€tt@n Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Hei, Bare for å gi litt bakgrunnsinfo først: Jeg bor i et borettslag som har fiber igjennom opennet.no og bahnhof 100/100mbit. Modemmet som har blitt installert heter Packetfront og jeg har forsøkt å google meg frem til infom om det uten mye hell, derfor jeg kommer hit for å forhøre meg litt. Til info så har dette modemmet også innebygget trådløs router selv om jeg selv benytter meg av en Netgear koblet til denne for bedre trådløst signal til min del av leieligheten. Tidligere hadde vi tv fra Get som også inkluderte den laveste internett linjen i abonnementet som leietaker benyttet seg av. Nylig skiftet de tv leverandør til Canal Digitial, og jeg hadde en installatør hjemme som fikset nytt uttak i dag. Jeg tenkte at leietaker kunne bestille internett fra dem men installatøren informerte meg om at de nye kablene de har lagt inn til borettslaget kun sender signaler en vei og derfor ikke gjør det mulig med internett. Derfor får ikke leietaker mulighet for å få internett uten at jeg enten deler min linje med dem, eller får opennet til å legge inn en ekstra linje til leiligheten min som minst vil koste NOK 4000,-. Jeg tenkte derfor å forhøre meg litt med dere om hvordan jeg best løser denne utfordringen. Hvis jeg gir dem tilgang til det innebygde trådløse nettet til modemmet, og jeg bruker Netgear routeren min for mitt nettverk. Vil de ha mulighet for å se filer i hjemmenettverket mitt? Har jeg noen mulighet for å dele opp linjen min ved å f.eks. tildele 20mbit til det innebygde trådløse nettverket i modemmet og tildele resterende 80mbit til ethernet portene hvor kun min Netgear router er koblet til? Noen som også vet hvordan det vil være hvis leietaker bruker nettet til noe ulovlig, vil det gå utover meg eller vil det lett kunne spores til MAC adressen til leietaker? Ser frem til å høre fra dere Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Ikke noe problem om leietager bruker det til noe ulovlig, de klarer lett å se at det er leietager og ikke du som har stått for ulumskhetene. Eneste som er noe drit er at de også må sjekke alt du har for å utelukke at det er deg, det er jo ikke noe problem å laste ned på en maskin for så å overføre med en ekstern harddisk eller noe. Det desidert beste er å legge inn en ny linje så leietager betaler for sin linje selv så slipper du å bekymre deg for noen ting Lenke til kommentar
€tt@n Skrevet 20. august 2015 Forfatter Del Skrevet 20. august 2015 (endret) Takker for svar Dante Ja litt kjedelig om de begynner å gå igjennom mine data'er også Eneste er at jeg ikke helt vet om infrastrukturen som er lagt opp i borettslaget tillater en ekstra linje uten at det blir VELDIG dyrt.. Dillemma Endret 20. august 2015 av matta1985 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Eller så kan du sette opp separate nettverk som blir rutet via en felles ruter. Det er uendelig mange løsninger på problemet her. Største problemet er at de mest elegante krever endel kunnskap. Men har du bredbånd inkludert i leien? Altså, må du sørge for bredbånd til leietaker? Hvis ikke vil det jo være leietaker sitt ansvar å få tak i bredbånd. Lenke til kommentar
€tt@n Skrevet 24. august 2015 Forfatter Del Skrevet 24. august 2015 Takk for svar kpolberg. Hvis jeg setter opp separate nettverk fra samme router, kan jeg da begrense det ene nettverket til å kun ha f.eks. 20mbit opp/ned? Det nettverket vil vel heller ikke ha mulighet for å komme seg inn på mitt nettverk? Er det noen spesielle routere jeg må ha for å få til dette? Jeg har pr. i ag en Netgear WNDR3800. Jeg har ikke internett inkludert i leien, så forsåvidt så kan jeg jo la de fikse det selv. Men da vi bor i samme leilighet (jeg oppe med egen inngang og de nede) så ønsker jeg å være behjelpelig. Jeg vet jo sannelig ikke om det er mulig for å få nett der fra noen leverandører utenom evt. opennet fiber som jeg har i dag. Er ikke sikker på om engang telenor har linje inn til borettslaget og syntes det er litt kjipt å si til leietaker at hun må kontakte Icenet liksom. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Hvis jeg setter opp separate nettverk fra samme router, kan jeg da begrense det ene nettverket til å kun ha f.eks. 20mbit opp/ned? Det nettverket vil vel heller ikke ha mulighet for å komme seg inn på mitt nettverk? Er det noen spesielle routere jeg må ha for å få til dette? Jeg har pr. i ag en Netgear WNDR3800. Dette kommer an på hva slags ruter/brannmur du har. Netgear WNDR3800 ser ut som den kan "flashes" med en god del 3parts løsninger (openwrt, dd-wrt, tomatousb osv). Disse gir deg denne muligheten, problemet ligger nok helst i selve konfigurasjonen av dettte. Du kan konfigurere brannmuren slik at du kan komme deg inn i leieboer sitt nett, men han kan ikke komme inn i ditt. Eller du kan blokkere deg selv fra å komme deg inn på leieboer sitt nett. Som sagt, mulighetene er mange. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 (endret) Enten stoler du på leietaker - på linje med besøkende/familie og lar leietaker bruke ditt trådløse aksesspunkt. I Windows konfigurerer om du vil dele filer/musikkbibliotek osv med andre på samme nettverk/Homegroup - du får se igjennom hva som eventuelt er delt. Du kan nok også konfigurere på routeren - men blir et hakk mer administrasjon/kompetanse som kreves. Eller hvis du ikke stoler på leietaker, så er det enkelste en ny linje/separat abonnement. Avtal f.eks. at du fordeler installasjonsprisen over 12mnd og legger det til leieprisen. Evt at du reduserer prisen overfor leietakeren fordi det vil være en fordel at du kan annonsere med separat internettlinje til neste leietaker. 4000,- er ikke så mye, det tilsvarer to timer med advokat... Endret 24. august 2015 av Rune_says Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 En mulighet er faktisk bare og sette opp en Router/AP uten så masse konfigurasjon inne i hans leilighet. Kablet til en av portene på din egen router. Setter du kabelen inn i wan porten på routeren inne i utleieleiligheten. Vil ikke den få tilgang til ditt nettverk. Da kan du også sette det AP til å ha et helt egen nettverk. Slik at det i praksis ikke henger sammen med ditt. Gjort dette selv flere steder, og fungerer utmerket. Bare husk og låse inn router/ap, slik at leietaker ikke kan tukle med det. Kobler han om, og setter AP til og være det for ditt nettverk, vil han få tilgang. :-) Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 kjøp deg eksempelvis en SG300 switch fra cisco.. Denne støtter Vlan og shaping + dhcp. Sett opp et eget vlan til leieboer så kan han ikke se ditt nett. Du setter også max båndbredde til det du vil gi dem i den lett.. eksempelvis 20 mbit.. De får ikke dedikert 20 mbit, men de får max det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå