , er du nettbruker får du en sms fra skattetaten når selvangivelsen er tilgjengeling , så ser du over denne at alt stemmer , stemmer alt leverere du inn ( digitalt ) og så blir at beregnet og du får tilsent oppgjøret ( digitalt ) så skjer utbetalinge etter dette .jeg anbefaler at du leser litt på skattetaten sine sider om hvordan alt dette funker da det er vikting og kunne alt dette . Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Da får jeg prøve å levere på nett, hvordan gjør man det? Gå inn på http://www.skatteetaten.no/ trykk "selvangivelse" så trykker du "se eller endre selvangivelse" så trykker du på "se, endre eller lever selvangivelsen" knappen for å logge inn med bankID. Alt er selvforklarende så det finner du fort ut av. Du må gå inn på noen innstillinger for å "melde deg på" så du kan levere elektronisk, hvis jeg ikke husker helt feil Lenke til kommentar
( ) Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 (endret) Addendum: Ta vare på alle lønnsslipper - dersom arbeidsgiver viser seg å ikke ha innbetalt skatten til systemet, vil lønnsslippene likevel fungere som kvitteringer for dette for den enkelte ansatte, slik at den ansatte ikke sitter igjen med svarteper i en sånn situasjon. (Ingen kommentar ang. sannsynlighet for at noe sånt skulle skje - å bare stille og rolig ta vare på slippene, er den billigste forsikringen, og muliggjør også at man kan kontrollere årsoppgaver også...) En sluttbemerkning: Skatteoppgjøret pleier å forsinkes for de som har visse endringer (typisk ekstra fradragsbilag, ting utenlands, noen aksje/obligasjonsvarianter) samt selvstendig næringsdrivende, men også for noen som blir tilfeldig trukket ut for nærmere undersøkelse. Så selv om man er enkel lønnsmottager uten noen komplikasjoner, kan man likevel risikere forsinket skatteoppgjør. Endret 3. september 2015 av akroev Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå